31.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Iveco Daily Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ivecon kevyenä kuorma-autona ja raskaana pakettiautona saatava Daily on uusiutunut perusteellisesti. Hyvää: laaja mallisto, ohjaamon ergonomia, varustelu. Huonoa: ronkeli vaihteensiirto. Dailyn kolmannen sukupolven aloitusta siivittää sen valinta Vuoden Pakettiautoksi 2015 Hannoverin hyötyajoneuvomessuilla syyskuussa. Myös edeltävä malli voitti saman kilpailun vuonna 2000, kilpailua ei vielä järjestetty Dailyn ensimmäisen sukupolven nähdessä päivänvalon vuonna 1978.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen tikapuurunkoItalialainen Iveco on tunnettu kuorma-autoistaan ja niinpä Dailykin on rakennettu raskaan kaluston tapaan tikapuurungolle. Vankka ja simppeli rakenne on eduksi päällirakentajille. Etujousitusta on uusittu kantavammaksi, mutta samalla kevyemmäksi. Takajousituksen geometriaa on muutettu madaltamaan lastauskorkeutta.Moottoreita on jo uusittu taloudellisemmiksi ja tehokkaammiksi vuosien saatossa, joten 2,3- ja 3,0-litraiset nelisylinteriset suoraruiskutteiset dieselit jatkavat nokalla. Tehovaihtoehtoja on viisi 106–205 hevosvoimaa.Kevyt kalusto saa jatkaa vielä hetken EuroV -moottoreilla, seuraava uudistus tulee sitten EuroVI -määräysten tullessa ensi syksynä. Kuusivaihteisen manuaalivaihteiston sijaan on mahdollista valita kahdeksanvaihteinen automaatti.Laaja mallistoDaily-mallisto on tuttuun tapaan laaja. Uudet akselivälivaihtoehdot pienentävät takaylitystä ja vähentävät takapainoisuutta. Peltikorisessa umpipakussa akselivälejä ja kattokorkeuksia on kolme, koripituuksia viisi. Suurimmillaan tilavuutta on lähes 20 kuutiota.Alustamallissa akselivälejä on kuusi ja pisimmillään kori voi olla kuormapituudeltaan yli kuusi metriä. Hyötykuorma vaihtelee päällirakenteista ja ajoneuvoluokasta riippuen 800–4700 kg välillä. Painavimmissa kuorma-autoissa on pääsääntöisesti paripyörät taka-akselilla.Mallistosta löytyy lisäksi myös pidempi miehistöohjaamo, asuntoautoalusta, minibussi ja nelivetoversiot. Korien ja moottorien lisäksi huomioimalla eri ovi-, perävälitys-, vaihteisto- ja jousitusvaihtoehdot, erilaisia tehdasversioita on noin 8 000. Maakaasuversion lisäksi myös täyssähkö-Daily on tulevaisuuden suunnitelmissa.Uudistuksia ohjaamossaDailyn ohjaamo on miellyttävä toimisto jakelukuskille. Mukavamman jousituksen lisäksi myös äänieristystä on lisätty. Kojelaudan materiaalit ovat aiempaa laadukkaammat.Ajoasentoa on viilattu henkilöautomaisempaan suuntaan, istuin on matalammalla ja pienempi ratti pystymmässä. Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä, radiota joutuu hivenen kurottelemaan, mutta käyttö onnistuu myös ratin puolista.Säilytyslokeroita on runsaasti kojelaudassa, katossa ja ovissa. Apukuskin penkin alla on lisäksi pikkuauton tavaratilan kokoinen laari sekä läppärille ja kuormakirjoille on paikkansa selkänojassa. Kojelautaan saa lisävarusteena seitsentuumaisen kosketusnäytön navigoinnilla ja telematiikkapalveluilla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Iveco Daily 35S17 Hinta alkaen 34 546 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 437 € Ajoneuvovero 278 €/ v Käyttövoimavero 115 €/ v Moottori 3 000 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, muuttuvageometrinen turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 125 kW (170 hv), 3000–3500 r/min Vääntö 400 Nm (1250–2600 r/min) Vääntö 400 Nm (1250–2600 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 231 g/km Mitat pituus 6523 mm, leveys 2010 mm, korkeus 2950 mm, akseliväli 4100 mm Tavaratila: 18500 l Omamassa: 2600 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa