6.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: kuin henkilöautolla ajaisi – uusi Nissan NV300 -pakettiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Nissan NV300 täydentää valmistajansa kevyiden hyötyajoneuvojen sukupolvenvaihdoksen. Tulokkaan valttina on pitkä takuu ja kattava versiokatras. Tarjolle tulee myös yhdeksän hengen tila-auto. Hyvää: moottori, versiokatras, takuu, ohjaamon ergonomia. Huonoa: poljintila, nelivedon puute, kiinnityskoukut, muovinen saranasalpa. Anton Tšehovin näytelmässä vuodelta 1901 on kolme sisarta, mutta nyt pääosassa on se neljäs sisar. Sisarukset eivät ole identtisiä, mutta yhteistä on paljon, sillä Nissan NV300 jakaa suurimman osan tekniikastaan Opel Vivaron, Renault Traficin ja Fiat Talenton kanssa.Keskikokoisen Nissan NV300 -pakettiauton harteilla on raskas vastuu. Uutuus on suositun Primastarin seuraaja suositussa pakujen tonniluokassa.Tämän kuun alussa Suomessa myyntiin tulleen NV300:n edullisin versio on lyhyin ja matalin (L1H1). Hintaa ilman lisävarusteita on 31 655 euroa.Laatu-uskon puutteesta ei valmistajaa voi moittia, sillä takuu on peräti viisi vuotta tai 160 000 kilometriä. Se on vahva valtti hyötyautolle, jolla ajetaan tyypillisesti paljon.Pajalla seisova paku on turha ja kallis työkalu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkuva toimistoAjoasento löytyy kyllä, sillä kuljettajan istuimen säädöt ovat riittävän monipuoliset. Ohjauspyörä säätyy korkeus- ja syvyyssuunnassa. Ajotuntuma on ylipäätään lähes henkilöautomainen.Poljintila on oudon ahdas: etenkin vasemman jalan kengänkärki tapaa tämän tästä muovikatteeseen. Viisarillista nopeusmittaria jää kaipaamaan vaihtoehtona digitaaliselle numeronäytölle.Vaikka ohjaamossa on säilytystilaa 89 litraa, saisi kannellisia ja avoimia lokeroita olla enemmänkin. Keski-istuimen selkänoja kaatuu alas kekseliääksi pöytätasoksi, jossa on omat pidikkeensä kannettavalle tietokoneelle ja rahtikirjalle.Kaksi pituuttaValittavana on kaksi koripituutta ja kaksi korkeutta. Myös lyhyemmän ja matalamman koriversion kyytiin mahtuu kolme eurolavaa.Marokon takamailla koeajetun hyötyauton kuormatilavuus on 5,2–8,6 kuutiometriä ja kantavuus 1 073–1 310 kiloa – malliversiosta riippuen.Kuormatilan voi varustaa jopa 20 kiinnityskoukulla. Koukut vaikuttivat kovaan käyttöön heiveröisiltä. Jämäkämpiäkin on nähty.Tilat muuntuvatOhjaamon ja kuormatilan väliseinään saa luukun. Se mahdollistaa 3,75–4,15 metrin pituisten tavaroiden kuljettamisen.Joustavuutta tilatarpeisiin tuovat umpinaisten ja ikkunallisten taka- ja sivuovien lukuisat yhdistelmät.Takaovet avautuvat avaralle, mutta saranoiden vapautusvipu on muovisena heppoisen oloinen.Jatko-ohjaamo-korisena autossa voi olla kuusi istumapaikkaa. Combi-versioon eli tila-autoon mahtuu yhdeksän matkustajaa kolmelle kolmen istuimen riville.Nissan NV300:n Combi-tila-autoon mahtuu yhdeksän matkustajaa. Matkatavaroille jää tilaa 550–890 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi diesel, kolme tehoaKeulille voi valita kolmesta voimanlähteestä. 1,6-litrainen dCi-dieselmoottori on saatavissa 95, 125 ja 145 hevosvoiman tehoisena. Keskimmäisin tulee olemaan Suomessa suosituin vaihtoehto. Euro 6 ‑päästömääräykset täyttävien moottorien jatkeena on aina kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.Uutuus kuluttaa sadalla kilometrillä keskimäärin litran vähemmän kuin Primastar-edeltäjänsä. Marokossa koeajetun 125 hevosvoimaisen yhdistetty kulutus on 5,9 l / 100 km ja hiilidioksidipäästöt 155 grammaa kilometrillä.Mikäli moottorina on kaksoisturbollinen (125/145 hv), on käytössä kulutusta hillitsevä sammutustoiminto sekä ECO-ajotilakytkin, johon on yhdistetty vaihteiden vaihto-opastin. ECO-painike rajoittaa vääntömomenttia ja pehmentää kaasuvastetta.Koeajetun auton tavaratilassa on arviolta 500 kiloa hiekkasäkkejä. Pakettiauto kiihtyy mukavasti myös ohitustilanteissa.Kattava turvavarusteluTurvavarusteidensa puolesta tulokas lähentyy henkilöautoja. Vakiona ovat nykyaikaiset elektroniset järjestelmät kuten lukkiutumattomat jarrut, elektroninen jarruvoiman jako, ajovakaudenhallinta, luistonesto ja mäkilähtöavustin.Nissan NV300 Combi -tila-auto.Laajakulmapeilit ovat vakiona, pysäköintiavustin ja taustapeilistä näkyvä peruutuskameran kuva lisävarusteita.Harmi kyllä autoa ei saa nelivetoisena. Tässä suhteessa Nissan antaa tilaa kilpailijoille.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Nissan NV300 L1H1 Hinta alkaen 31 655 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 655 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, kaksoisahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 3500 r/min Vääntö 320 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4999 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1971 mm, akseliväli 3098 mm Takuu 5 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”