16.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Roadster – perinteet kunniaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidson Roadster on edullinen vaihtoehto, joka yllättää positiivisesti. Hyvää: ajo-ominaisuudet, ajoasento. Huonoa: jäykkätoiminen vaihteisto, kytkin vaatii voimaa. Harley-Davidson on perustettu vuonna 1903. Perinteitä löytyy ja ehkä juuri siksi valmistaja on edennyt viimeiset 20 vuotta kuin juna. Suoraan eteenpäin, eikä sivuille ole juuri vilkuiltu. Pari vuotta sitten päätettiin kuitenkin hiukan tarkistaa suuntaa tai ainakin jarrutella väliasemien kohdalla. Edullinen Street 750 malli oli askel oikeaan suuntaan.Nyt viimeistään Harley-Davidson tuntuu lyötäneen kadonneen fokuksen uudestaan. Roadster on erikoinen peli. Se näyttää customilta, mutta se on kaikkea muuta. Se sisältää yllätyksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHit the road Jack!Roadsterin päälle istahtaminen paljastaa pyörän olevan kapea. Jalkatapit ovat leveällä ja ne on sijoitettu hankalaan paikkaan. Pysähtyessä tuntuu siltä, että ajosaappaat jäävät koko ajan kiinni jalkatappeihin.Vastaavasti ajossa kaikki muuttuu. Jalkatapit löytävät paikkansa ja ajoasentokin on kohdallaan.Ajoasento on etukeno – suorastaan melko sporttinen. Se on kaukana custom-ajoasennosta. Tuo jos mikä yllättää, ulkonäkö viittaisi muuhun. Mittaristo on selkeä. Kierroslukumittari on täysin turha. Harrikkaa ajetaan ”perstuntumalla”.Samoin on vaihdenäytön laita – ketä kiinnostaa mikä vaihde on käytössä? Harrikassa ladotaan isoin vaihde sisään. Jos moottori alkaa tutista, polkaistaan vaihdelaatikosta yksi pienempi sisälle, tahmean ja voimaa vaativan kytkimen saattelemana. Se kuuluu harrikassa asiaan.Roadsterin runko on tukeva. Se ei notku missään vaiheessa. Valitettavasti etujousitus pohjaa hätäjarrutuksessa ja se on huono ominaisuus, sillä joustovaraa olisi syytä löytyä tilanteessa kuin tilanteessa. Jarrut ovat tehokkaat. Kahvoissa ei ole etäisyyden säätöä, mutta kahvat on muotoiltu niin, että ne soveltuvat lyhytsormiselle.Moottori on tasapaksu esitys. Vääntöä ja melua saisi olla hiukan enemmän. Ei niin, että talojen seinältä tippuvat rappaukset, mutta hiukan lisää. Nyt pakoputkistosta kuuluu vain pieni tuhina.Harley-Davidson Roadster osoittaa sen, että päästäkseen eteenpäin, kannattaa välillä ottaa askel taaksepäin. Pelkistetty on pop. Toinen mielenkiintoinen asia on kuluttajaystävällinen hinnoittelu. 16 750 euroa on vähän 1 200-kuutioisesta Harrikasta.Teksti: Tero Kiira Kuvat: Tero Kiira & Harley-Davidson Harley-Davidson Roadster Hinta alkaen 16 750 € Moottori Bensiinimoottori 1 201 cm³ kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, viisi vaihdetta, hihnaveto. Vääntö 97 Nm (4250 r/min) Vääntö 97 Nm (4250 r/min) Mitat akseliväli 1505 mm Omamassa: 250 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 785 mm, polttoainesäiliön tilavuus 12,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-19, takana 150/70-18. Huoltoväli: 8 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”