1.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iso uusi Ford Transit on miellyttävä, hiljainen ja mukava ajettava. Hyvää: mukava ja käytännöllinen työkalu. Huonoa: automaattivaihteiston puute. Tulokas kilpailee pitkällä huoltovälillä, nopeilla korjauksilla ja tilavuudella. Tavaraa mahtuu uutuuden uumeniin noin kymmenes enemmän kuin edeltäjään.Pakettiautokatras kasvaa vielä ennen kesää, jolloin esitellään perheen pienin Transit Courier.Suomessa tulee tarjolle lukuisia Transit-malleja: kaksi akseliväliä, kolme alustan pituutta, kokonaismassat 3 100–4 700 kiloa. Vaihtoehtoja on kevytkuorma-autoista busseihin.Moottorina Suomeen tuotavissa malleissa on 2,2 litran Duratorq TDCI -dieselmoottori, ja vaihteistona kuusivaihteinen manuaali.Alhaisella kulutuksella kilpailevan Transit ECOnetic -mallin luvattu keskikulutus on 6,4 litraa, hiilidioksidipäästöt 169 grammaa kilometrillä. Arvo on saatu nopeusrajoittimen kanssa, mutta Suomeen tätä malliversiota ei tuoda, joten alin hiilidioksidiarvo meillä nousee 179 grammaan kilometrillä.Huoltovälin pituus ja huoltotoimien ripeys puhuttelevat hyötyajoneuvojen ostajia. Uuden Transitin huoltoväli on 50 000 kilometriä tai kaksi vuotta. Fordin oman arvion mukaan varaosia saadaan vaihdetuksi aikaisempaa nopeammin.Esimerkiksi takajarrulevyjen vaihtoon kului aiemmin 2,6 tuntia, nyt 1,3 tuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtavat ovetKovasta vinyylistä valmistettu helposti puhdistettava lattiasuoja nousee 10 senttiä ylös seinälle, kiinnistyspisteet on fiksusti upotettu sivuseiniin, lastaustilan led-valot ja valtavat ovet ovat kovaa valuuttaa, kun autoa käytetään tuottavaan työhön.Transitin ergonomia on omaa luokkaansa. Hyötyajoneuvossa istutaan pystyssä, mikä sopii hyvin ihmisen luille ja nivelille.Jos pitää viettää valtaosa työpäivästä ohjauspyörän ääressä, ei ole järkeä ylirasittaa selkärangan välilevyjä, sääliksi käy taksinkuljettajia. Transitin ohjauspyörä säätyy monipuolisesti, peilit ovat valtavat ja näkyvyys ulos on erinomainen.Transit on myös yllättävän hiljainen pakettiautoksi.Varusteita moneen lähtöönTrend-mallin varustelistalla ovat muun muassa polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella, lämmitettävä tuulilasi, ilmastointi, ajotietokone, start/stop-järjestelmä ja mediakeskus.Koeajoyksilössä oli myös kaistavahti, peruutuskamera, sähköinen kuljettajan istuimen säätö ja vakionopeudensäädin. Mutta yhtä jää kaipaamaan, automaattivaihteistoa.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Ford Transit Hinta alkaen 34 824 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 808 € Moottori 2 198 cm³, dieselmoottori, ahdin, takaveto, 6v.-manuaalivaihteisto. Teho 114 kW (155 hv), 3500 r/min Vääntö 385 Nm (1600-2300 r/min) Vääntö 385 Nm (1600-2300 r/min) Kulutus l/ 100 km 8,6 (kaup.) / 7,3 (maant.) / NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 6704 mm, leveys 2474 mm, korkeus 2760 mm, akseliväli 3750 mm Omamassa: 2312 kg Muu tieto Kantavuus 1 113 kg, tilavuus 15,1 m³. Takuu 2 vuotta tai 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti