1.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iso uusi Ford Transit on miellyttävä, hiljainen ja mukava ajettava. Hyvää: mukava ja käytännöllinen työkalu. Huonoa: automaattivaihteiston puute. Tulokas kilpailee pitkällä huoltovälillä, nopeilla korjauksilla ja tilavuudella. Tavaraa mahtuu uutuuden uumeniin noin kymmenes enemmän kuin edeltäjään.Pakettiautokatras kasvaa vielä ennen kesää, jolloin esitellään perheen pienin Transit Courier.Suomessa tulee tarjolle lukuisia Transit-malleja: kaksi akseliväliä, kolme alustan pituutta, kokonaismassat 3 100–4 700 kiloa. Vaihtoehtoja on kevytkuorma-autoista busseihin.Moottorina Suomeen tuotavissa malleissa on 2,2 litran Duratorq TDCI -dieselmoottori, ja vaihteistona kuusivaihteinen manuaali.Alhaisella kulutuksella kilpailevan Transit ECOnetic -mallin luvattu keskikulutus on 6,4 litraa, hiilidioksidipäästöt 169 grammaa kilometrillä. Arvo on saatu nopeusrajoittimen kanssa, mutta Suomeen tätä malliversiota ei tuoda, joten alin hiilidioksidiarvo meillä nousee 179 grammaan kilometrillä.Huoltovälin pituus ja huoltotoimien ripeys puhuttelevat hyötyajoneuvojen ostajia. Uuden Transitin huoltoväli on 50 000 kilometriä tai kaksi vuotta. Fordin oman arvion mukaan varaosia saadaan vaihdetuksi aikaisempaa nopeammin.Esimerkiksi takajarrulevyjen vaihtoon kului aiemmin 2,6 tuntia, nyt 1,3 tuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtavat ovetKovasta vinyylistä valmistettu helposti puhdistettava lattiasuoja nousee 10 senttiä ylös seinälle, kiinnistyspisteet on fiksusti upotettu sivuseiniin, lastaustilan led-valot ja valtavat ovet ovat kovaa valuuttaa, kun autoa käytetään tuottavaan työhön.Transitin ergonomia on omaa luokkaansa. Hyötyajoneuvossa istutaan pystyssä, mikä sopii hyvin ihmisen luille ja nivelille.Jos pitää viettää valtaosa työpäivästä ohjauspyörän ääressä, ei ole järkeä ylirasittaa selkärangan välilevyjä, sääliksi käy taksinkuljettajia. Transitin ohjauspyörä säätyy monipuolisesti, peilit ovat valtavat ja näkyvyys ulos on erinomainen.Transit on myös yllättävän hiljainen pakettiautoksi.Varusteita moneen lähtöönTrend-mallin varustelistalla ovat muun muassa polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella, lämmitettävä tuulilasi, ilmastointi, ajotietokone, start/stop-järjestelmä ja mediakeskus.Koeajoyksilössä oli myös kaistavahti, peruutuskamera, sähköinen kuljettajan istuimen säätö ja vakionopeudensäädin. Mutta yhtä jää kaipaamaan, automaattivaihteistoa.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Ford Transit Hinta alkaen 34 824 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 808 € Moottori 2 198 cm³, dieselmoottori, ahdin, takaveto, 6v.-manuaalivaihteisto. Teho 114 kW (155 hv), 3500 r/min Vääntö 385 Nm (1600-2300 r/min) Vääntö 385 Nm (1600-2300 r/min) Kulutus l/ 100 km 8,6 (kaup.) / 7,3 (maant.) / NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 6704 mm, leveys 2474 mm, korkeus 2760 mm, akseliväli 3750 mm Omamassa: 2312 kg Muu tieto Kantavuus 1 113 kg, tilavuus 15,1 m³. Takuu 2 vuotta tai 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster