17.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus RS 2.3 Ecoboost 350 hv M6 – ajettavuuden tuolla puolen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus RS on liki täydellinen auto, jos vain saisi ajaa kovaa. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, pito, etuistuimet. Huonoa: nopeusrajoitukset, muu liikenne. Harvoin on koeajo lähtenyt liikkeelle näin uteliaissa merkeissä. Kolmannen sukupolven Ford Focus RS saanut ulkomailla tehdyissä ensikoeajoissa paljon suitsutusta, etenkin, kun toimittajia on samoissa tilaisuuksissa viihdytetty erilaisilla rata-ajokokeilla. Erityistä hauskuutta autoon on tuonut niin kutsuttu driftausasetus, missä suurin osa nelivedon voimanjaosta suunnataan yhdelle takapyörälle – tuloksena villejä sladeja ja kuumia donitseja. Uskon kehut: Ford, jos kuka, osaa vauhdikkaan kompaktiauton valmistamisen. Miten sitten on mahdollista, että viikon koeajon jälkeen en rakastunut Focus RS:ään ainakaan niin paljon, että kiljuisin riemusta, jos saisin sen itselleni? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Funktionaalinen ohjaamo Etuistuimista homma ei ainakaan ole kiinni. Ainakin omalle kapeahkolle vartalolleni Recaron muhkeat sivutuet asettuvat juuri oikeisiin kohtiin. Leveärakenteisemmat saattavat lausua poikkipuolisiakin sanoja, mutta sehän on vain heidän ruokavalionsa vika, ei auton. Etupenkit ovat hyvät, mutta eivät täydellisesti leveäselkäisten mieleen. Sekään, että ohjaamo muistuttaa perus-Focuksista, ei haittaa – onhan kojelaudan päällä sentään RS-perinteiden mukaiset kolme pientä lisämittaria, ja paksu ratti sekä vaihdekeppi asettuvat napakasti käteen. En noteerannut edes vähän korkeaa istuma-asentoa. Tärkeintä nimittäin on, miltä tämän luokan auto tuntuu ajossa – erityisesti mutkissa sekä kiihdytyksissä – ja millaisen fiiliksen se tuottaa kuljettajalleen. Odotukset olivat korkealla. Kiva käyttöauto Ensimmäinen huomio liittyy valtavaan kääntöympyrän halkaisijaan. On pakko hakea vauhtia pakin kautta, jotta Focus RS mahtuisi kääntymään tilassa, missä perusversiolla mentäisiin sukkana eteenpäin. Hyvä: kunnon sporttiin kuuluu myös annos epäkäytännöllisyyttä. Sitten päästäänkin jo kaupungin liikennevirtaan, missä paljastuu heti, että RS:ssä on muistettu myös siviiliajon helppous. Ohjaus on toki nopeasti reagoiva, jousitus jämäkkä ja moottori murisee kiihdytyksissä kuuluvasti, mutta muuten meno on yllättävän seesteistä. Edellismallien vetely on tyystin kadonnut, ja terävät töyssyt suodattuvat kohtuullisen hyvin pois. Kun vielä vaihteisto ja kytkin tuntuvat siviilimäiseltä ja tasakaasulla hiljainen moottori vetää kuin kuminauha, jää tunne, että RS piilottelee voimavarojaan turhankin selvästi. Menee kovaa, mutta… On aika lähteä etsimään niitä avarammilta tieosuuksilta. Muutama tiukka kurvi ja moottoritien ramppi herättävät RS:n jo toisella tavalla henkiin. Tuntuma on herkullinen ja pito tuntuu loputtomalta – osaava kuski voi ohjailla autoa vain pienillä ratin liikkeillä sekä kaasulla. Ihanaa – aina niin kauan, kunnes järki astuu mukaan kuvaan. Tuttu mutkatie, joka on aiemmin tarjonnut runsaasti hihkumisia monenmoisilla autoilla, jättää vähän kylmäksi. Kaikki kurvit menevät jarruttamatta läpi, ilman mitään dramatiikkaa. Nopeusrajoitukset tuntuvat Focus RS:lle kuin kahleilta. Enkä puhu nyt pelkästä kiihtyvyydestä, vaan kaikesta siitä, mihin auto pystyisi myös ajettavuuden saralla. RS yksinkertaisesti vaatisi kovempaa vauhtia – ja silloin taas ovat muut tielläliikkujat ja ajokortti vaarassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teoriaa vai käytäntöä? Niinpä lopputulema on vähän ristiriitainen. Focus RS on takuulla yksi nopeimmista autoista, kun kierretään rinkulaa turvakaiteiden sisäpuoleisella alueella. Silti se mekaaninen tunnelma, mikä välittyy etenkin Honda Civic Type R:stä jo alhaisissa nopeuksissa, jää hieman uupumaan. Itse harkitsisinkin kahteen kertaan mitä haluaisin, jos olisin hankkimassa reilut 50 000 euroa maksavaa kuumaa luukkuperää. Painottaisinko arkiajon hauskuutta vai ratahulluttelua, kas siinä kysymys. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Focus RS 2.3 Ecoboost 350 hv M6 Hinta alkaen 51 740 € Moottori Bensiinimoottori 2 261 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 257 kW (350 hv), 6000 r/min Vääntö 440 Nm (2200–4500 r/min) Vääntö 440 Nm (2200–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 266 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 175 g/km Mitat pituus 4390 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2647 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?