16.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Roadster – perinteet kunniaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidson Roadster on edullinen vaihtoehto, joka yllättää positiivisesti. Hyvää: ajo-ominaisuudet, ajoasento. Huonoa: jäykkätoiminen vaihteisto, kytkin vaatii voimaa. Harley-Davidson on perustettu vuonna 1903. Perinteitä löytyy ja ehkä juuri siksi valmistaja on edennyt viimeiset 20 vuotta kuin juna. Suoraan eteenpäin, eikä sivuille ole juuri vilkuiltu. Pari vuotta sitten päätettiin kuitenkin hiukan tarkistaa suuntaa tai ainakin jarrutella väliasemien kohdalla. Edullinen Street 750 malli oli askel oikeaan suuntaan. Nyt viimeistään Harley-Davidson tuntuu lyötäneen kadonneen fokuksen uudestaan. Roadster on erikoinen peli. Se näyttää customilta, mutta se on kaikkea muuta. Se sisältää yllätyksen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hit the road Jack! Roadsterin päälle istahtaminen paljastaa pyörän olevan kapea. Jalkatapit ovat leveällä ja ne on sijoitettu hankalaan paikkaan. Pysähtyessä tuntuu siltä, että ajosaappaat jäävät koko ajan kiinni jalkatappeihin. Vastaavasti ajossa kaikki muuttuu. Jalkatapit löytävät paikkansa ja ajoasentokin on kohdallaan. Ajoasento on etukeno – suorastaan melko sporttinen. Se on kaukana custom-ajoasennosta. Tuo jos mikä yllättää, ulkonäkö viittaisi muuhun. Mittaristo on selkeä. Kierroslukumittari on täysin turha. Harrikkaa ajetaan ”perstuntumalla”. Samoin on vaihdenäytön laita – ketä kiinnostaa mikä vaihde on käytössä? Harrikassa ladotaan isoin vaihde sisään. Jos moottori alkaa tutista, polkaistaan vaihdelaatikosta yksi pienempi sisälle, tahmean ja voimaa vaativan kytkimen saattelemana. Se kuuluu harrikassa asiaan. Roadsterin runko on tukeva. Se ei notku missään vaiheessa. Valitettavasti etujousitus pohjaa hätäjarrutuksessa ja se on huono ominaisuus, sillä joustovaraa olisi syytä löytyä tilanteessa kuin tilanteessa. Jarrut ovat tehokkaat. Kahvoissa ei ole etäisyyden säätöä, mutta kahvat on muotoiltu niin, että ne soveltuvat lyhytsormiselle. Moottori on tasapaksu esitys. Vääntöä ja melua saisi olla hiukan enemmän. Ei niin, että talojen seinältä tippuvat rappaukset, mutta hiukan lisää. Nyt pakoputkistosta kuuluu vain pieni tuhina. Harley-Davidson Roadster osoittaa sen, että päästäkseen eteenpäin, kannattaa välillä ottaa askel taaksepäin. Pelkistetty on pop. Toinen mielenkiintoinen asia on kuluttajaystävällinen hinnoittelu. 16 750 euroa on vähän 1 200-kuutioisesta Harrikasta. Teksti: Tero Kiira Kuvat: Tero Kiira & Harley-Davidson Harley-Davidson Roadster Hinta alkaen 16 750 € Moottori Bensiinimoottori 1 201 cm³ kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, viisi vaihdetta, hihnaveto. Vääntö 97 Nm (4250 r/min) Vääntö 97 Nm (4250 r/min) Mitat akseliväli 1505 mm Omamassa: 250 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 785 mm, polttoainesäiliön tilavuus 12,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-19, takana 150/70-18. Huoltoväli: 8 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?