11.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Dokker Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dokker Van kilpailee muiden pienten pakettiautojen seurassa paitsi hinnallaan, myös pätevillä pakettiauton ominaisuuksillaan. Hyvää: Helppo lastata, pirteä moottori, pieni kääntösäde. Huonoa: Tyly vakiovarustelu, tunnottomat polkimet, näkyvyys taakse ja takaviistoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaraa kuljettaville Dokker Van on käypä työkaluDas pakettiauto. Dacia Dokker Vanin mainoslause kuvaa autoa hyvin. Lähtöhinnaltaan hieman yli 14 000 euroa maksava pieni pakettiauto on yhä karu ja riisuttu, mutta kuljetuskapasiteettia vaativalle siinä on työkaluksi lähes kaikki tarvittava.Dokker Van valmistetaan Tangerissa Marokossa. Samasta paikasta tulee myös Dacia Lodgy ja Dokkerin tila-autoversio, jotka jakavat alustaratkaisunsa Dokker Vanin kanssa. Alustassa on hyödynnetty edessä merkin omaa osaamista, taka-akselisto on lainattu Renault Kangoosta.Kuormattuna vaivatonSuomessa Dokker Vanin saa joko 1,6 litraisella bensiinimoottorilla, ahdetulla 1,2 litraisella bensiinimoottorilla tai koeajamallamme 1,5 litraisella turbodieselillä. Kaksi jälkimmäistä on Renaultin mallistosta entuudestaan tuttuja.Dokkerin 90 hevosvoimaa kuljettaa omamassaltaan 1 264 kiloista pakettiautoa riittävän tarmokkaasti, vaikka kuormaa olisi kyydissä enemmänkin. Kuormajousien ansiosta ajaminen muuttuu pehmeämmäksi, kun auto on lastattu. Tyhjänä auton alusta on epätasaisuuksissa hieman pintakova.Tavaratila ja ohjaamo on erotettu väliseinällä. Vanerointi on tavaratilaan ja sen seinille suositeltava lisävaruste samoin kuin kuormansidontalenkit. Tavaraa mahtuu kyytiin 3,3 kuutiota, ja pisimmät tavaroista voivat olla 1,9 metriä. Kantavuutta Dokker Vanille luvataan 695 kiloa.Ulkomittoja on aluksi hankala hahmottaa, mutta kun oppii tuntemaan lyhyen keulan mitat, muuttuu käsitteleminen vaivattomaksi pienessäkin tilassa.Kuljettajalta jäävät kuolleeseen kulmaan helposti pyöräilijät, autoilijat ja jalankulkijat, jotka ovat apumiehen puolella takaviistossa.Ilman ilmastointiaVarustetaso on 1,6 litraisessa karvalakkimallissa nimeltään Dokker ja äärimmilleen riisuttuna se ei sisällä edes ilmastointia tai radiota. Ambiance-varustelu kulkee ahdettujen moottorien mukana ja näissä edellä mainitut varusteet saa alle 18 000 euroa maksavan auton mukana.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Dacia Dokker Van dCi 90 Ambiance Hinta alkaen 14 396 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 979 € Ajoneuvovero 100 €/ v Käyttövoimavero 427 €/ v Moottori 1 461 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 3750 r/min Vääntö 200 Nm (1750 r/min) Vääntö 200 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km 5,2 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1809 mm, akseliväli 2810 mm Tavaratila: 3300 l Omamassa: 1264 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen