17.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus RS 2.3 Ecoboost 350 hv M6 – ajettavuuden tuolla puolen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus RS on liki täydellinen auto, jos vain saisi ajaa kovaa. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, pito, etuistuimet. Huonoa: nopeusrajoitukset, muu liikenne. Harvoin on koeajo lähtenyt liikkeelle näin uteliaissa merkeissä. Kolmannen sukupolven Ford Focus RS saanut ulkomailla tehdyissä ensikoeajoissa paljon suitsutusta, etenkin, kun toimittajia on samoissa tilaisuuksissa viihdytetty erilaisilla rata-ajokokeilla.Erityistä hauskuutta autoon on tuonut niin kutsuttu driftausasetus, missä suurin osa nelivedon voimanjaosta suunnataan yhdelle takapyörälle – tuloksena villejä sladeja ja kuumia donitseja. Uskon kehut: Ford, jos kuka, osaa vauhdikkaan kompaktiauton valmistamisen.Miten sitten on mahdollista, että viikon koeajon jälkeen en rakastunut Focus RS:ään ainakaan niin paljon, että kiljuisin riemusta, jos saisin sen itselleni?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFunktionaalinen ohjaamoEtuistuimista homma ei ainakaan ole kiinni. Ainakin omalle kapeahkolle vartalolleni Recaron muhkeat sivutuet asettuvat juuri oikeisiin kohtiin. Leveärakenteisemmat saattavat lausua poikkipuolisiakin sanoja, mutta sehän on vain heidän ruokavalionsa vika, ei auton.Etupenkit ovat hyvät, mutta eivät täydellisesti leveäselkäisten mieleen.Sekään, että ohjaamo muistuttaa perus-Focuksista, ei haittaa – onhan kojelaudan päällä sentään RS-perinteiden mukaiset kolme pientä lisämittaria, ja paksu ratti sekä vaihdekeppi asettuvat napakasti käteen. En noteerannut edes vähän korkeaa istuma-asentoa.Tärkeintä nimittäin on, miltä tämän luokan auto tuntuu ajossa – erityisesti mutkissa sekä kiihdytyksissä – ja millaisen fiiliksen se tuottaa kuljettajalleen. Odotukset olivat korkealla.Kiva käyttöautoEnsimmäinen huomio liittyy valtavaan kääntöympyrän halkaisijaan. On pakko hakea vauhtia pakin kautta, jotta Focus RS mahtuisi kääntymään tilassa, missä perusversiolla mentäisiin sukkana eteenpäin. Hyvä: kunnon sporttiin kuuluu myös annos epäkäytännöllisyyttä.Sitten päästäänkin jo kaupungin liikennevirtaan, missä paljastuu heti, että RS:ssä on muistettu myös siviiliajon helppous. Ohjaus on toki nopeasti reagoiva, jousitus jämäkkä ja moottori murisee kiihdytyksissä kuuluvasti, mutta muuten meno on yllättävän seesteistä.Edellismallien vetely on tyystin kadonnut, ja terävät töyssyt suodattuvat kohtuullisen hyvin pois. Kun vielä vaihteisto ja kytkin tuntuvat siviilimäiseltä ja tasakaasulla hiljainen moottori vetää kuin kuminauha, jää tunne, että RS piilottelee voimavarojaan turhankin selvästi.Menee kovaa, mutta…On aika lähteä etsimään niitä avarammilta tieosuuksilta.Muutama tiukka kurvi ja moottoritien ramppi herättävät RS:n jo toisella tavalla henkiin. Tuntuma on herkullinen ja pito tuntuu loputtomalta – osaava kuski voi ohjailla autoa vain pienillä ratin liikkeillä sekä kaasulla. Ihanaa – aina niin kauan, kunnes järki astuu mukaan kuvaan.Tuttu mutkatie, joka on aiemmin tarjonnut runsaasti hihkumisia monenmoisilla autoilla, jättää vähän kylmäksi. Kaikki kurvit menevät jarruttamatta läpi, ilman mitään dramatiikkaa. Nopeusrajoitukset tuntuvat Focus RS:lle kuin kahleilta. Enkä puhu nyt pelkästä kiihtyvyydestä, vaan kaikesta siitä, mihin auto pystyisi myös ajettavuuden saralla. RS yksinkertaisesti vaatisi kovempaa vauhtia – ja silloin taas ovat muut tielläliikkujat ja ajokortti vaarassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeoriaa vai käytäntöä?Niinpä lopputulema on vähän ristiriitainen. Focus RS on takuulla yksi nopeimmista autoista, kun kierretään rinkulaa turvakaiteiden sisäpuoleisella alueella. Silti se mekaaninen tunnelma, mikä välittyy etenkin Honda Civic Type R:stä jo alhaisissa nopeuksissa, jää hieman uupumaan.Itse harkitsisinkin kahteen kertaan mitä haluaisin, jos olisin hankkimassa reilut 50 000 euroa maksavaa kuumaa luukkuperää. Painottaisinko arkiajon hauskuutta vai ratahulluttelua, kas siinä kysymys.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Focus RS 2.3 Ecoboost 350 hv M6 Hinta alkaen 51 740 € Moottori Bensiinimoottori 2 261 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 257 kW (350 hv), 6000 r/min Vääntö 440 Nm (2200–4500 r/min) Vääntö 440 Nm (2200–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 266 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 175 g/km Mitat pituus 4390 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2647 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous