16.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Roadster – perinteet kunniaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidson Roadster on edullinen vaihtoehto, joka yllättää positiivisesti. Hyvää: ajo-ominaisuudet, ajoasento. Huonoa: jäykkätoiminen vaihteisto, kytkin vaatii voimaa. Harley-Davidson on perustettu vuonna 1903. Perinteitä löytyy ja ehkä juuri siksi valmistaja on edennyt viimeiset 20 vuotta kuin juna. Suoraan eteenpäin, eikä sivuille ole juuri vilkuiltu. Pari vuotta sitten päätettiin kuitenkin hiukan tarkistaa suuntaa tai ainakin jarrutella väliasemien kohdalla. Edullinen Street 750 malli oli askel oikeaan suuntaan.Nyt viimeistään Harley-Davidson tuntuu lyötäneen kadonneen fokuksen uudestaan. Roadster on erikoinen peli. Se näyttää customilta, mutta se on kaikkea muuta. Se sisältää yllätyksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHit the road Jack!Roadsterin päälle istahtaminen paljastaa pyörän olevan kapea. Jalkatapit ovat leveällä ja ne on sijoitettu hankalaan paikkaan. Pysähtyessä tuntuu siltä, että ajosaappaat jäävät koko ajan kiinni jalkatappeihin.Vastaavasti ajossa kaikki muuttuu. Jalkatapit löytävät paikkansa ja ajoasentokin on kohdallaan.Ajoasento on etukeno – suorastaan melko sporttinen. Se on kaukana custom-ajoasennosta. Tuo jos mikä yllättää, ulkonäkö viittaisi muuhun. Mittaristo on selkeä. Kierroslukumittari on täysin turha. Harrikkaa ajetaan ”perstuntumalla”.Samoin on vaihdenäytön laita – ketä kiinnostaa mikä vaihde on käytössä? Harrikassa ladotaan isoin vaihde sisään. Jos moottori alkaa tutista, polkaistaan vaihdelaatikosta yksi pienempi sisälle, tahmean ja voimaa vaativan kytkimen saattelemana. Se kuuluu harrikassa asiaan.Roadsterin runko on tukeva. Se ei notku missään vaiheessa. Valitettavasti etujousitus pohjaa hätäjarrutuksessa ja se on huono ominaisuus, sillä joustovaraa olisi syytä löytyä tilanteessa kuin tilanteessa. Jarrut ovat tehokkaat. Kahvoissa ei ole etäisyyden säätöä, mutta kahvat on muotoiltu niin, että ne soveltuvat lyhytsormiselle.Moottori on tasapaksu esitys. Vääntöä ja melua saisi olla hiukan enemmän. Ei niin, että talojen seinältä tippuvat rappaukset, mutta hiukan lisää. Nyt pakoputkistosta kuuluu vain pieni tuhina.Harley-Davidson Roadster osoittaa sen, että päästäkseen eteenpäin, kannattaa välillä ottaa askel taaksepäin. Pelkistetty on pop. Toinen mielenkiintoinen asia on kuluttajaystävällinen hinnoittelu. 16 750 euroa on vähän 1 200-kuutioisesta Harrikasta.Teksti: Tero Kiira Kuvat: Tero Kiira & Harley-Davidson Harley-Davidson Roadster Hinta alkaen 16 750 € Moottori Bensiinimoottori 1 201 cm³ kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, viisi vaihdetta, hihnaveto. Vääntö 97 Nm (4250 r/min) Vääntö 97 Nm (4250 r/min) Mitat akseliväli 1505 mm Omamassa: 250 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 785 mm, polttoainesäiliön tilavuus 12,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-19, takana 150/70-18. Huoltoväli: 8 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti