11.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Dokker Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dokker Van kilpailee muiden pienten pakettiautojen seurassa paitsi hinnallaan, myös pätevillä pakettiauton ominaisuuksillaan. Hyvää: Helppo lastata, pirteä moottori, pieni kääntösäde. Huonoa: Tyly vakiovarustelu, tunnottomat polkimet, näkyvyys taakse ja takaviistoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaraa kuljettaville Dokker Van on käypä työkaluDas pakettiauto. Dacia Dokker Vanin mainoslause kuvaa autoa hyvin. Lähtöhinnaltaan hieman yli 14 000 euroa maksava pieni pakettiauto on yhä karu ja riisuttu, mutta kuljetuskapasiteettia vaativalle siinä on työkaluksi lähes kaikki tarvittava.Dokker Van valmistetaan Tangerissa Marokossa. Samasta paikasta tulee myös Dacia Lodgy ja Dokkerin tila-autoversio, jotka jakavat alustaratkaisunsa Dokker Vanin kanssa. Alustassa on hyödynnetty edessä merkin omaa osaamista, taka-akselisto on lainattu Renault Kangoosta.Kuormattuna vaivatonSuomessa Dokker Vanin saa joko 1,6 litraisella bensiinimoottorilla, ahdetulla 1,2 litraisella bensiinimoottorilla tai koeajamallamme 1,5 litraisella turbodieselillä. Kaksi jälkimmäistä on Renaultin mallistosta entuudestaan tuttuja.Dokkerin 90 hevosvoimaa kuljettaa omamassaltaan 1 264 kiloista pakettiautoa riittävän tarmokkaasti, vaikka kuormaa olisi kyydissä enemmänkin. Kuormajousien ansiosta ajaminen muuttuu pehmeämmäksi, kun auto on lastattu. Tyhjänä auton alusta on epätasaisuuksissa hieman pintakova.Tavaratila ja ohjaamo on erotettu väliseinällä. Vanerointi on tavaratilaan ja sen seinille suositeltava lisävaruste samoin kuin kuormansidontalenkit. Tavaraa mahtuu kyytiin 3,3 kuutiota, ja pisimmät tavaroista voivat olla 1,9 metriä. Kantavuutta Dokker Vanille luvataan 695 kiloa.Ulkomittoja on aluksi hankala hahmottaa, mutta kun oppii tuntemaan lyhyen keulan mitat, muuttuu käsitteleminen vaivattomaksi pienessäkin tilassa.Kuljettajalta jäävät kuolleeseen kulmaan helposti pyöräilijät, autoilijat ja jalankulkijat, jotka ovat apumiehen puolella takaviistossa.Ilman ilmastointiaVarustetaso on 1,6 litraisessa karvalakkimallissa nimeltään Dokker ja äärimmilleen riisuttuna se ei sisällä edes ilmastointia tai radiota. Ambiance-varustelu kulkee ahdettujen moottorien mukana ja näissä edellä mainitut varusteet saa alle 18 000 euroa maksavan auton mukana.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Dacia Dokker Van dCi 90 Ambiance Hinta alkaen 14 396 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 979 € Ajoneuvovero 100 €/ v Käyttövoimavero 427 €/ v Moottori 1 461 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 3750 r/min Vääntö 200 Nm (1750 r/min) Vääntö 200 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km 5,2 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1809 mm, akseliväli 2810 mm Tavaratila: 3300 l Omamassa: 1264 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle