31.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Iveco Daily Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ivecon kevyenä kuorma-autona ja raskaana pakettiautona saatava Daily on uusiutunut perusteellisesti. Hyvää: laaja mallisto, ohjaamon ergonomia, varustelu. Huonoa: ronkeli vaihteensiirto. Dailyn kolmannen sukupolven aloitusta siivittää sen valinta Vuoden Pakettiautoksi 2015 Hannoverin hyötyajoneuvomessuilla syyskuussa. Myös edeltävä malli voitti saman kilpailun vuonna 2000, kilpailua ei vielä järjestetty Dailyn ensimmäisen sukupolven nähdessä päivänvalon vuonna 1978. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perinteinen tikapuurunko Italialainen Iveco on tunnettu kuorma-autoistaan ja niinpä Dailykin on rakennettu raskaan kaluston tapaan tikapuurungolle. Vankka ja simppeli rakenne on eduksi päällirakentajille. Etujousitusta on uusittu kantavammaksi, mutta samalla kevyemmäksi. Takajousituksen geometriaa on muutettu madaltamaan lastauskorkeutta. Moottoreita on jo uusittu taloudellisemmiksi ja tehokkaammiksi vuosien saatossa, joten 2,3- ja 3,0-litraiset nelisylinteriset suoraruiskutteiset dieselit jatkavat nokalla. Tehovaihtoehtoja on viisi 106–205 hevosvoimaa. Kevyt kalusto saa jatkaa vielä hetken EuroV -moottoreilla, seuraava uudistus tulee sitten EuroVI -määräysten tullessa ensi syksynä. Kuusivaihteisen manuaalivaihteiston sijaan on mahdollista valita kahdeksanvaihteinen automaatti. Laaja mallisto Daily-mallisto on tuttuun tapaan laaja. Uudet akselivälivaihtoehdot pienentävät takaylitystä ja vähentävät takapainoisuutta. Peltikorisessa umpipakussa akselivälejä ja kattokorkeuksia on kolme, koripituuksia viisi. Suurimmillaan tilavuutta on lähes 20 kuutiota. Alustamallissa akselivälejä on kuusi ja pisimmillään kori voi olla kuormapituudeltaan yli kuusi metriä. Hyötykuorma vaihtelee päällirakenteista ja ajoneuvoluokasta riippuen 800–4700 kg välillä. Painavimmissa kuorma-autoissa on pääsääntöisesti paripyörät taka-akselilla. Mallistosta löytyy lisäksi myös pidempi miehistöohjaamo, asuntoautoalusta, minibussi ja nelivetoversiot. Korien ja moottorien lisäksi huomioimalla eri ovi-, perävälitys-, vaihteisto- ja jousitusvaihtoehdot, erilaisia tehdasversioita on noin 8 000. Maakaasuversion lisäksi myös täyssähkö-Daily on tulevaisuuden suunnitelmissa. Uudistuksia ohjaamossa Dailyn ohjaamo on miellyttävä toimisto jakelukuskille. Mukavamman jousituksen lisäksi myös äänieristystä on lisätty. Kojelaudan materiaalit ovat aiempaa laadukkaammat. Ajoasentoa on viilattu henkilöautomaisempaan suuntaan, istuin on matalammalla ja pienempi ratti pystymmässä. Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä, radiota joutuu hivenen kurottelemaan, mutta käyttö onnistuu myös ratin puolista. Säilytyslokeroita on runsaasti kojelaudassa, katossa ja ovissa. Apukuskin penkin alla on lisäksi pikkuauton tavaratilan kokoinen laari sekä läppärille ja kuormakirjoille on paikkansa selkänojassa. Kojelautaan saa lisävarusteena seitsentuumaisen kosketusnäytön navigoinnilla ja telematiikkapalveluilla. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Iveco Daily 35S17 Hinta alkaen 34 546 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 437 € Ajoneuvovero 278 €/ v Käyttövoimavero 115 €/ v Moottori 3 000 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, muuttuvageometrinen turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 125 kW (170 hv), 3000–3500 r/min Vääntö 400 Nm (1250–2600 r/min) Vääntö 400 Nm (1250–2600 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 231 g/km Mitat pituus 6523 mm, leveys 2010 mm, korkeus 2950 mm, akseliväli 4100 mm Tavaratila: 18500 l Omamassa: 2600 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?