11.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Dokker Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dokker Van kilpailee muiden pienten pakettiautojen seurassa paitsi hinnallaan, myös pätevillä pakettiauton ominaisuuksillaan. Hyvää: Helppo lastata, pirteä moottori, pieni kääntösäde. Huonoa: Tyly vakiovarustelu, tunnottomat polkimet, näkyvyys taakse ja takaviistoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaraa kuljettaville Dokker Van on käypä työkaluDas pakettiauto. Dacia Dokker Vanin mainoslause kuvaa autoa hyvin. Lähtöhinnaltaan hieman yli 14 000 euroa maksava pieni pakettiauto on yhä karu ja riisuttu, mutta kuljetuskapasiteettia vaativalle siinä on työkaluksi lähes kaikki tarvittava.Dokker Van valmistetaan Tangerissa Marokossa. Samasta paikasta tulee myös Dacia Lodgy ja Dokkerin tila-autoversio, jotka jakavat alustaratkaisunsa Dokker Vanin kanssa. Alustassa on hyödynnetty edessä merkin omaa osaamista, taka-akselisto on lainattu Renault Kangoosta.Kuormattuna vaivatonSuomessa Dokker Vanin saa joko 1,6 litraisella bensiinimoottorilla, ahdetulla 1,2 litraisella bensiinimoottorilla tai koeajamallamme 1,5 litraisella turbodieselillä. Kaksi jälkimmäistä on Renaultin mallistosta entuudestaan tuttuja.Dokkerin 90 hevosvoimaa kuljettaa omamassaltaan 1 264 kiloista pakettiautoa riittävän tarmokkaasti, vaikka kuormaa olisi kyydissä enemmänkin. Kuormajousien ansiosta ajaminen muuttuu pehmeämmäksi, kun auto on lastattu. Tyhjänä auton alusta on epätasaisuuksissa hieman pintakova.Tavaratila ja ohjaamo on erotettu väliseinällä. Vanerointi on tavaratilaan ja sen seinille suositeltava lisävaruste samoin kuin kuormansidontalenkit. Tavaraa mahtuu kyytiin 3,3 kuutiota, ja pisimmät tavaroista voivat olla 1,9 metriä. Kantavuutta Dokker Vanille luvataan 695 kiloa.Ulkomittoja on aluksi hankala hahmottaa, mutta kun oppii tuntemaan lyhyen keulan mitat, muuttuu käsitteleminen vaivattomaksi pienessäkin tilassa.Kuljettajalta jäävät kuolleeseen kulmaan helposti pyöräilijät, autoilijat ja jalankulkijat, jotka ovat apumiehen puolella takaviistossa.Ilman ilmastointiaVarustetaso on 1,6 litraisessa karvalakkimallissa nimeltään Dokker ja äärimmilleen riisuttuna se ei sisällä edes ilmastointia tai radiota. Ambiance-varustelu kulkee ahdettujen moottorien mukana ja näissä edellä mainitut varusteet saa alle 18 000 euroa maksavan auton mukana.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Dacia Dokker Van dCi 90 Ambiance Hinta alkaen 14 396 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 979 € Ajoneuvovero 100 €/ v Käyttövoimavero 427 €/ v Moottori 1 461 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 3750 r/min Vääntö 200 Nm (1750 r/min) Vääntö 200 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km 5,2 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1809 mm, akseliväli 2810 mm Tavaratila: 3300 l Omamassa: 1264 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin