26.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: italialainen erämaassa – Iveco Daily 55S18W 4×4 Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Daily -malliston kunkku on neliveto. Hyvää: etenemiskyky, vetokyky, maastoajon helppous, kuskin oltavat, laaja mallisto. Huonoa: lievä epämukavuus maantieajossa. Ilmeeltään ja ohjaamoltaan uudistunut Iveco Daily valittiin Vuoden Pakettiautoksi 2015. Tänä vuonna onkin sitten moottorien vuoro uusiutua päästömääräyksien kiristyessä. Moottorit ovat edelleen joko 2,3- tai 3,0-litraisia, mutta tehoa on puristettu lisää siirtymällä muuttuvageometriseen turboahtimeen.Eri versioiden tehohaarukka on nyt 116–205 hevosvoimaa. Samalla kitkaa vähentämällä ja perävälitystä pidentämällä on kulutus pudonnut kahdeksan prosenttia.Päästöjä on alennettu Euro6-tasolle pakokaasun takaisinkierrätyksellä. Muutokset moottorissa ovat korottaneet hintaa noin 1 800 euroa.Kaupantekijäisiksi melutasoa on saatu hieman laskettua. Automaatin suosion kasvaessa sen saa nyt aiempaa useampien moottorivaihtoehtojen yhteyteen. Uudistuksen yhteydessä laajan malliston huipulle esiteltiin uusi kukkulan kuningas vaikkapa sähkölinjatöihin tai metsäkoneurakoitsijalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRankkoihin työtehtäviin…Nelivetoinen Daily ei ole tarkoitettu helpottamaan pullakuskin päivää, vaan tiettömille taipaleille, vaativaan maastoon ja rankkoihin vetotehtäviin.Kokonaispaino on joko B-kortilla ajettava 3,5 tonnia tai viisi tonnia kuorma-autona. Iveco Daily 4x4:n moottori on isomman kolmelitraisen 180-hevosvoimainen versio ja vaihteisto kuusivaihteinen manuaali. Kun kuitenkin alennusvaihteilla on neljä ajoaluetta, niin yhteensä välityksiä on 24.Kaikkein lyhimmät välitykset etenevät etanan vauhtia, niitä tarvitaan vain raskaimmilla kuormilla. Tasauspyörästöt saa lukkoon molemmilla akseleilla ja niiden välillä. Tikapuurunkoisen alustan maavara on 25 senttiä ja kahluusyvyys 66 senttiä. Kun vielä lähestymis- ja jättökulmatkin ovat runsaat, voi Daily pistää hetken kampoihin Unimogillekin, vaikka portaaliakselit puuttuvat. Maksiminousukyvyksi kerrotaan 45 astetta.…mutta mukava työpaikkaTyökalumaisuudestaan huolimatta maasto-Dailyn kuskille on kuitenkin yhtä hyvät olot kuin vakiomalleissakin, ohjaamoon on tosin yksi porras enemmän kiivettävänä. Nelivetomallia on kahta eri pituutta, pidemmässä on viisipaikkainen crewcab-ohjaamo. Laitteiden hallinta on kevyttä ja loogista, melutaso on vaimea ja kulmien arviointi helppoa.Maasturimalli ällistyttää tieltä poistuttaessa. Lyhyt auto on ketterä, eivätkä ulosjoustot lopu kesken. Lukkojen ja elektroniikan yhteispelillä Daily mönkii sutaisematta ja lipsumatta sekä kalliolla että mutavellissä. Ilman draamaa selviää myös jyrkistä nousuista ja pudotuksista, joihin pullakuski ei edes uskaltaisi ilman esittelijän kehotusta yrittää.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Iveco Daily 55S18W 4x4 Moottori Dieselmoottori 2 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 430 Nm (1500 r/min) Vääntö 430 Nm (1500 r/min) Mitat pituus 4920 mm, leveys 2056 mm, korkeus 2598 mm, akseliväli 3050 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen