1.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iso uusi Ford Transit on miellyttävä, hiljainen ja mukava ajettava. Hyvää: mukava ja käytännöllinen työkalu. Huonoa: automaattivaihteiston puute. Tulokas kilpailee pitkällä huoltovälillä, nopeilla korjauksilla ja tilavuudella. Tavaraa mahtuu uutuuden uumeniin noin kymmenes enemmän kuin edeltäjään.Pakettiautokatras kasvaa vielä ennen kesää, jolloin esitellään perheen pienin Transit Courier.Suomessa tulee tarjolle lukuisia Transit-malleja: kaksi akseliväliä, kolme alustan pituutta, kokonaismassat 3 100–4 700 kiloa. Vaihtoehtoja on kevytkuorma-autoista busseihin.Moottorina Suomeen tuotavissa malleissa on 2,2 litran Duratorq TDCI -dieselmoottori, ja vaihteistona kuusivaihteinen manuaali.Alhaisella kulutuksella kilpailevan Transit ECOnetic -mallin luvattu keskikulutus on 6,4 litraa, hiilidioksidipäästöt 169 grammaa kilometrillä. Arvo on saatu nopeusrajoittimen kanssa, mutta Suomeen tätä malliversiota ei tuoda, joten alin hiilidioksidiarvo meillä nousee 179 grammaan kilometrillä.Huoltovälin pituus ja huoltotoimien ripeys puhuttelevat hyötyajoneuvojen ostajia. Uuden Transitin huoltoväli on 50 000 kilometriä tai kaksi vuotta. Fordin oman arvion mukaan varaosia saadaan vaihdetuksi aikaisempaa nopeammin.Esimerkiksi takajarrulevyjen vaihtoon kului aiemmin 2,6 tuntia, nyt 1,3 tuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtavat ovetKovasta vinyylistä valmistettu helposti puhdistettava lattiasuoja nousee 10 senttiä ylös seinälle, kiinnistyspisteet on fiksusti upotettu sivuseiniin, lastaustilan led-valot ja valtavat ovet ovat kovaa valuuttaa, kun autoa käytetään tuottavaan työhön.Transitin ergonomia on omaa luokkaansa. Hyötyajoneuvossa istutaan pystyssä, mikä sopii hyvin ihmisen luille ja nivelille.Jos pitää viettää valtaosa työpäivästä ohjauspyörän ääressä, ei ole järkeä ylirasittaa selkärangan välilevyjä, sääliksi käy taksinkuljettajia. Transitin ohjauspyörä säätyy monipuolisesti, peilit ovat valtavat ja näkyvyys ulos on erinomainen.Transit on myös yllättävän hiljainen pakettiautoksi.Varusteita moneen lähtöönTrend-mallin varustelistalla ovat muun muassa polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella, lämmitettävä tuulilasi, ilmastointi, ajotietokone, start/stop-järjestelmä ja mediakeskus.Koeajoyksilössä oli myös kaistavahti, peruutuskamera, sähköinen kuljettajan istuimen säätö ja vakionopeudensäädin. Mutta yhtä jää kaipaamaan, automaattivaihteistoa.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Ford Transit Hinta alkaen 34 824 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 808 € Moottori 2 198 cm³, dieselmoottori, ahdin, takaveto, 6v.-manuaalivaihteisto. Teho 114 kW (155 hv), 3500 r/min Vääntö 385 Nm (1600-2300 r/min) Vääntö 385 Nm (1600-2300 r/min) Kulutus l/ 100 km 8,6 (kaup.) / 7,3 (maant.) / NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 6704 mm, leveys 2474 mm, korkeus 2760 mm, akseliväli 3750 mm Omamassa: 2312 kg Muu tieto Kantavuus 1 113 kg, tilavuus 15,1 m³. Takuu 2 vuotta tai 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?