16.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Roadster – perinteet kunniaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidson Roadster on edullinen vaihtoehto, joka yllättää positiivisesti. Hyvää: ajo-ominaisuudet, ajoasento. Huonoa: jäykkätoiminen vaihteisto, kytkin vaatii voimaa. Harley-Davidson on perustettu vuonna 1903. Perinteitä löytyy ja ehkä juuri siksi valmistaja on edennyt viimeiset 20 vuotta kuin juna. Suoraan eteenpäin, eikä sivuille ole juuri vilkuiltu. Pari vuotta sitten päätettiin kuitenkin hiukan tarkistaa suuntaa tai ainakin jarrutella väliasemien kohdalla. Edullinen Street 750 malli oli askel oikeaan suuntaan.Nyt viimeistään Harley-Davidson tuntuu lyötäneen kadonneen fokuksen uudestaan. Roadster on erikoinen peli. Se näyttää customilta, mutta se on kaikkea muuta. Se sisältää yllätyksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHit the road Jack!Roadsterin päälle istahtaminen paljastaa pyörän olevan kapea. Jalkatapit ovat leveällä ja ne on sijoitettu hankalaan paikkaan. Pysähtyessä tuntuu siltä, että ajosaappaat jäävät koko ajan kiinni jalkatappeihin.Vastaavasti ajossa kaikki muuttuu. Jalkatapit löytävät paikkansa ja ajoasentokin on kohdallaan.Ajoasento on etukeno – suorastaan melko sporttinen. Se on kaukana custom-ajoasennosta. Tuo jos mikä yllättää, ulkonäkö viittaisi muuhun. Mittaristo on selkeä. Kierroslukumittari on täysin turha. Harrikkaa ajetaan ”perstuntumalla”.Samoin on vaihdenäytön laita – ketä kiinnostaa mikä vaihde on käytössä? Harrikassa ladotaan isoin vaihde sisään. Jos moottori alkaa tutista, polkaistaan vaihdelaatikosta yksi pienempi sisälle, tahmean ja voimaa vaativan kytkimen saattelemana. Se kuuluu harrikassa asiaan.Roadsterin runko on tukeva. Se ei notku missään vaiheessa. Valitettavasti etujousitus pohjaa hätäjarrutuksessa ja se on huono ominaisuus, sillä joustovaraa olisi syytä löytyä tilanteessa kuin tilanteessa. Jarrut ovat tehokkaat. Kahvoissa ei ole etäisyyden säätöä, mutta kahvat on muotoiltu niin, että ne soveltuvat lyhytsormiselle.Moottori on tasapaksu esitys. Vääntöä ja melua saisi olla hiukan enemmän. Ei niin, että talojen seinältä tippuvat rappaukset, mutta hiukan lisää. Nyt pakoputkistosta kuuluu vain pieni tuhina.Harley-Davidson Roadster osoittaa sen, että päästäkseen eteenpäin, kannattaa välillä ottaa askel taaksepäin. Pelkistetty on pop. Toinen mielenkiintoinen asia on kuluttajaystävällinen hinnoittelu. 16 750 euroa on vähän 1 200-kuutioisesta Harrikasta.Teksti: Tero Kiira Kuvat: Tero Kiira & Harley-Davidson Harley-Davidson Roadster Hinta alkaen 16 750 € Moottori Bensiinimoottori 1 201 cm³ kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, viisi vaihdetta, hihnaveto. Vääntö 97 Nm (4250 r/min) Vääntö 97 Nm (4250 r/min) Mitat akseliväli 1505 mm Omamassa: 250 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 785 mm, polttoainesäiliön tilavuus 12,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-19, takana 150/70-18. Huoltoväli: 8 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen