10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Type V6 S Convertible Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Type V6 S on helppokäyttöinen arkiajossa, mutta tarvittaessa omaa pedon elkeitä äänillään ja kiihkeydellään. Hyvää: ajoasento, suorituskyky, takaveto, räyhäkät äänet. Huonoa: tavaratila, monitoiminäytön valikot. Jaguarin mallisarjat ovat uudistuneet onnistuneesti viime vuosien aikana, mutta varsinainen päitä kääntävä malli on vielä uupunut. Nyt uusi Jaguaur F-type paikkaa puutteen, se on selkeästi legendaarisen E-typen henkinen seuraaja, vaikka aikaa onkin välissä kulunut.Henkeäsalpaavat linjat ja mittasuhteet on täydennetty tyylikkäillä yksityiskohdilla. Kangaskattoinen avomalli on aluksi ainoa versio, umpimalli seuraa ensi vuonna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiro kaksipaikkainenF-typeä ei ole kuitenkaan tehty aivan puhtaalle paperille, se perustuu XK:n kanssa samoille alustan perusratkaisuille. Akseliväliä on lyhennetty, sillä F on vain kaksipaikkainen.Onnistunut muotoilu saa F-typen näyttämään huomattavasti nelipaikkaista isoveljeään sirommalta ja pienemmältä. Kori on kokonaan alumiinia, silti yli 1600 kilon nouseva paino lähentelee XK:n lukemia.Tilat ja istuimien säätövarat riittävät pidemmillekin, samalla kuitenkin hyvä ajo-asento, sporttisesti muotoillut penkit ja kuljettajakeskeinen hallintalaitteiden sijoittelu jättävät mukavan tyköistuvan fiiliksen.Autossa istutaan syvällä lähellä taka-akselia, konepellin pituutta ei hahmota kuskin paikalta yhtä selkeästi kuin sivupeilien näkymää hallitsevat muhkeat takalokasuojat. Takaspoileri nousee satasen vauhdissa lisäten downforcea parhaimmillaan 120 kilolla.Nopea kangaskattoPehmeä ja paksu kangaskatto eristää hyvin melulta ja kylmyydeltä, lasinen takaikkuna on varustettu huurteenpoistolangoilla. Ylimääräiset suhinat ja natinat loistavat poissaolollaan. Ympäriajokaarien välissä on vetosuoja, ilmavirtaukset eivät sotke jakausta.Katto viikkautuu pieneen tilaan selkänojien taakse ja katon keskiosa jää päällimmäiseksi näkyviin, erillistä kantta tilalle ei ole. Niinpä katto aukeaa ja sulkeutuu yhdestä napista nopeasti, 12 sekunnissa.Kattoa voi liikuttaa 50 kilometrin tuntinopeuteen asti, joten sadekuuron yllättäessä ei tarvitse kokonaan pysähtyä. Katon ollessa kiinni tunnelma on tiivis ja näkymät takaviistoon rajoittuneet.Luottokortilla matkaanEhkäpä kaikkein huonoin ominaisuus F:ssä on tavaratila, mitä on vaikea ymmärtää. Takapenkkiä ei ole, lyhyt katto vie vain pienen tilan selkänojien takaa. Kori on pitkänsutjakka ja takaluukkukin on kooltaan suuri, mutta sen alta aukeava tila on pieni ja kaiken lisäksi hankalan muotoinen.Osan tilasta vie akku, joka on siirretty 50:50-painonjakauman saavuttamiseksi. Kahden hengen viikonloppumatkan pakkaaminen vaatii kikkailua enemmän kuin vaikka takamoottorisella 911:llä. Jos lisävarustelistalta ruksii tilapäisvarapyörän, tavaratilaa ei jää ollenkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhdetut moottoritF-typen konepelti aukeaa lokasuojia myöten eteenpäin E-typen tapaan. Kaikki pellin alle saatavat moottorit ovat mekaanisesti ahdettuja, kolmilitraisesta veekuutosesta on 340 ja 380 hevosvoiman versiot.Ravintoketjun huipulla V8S-mallissa on 495 hevosvoiman viisilitrainen vinkkeli. Jatkossa on kasista odotettavissa vielä 600-heppainen R-versio.Kaikkien parina on kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Vaihteita voi vaihtaa myös ratin liipaisimista tai vaihdekepistä, joka toimii kilpa-autojen tavoin eteenpäin pienemmälle ja taaksepäin isommalle. S-malleissa on tasauspyörästön lukko vakiovarusteena.Ajoon saimme tehoversioista keskimmäisen, jo sen teho riittää pitämään suun virneessä ja ajonvakautuksen työllistettynä.Ei kuutoseksi uskoisiAivan kuin Jaguarilla ei uskottaisi hyvännäköisen avoauton päitä kääntävään vaikutukseen. Huomiota on haettu myös äänillä.Jos veekuutonen ei paljoa häviä suorituskyvyssä kasille, se harhauttaa myös täysmoottoria muistuttavilla pakoäänillään. Niitä on tehostettu ehkä hieman liikaakin. Jo käynnistäessä teatraalinen murahdus kääntää päitä ja muhkeat soundit seuraavat tyhjäkäynniltä alkaen.Rauhallisessa ajossa vaimeampikin ääni riittäisi, varsinkin kun räyhänapista pakokaasujen tie suoristuu entisestään. Vaikka parkkihallissa tai Kaivopuiston kierroksella murinat nolostuttavat, on koeajoon pakko sisällyttää pari akustiikkavetoa tyhjässä Vuosaaren tunnelissa.Äänen voima voittaa urkukonsertin. Sävy viekoittelee läpi koko kierrosalueen, vielä alasvaihdotkin kannattaa kuunnella vaihde kerrallaan.Ketään tuskin kiinnostaa, mutta koeajon keskikulutus oli melko tarkkaan 10 litraa sadalla kilometrillä.Jagge vs. PorscheNopeiden avoautojen sarjassa kilpailijat ovat harvassa. F-typen alustaan on etsitty kultaista keskitietä ratapäivien ja bulevardicruisailun välillä. Jaguarin ohjaus on nopea ja tarkka, mutta silti ote ja tuntuma tiehen on etäisempi kuin vaikkapa Porschen Boxsterissa tai 911:ssa.Suorilla Jagge menee ohi silkalla voimalla, mutta keveämmät Porschet ovat tarkempia ja etevämpiä mutkapätkillä. F-type on sekä alustaltaan että olemukseltaan selkeästi urheilullisempi, mutta samalla levottomampi kuin Mersun SL. Leppoisaan cruisailuun Mersu on mukavampi ja äänettömämpi.Ajamisen hauskuudessa kevytperäinen ja yliohjaava Jaguar F-type vie kuitenkin voiton.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Jaguar F-type S Hinta alkaen 137 948 € Koeajetun auton hinta varusteineen 173 956 € Ajoneuvovero 239 €/ v Moottori 2 995 cm³, V6-bensiinimoottori edessä pitkittäin, 24 venttiiliä, suorasuihkutus, mekaaninen ahdin, stop/start-järjestelmä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto, tasauspyörästön lukko Teho 280 kW (380 hv), 6500 r/min Vääntö 460 Nm (3500-5000 r/min) Vääntö 460 Nm (3500-5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 275 km/h Kulutus l/ 100 km 12,8 (kaup.) / 7,0 (maant.) / NEDC-kulutus 9,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 213 g/km Mitat pituus 4470 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1296 mm, akseliväli 2622 mm Tavaratila: 200 l Omamassa: 1614 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 25.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Hyundai teki ensimmäisen ja viimeisen neliovisen, seitsenpaikkaisen katumaasturin avomallisena... 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella