11.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Dokker Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dokker Van kilpailee muiden pienten pakettiautojen seurassa paitsi hinnallaan, myös pätevillä pakettiauton ominaisuuksillaan. Hyvää: Helppo lastata, pirteä moottori, pieni kääntösäde. Huonoa: Tyly vakiovarustelu, tunnottomat polkimet, näkyvyys taakse ja takaviistoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavaraa kuljettaville Dokker Van on käypä työkalu Das pakettiauto. Dacia Dokker Vanin mainoslause kuvaa autoa hyvin. Lähtöhinnaltaan hieman yli 14 000 euroa maksava pieni pakettiauto on yhä karu ja riisuttu, mutta kuljetuskapasiteettia vaativalle siinä on työkaluksi lähes kaikki tarvittava. Dokker Van valmistetaan Tangerissa Marokossa. Samasta paikasta tulee myös Dacia Lodgy ja Dokkerin tila-autoversio, jotka jakavat alustaratkaisunsa Dokker Vanin kanssa. Alustassa on hyödynnetty edessä merkin omaa osaamista, taka-akselisto on lainattu Renault Kangoosta. Kuormattuna vaivaton Suomessa Dokker Vanin saa joko 1,6 litraisella bensiinimoottorilla, ahdetulla 1,2 litraisella bensiinimoottorilla tai koeajamallamme 1,5 litraisella turbodieselillä. Kaksi jälkimmäistä on Renaultin mallistosta entuudestaan tuttuja. Dokkerin 90 hevosvoimaa kuljettaa omamassaltaan 1 264 kiloista pakettiautoa riittävän tarmokkaasti, vaikka kuormaa olisi kyydissä enemmänkin. Kuormajousien ansiosta ajaminen muuttuu pehmeämmäksi, kun auto on lastattu. Tyhjänä auton alusta on epätasaisuuksissa hieman pintakova. Tavaratila ja ohjaamo on erotettu väliseinällä. Vanerointi on tavaratilaan ja sen seinille suositeltava lisävaruste samoin kuin kuormansidontalenkit. Tavaraa mahtuu kyytiin 3,3 kuutiota, ja pisimmät tavaroista voivat olla 1,9 metriä. Kantavuutta Dokker Vanille luvataan 695 kiloa. Ulkomittoja on aluksi hankala hahmottaa, mutta kun oppii tuntemaan lyhyen keulan mitat, muuttuu käsitteleminen vaivattomaksi pienessäkin tilassa. Kuljettajalta jäävät kuolleeseen kulmaan helposti pyöräilijät, autoilijat ja jalankulkijat, jotka ovat apumiehen puolella takaviistossa. Ilman ilmastointia Varustetaso on 1,6 litraisessa karvalakkimallissa nimeltään Dokker ja äärimmilleen riisuttuna se ei sisällä edes ilmastointia tai radiota. Ambiance-varustelu kulkee ahdettujen moottorien mukana ja näissä edellä mainitut varusteet saa alle 18 000 euroa maksavan auton mukana. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Dacia Dokker Van dCi 90 Ambiance Hinta alkaen 14 396 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 979 € Ajoneuvovero 100 €/ v Käyttövoimavero 427 €/ v Moottori 1 461 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 3750 r/min Vääntö 200 Nm (1750 r/min) Vääntö 200 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km 5,2 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1809 mm, akseliväli 2810 mm Tavaratila: 3300 l Omamassa: 1264 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan