6.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: kuin henkilöautolla ajaisi – uusi Nissan NV300 -pakettiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Nissan NV300 täydentää valmistajansa kevyiden hyötyajoneuvojen sukupolvenvaihdoksen. Tulokkaan valttina on pitkä takuu ja kattava versiokatras. Tarjolle tulee myös yhdeksän hengen tila-auto. Hyvää: moottori, versiokatras, takuu, ohjaamon ergonomia. Huonoa: poljintila, nelivedon puute, kiinnityskoukut, muovinen saranasalpa. Anton Tšehovin näytelmässä vuodelta 1901 on kolme sisarta, mutta nyt pääosassa on se neljäs sisar. Sisarukset eivät ole identtisiä, mutta yhteistä on paljon, sillä Nissan NV300 jakaa suurimman osan tekniikastaan Opel Vivaron, Renault Traficin ja Fiat Talenton kanssa.Keskikokoisen Nissan NV300 -pakettiauton harteilla on raskas vastuu. Uutuus on suositun Primastarin seuraaja suositussa pakujen tonniluokassa.Tämän kuun alussa Suomessa myyntiin tulleen NV300:n edullisin versio on lyhyin ja matalin (L1H1). Hintaa ilman lisävarusteita on 31 655 euroa.Laatu-uskon puutteesta ei valmistajaa voi moittia, sillä takuu on peräti viisi vuotta tai 160 000 kilometriä. Se on vahva valtti hyötyautolle, jolla ajetaan tyypillisesti paljon.Pajalla seisova paku on turha ja kallis työkalu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkuva toimistoAjoasento löytyy kyllä, sillä kuljettajan istuimen säädöt ovat riittävän monipuoliset. Ohjauspyörä säätyy korkeus- ja syvyyssuunnassa. Ajotuntuma on ylipäätään lähes henkilöautomainen.Poljintila on oudon ahdas: etenkin vasemman jalan kengänkärki tapaa tämän tästä muovikatteeseen. Viisarillista nopeusmittaria jää kaipaamaan vaihtoehtona digitaaliselle numeronäytölle.Vaikka ohjaamossa on säilytystilaa 89 litraa, saisi kannellisia ja avoimia lokeroita olla enemmänkin. Keski-istuimen selkänoja kaatuu alas kekseliääksi pöytätasoksi, jossa on omat pidikkeensä kannettavalle tietokoneelle ja rahtikirjalle.Kaksi pituuttaValittavana on kaksi koripituutta ja kaksi korkeutta. Myös lyhyemmän ja matalamman koriversion kyytiin mahtuu kolme eurolavaa.Marokon takamailla koeajetun hyötyauton kuormatilavuus on 5,2–8,6 kuutiometriä ja kantavuus 1 073–1 310 kiloa – malliversiosta riippuen.Kuormatilan voi varustaa jopa 20 kiinnityskoukulla. Koukut vaikuttivat kovaan käyttöön heiveröisiltä. Jämäkämpiäkin on nähty.Tilat muuntuvatOhjaamon ja kuormatilan väliseinään saa luukun. Se mahdollistaa 3,75–4,15 metrin pituisten tavaroiden kuljettamisen.Joustavuutta tilatarpeisiin tuovat umpinaisten ja ikkunallisten taka- ja sivuovien lukuisat yhdistelmät.Takaovet avautuvat avaralle, mutta saranoiden vapautusvipu on muovisena heppoisen oloinen.Jatko-ohjaamo-korisena autossa voi olla kuusi istumapaikkaa. Combi-versioon eli tila-autoon mahtuu yhdeksän matkustajaa kolmelle kolmen istuimen riville.Nissan NV300:n Combi-tila-autoon mahtuu yhdeksän matkustajaa. Matkatavaroille jää tilaa 550–890 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi diesel, kolme tehoaKeulille voi valita kolmesta voimanlähteestä. 1,6-litrainen dCi-dieselmoottori on saatavissa 95, 125 ja 145 hevosvoiman tehoisena. Keskimmäisin tulee olemaan Suomessa suosituin vaihtoehto. Euro 6 ‑päästömääräykset täyttävien moottorien jatkeena on aina kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.Uutuus kuluttaa sadalla kilometrillä keskimäärin litran vähemmän kuin Primastar-edeltäjänsä. Marokossa koeajetun 125 hevosvoimaisen yhdistetty kulutus on 5,9 l / 100 km ja hiilidioksidipäästöt 155 grammaa kilometrillä.Mikäli moottorina on kaksoisturbollinen (125/145 hv), on käytössä kulutusta hillitsevä sammutustoiminto sekä ECO-ajotilakytkin, johon on yhdistetty vaihteiden vaihto-opastin. ECO-painike rajoittaa vääntömomenttia ja pehmentää kaasuvastetta.Koeajetun auton tavaratilassa on arviolta 500 kiloa hiekkasäkkejä. Pakettiauto kiihtyy mukavasti myös ohitustilanteissa.Kattava turvavarusteluTurvavarusteidensa puolesta tulokas lähentyy henkilöautoja. Vakiona ovat nykyaikaiset elektroniset järjestelmät kuten lukkiutumattomat jarrut, elektroninen jarruvoiman jako, ajovakaudenhallinta, luistonesto ja mäkilähtöavustin.Nissan NV300 Combi -tila-auto.Laajakulmapeilit ovat vakiona, pysäköintiavustin ja taustapeilistä näkyvä peruutuskameran kuva lisävarusteita.Harmi kyllä autoa ei saa nelivetoisena. Tässä suhteessa Nissan antaa tilaa kilpailijoille.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Nissan NV300 L1H1 Hinta alkaen 31 655 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 655 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, kaksoisahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 3500 r/min Vääntö 320 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4999 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1971 mm, akseliväli 3098 mm Takuu 5 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa