10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Type V6 S Convertible Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Type V6 S on helppokäyttöinen arkiajossa, mutta tarvittaessa omaa pedon elkeitä äänillään ja kiihkeydellään. Hyvää: ajoasento, suorituskyky, takaveto, räyhäkät äänet. Huonoa: tavaratila, monitoiminäytön valikot. Jaguarin mallisarjat ovat uudistuneet onnistuneesti viime vuosien aikana, mutta varsinainen päitä kääntävä malli on vielä uupunut. Nyt uusi Jaguaur F-type paikkaa puutteen, se on selkeästi legendaarisen E-typen henkinen seuraaja, vaikka aikaa onkin välissä kulunut.Henkeäsalpaavat linjat ja mittasuhteet on täydennetty tyylikkäillä yksityiskohdilla. Kangaskattoinen avomalli on aluksi ainoa versio, umpimalli seuraa ensi vuonna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiro kaksipaikkainenF-typeä ei ole kuitenkaan tehty aivan puhtaalle paperille, se perustuu XK:n kanssa samoille alustan perusratkaisuille. Akseliväliä on lyhennetty, sillä F on vain kaksipaikkainen.Onnistunut muotoilu saa F-typen näyttämään huomattavasti nelipaikkaista isoveljeään sirommalta ja pienemmältä. Kori on kokonaan alumiinia, silti yli 1600 kilon nouseva paino lähentelee XK:n lukemia.Tilat ja istuimien säätövarat riittävät pidemmillekin, samalla kuitenkin hyvä ajo-asento, sporttisesti muotoillut penkit ja kuljettajakeskeinen hallintalaitteiden sijoittelu jättävät mukavan tyköistuvan fiiliksen.Autossa istutaan syvällä lähellä taka-akselia, konepellin pituutta ei hahmota kuskin paikalta yhtä selkeästi kuin sivupeilien näkymää hallitsevat muhkeat takalokasuojat. Takaspoileri nousee satasen vauhdissa lisäten downforcea parhaimmillaan 120 kilolla.Nopea kangaskattoPehmeä ja paksu kangaskatto eristää hyvin melulta ja kylmyydeltä, lasinen takaikkuna on varustettu huurteenpoistolangoilla. Ylimääräiset suhinat ja natinat loistavat poissaolollaan. Ympäriajokaarien välissä on vetosuoja, ilmavirtaukset eivät sotke jakausta.Katto viikkautuu pieneen tilaan selkänojien taakse ja katon keskiosa jää päällimmäiseksi näkyviin, erillistä kantta tilalle ei ole. Niinpä katto aukeaa ja sulkeutuu yhdestä napista nopeasti, 12 sekunnissa.Kattoa voi liikuttaa 50 kilometrin tuntinopeuteen asti, joten sadekuuron yllättäessä ei tarvitse kokonaan pysähtyä. Katon ollessa kiinni tunnelma on tiivis ja näkymät takaviistoon rajoittuneet.Luottokortilla matkaanEhkäpä kaikkein huonoin ominaisuus F:ssä on tavaratila, mitä on vaikea ymmärtää. Takapenkkiä ei ole, lyhyt katto vie vain pienen tilan selkänojien takaa. Kori on pitkänsutjakka ja takaluukkukin on kooltaan suuri, mutta sen alta aukeava tila on pieni ja kaiken lisäksi hankalan muotoinen.Osan tilasta vie akku, joka on siirretty 50:50-painonjakauman saavuttamiseksi. Kahden hengen viikonloppumatkan pakkaaminen vaatii kikkailua enemmän kuin vaikka takamoottorisella 911:llä. Jos lisävarustelistalta ruksii tilapäisvarapyörän, tavaratilaa ei jää ollenkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhdetut moottoritF-typen konepelti aukeaa lokasuojia myöten eteenpäin E-typen tapaan. Kaikki pellin alle saatavat moottorit ovat mekaanisesti ahdettuja, kolmilitraisesta veekuutosesta on 340 ja 380 hevosvoiman versiot.Ravintoketjun huipulla V8S-mallissa on 495 hevosvoiman viisilitrainen vinkkeli. Jatkossa on kasista odotettavissa vielä 600-heppainen R-versio.Kaikkien parina on kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Vaihteita voi vaihtaa myös ratin liipaisimista tai vaihdekepistä, joka toimii kilpa-autojen tavoin eteenpäin pienemmälle ja taaksepäin isommalle. S-malleissa on tasauspyörästön lukko vakiovarusteena.Ajoon saimme tehoversioista keskimmäisen, jo sen teho riittää pitämään suun virneessä ja ajonvakautuksen työllistettynä.Ei kuutoseksi uskoisiAivan kuin Jaguarilla ei uskottaisi hyvännäköisen avoauton päitä kääntävään vaikutukseen. Huomiota on haettu myös äänillä.Jos veekuutonen ei paljoa häviä suorituskyvyssä kasille, se harhauttaa myös täysmoottoria muistuttavilla pakoäänillään. Niitä on tehostettu ehkä hieman liikaakin. Jo käynnistäessä teatraalinen murahdus kääntää päitä ja muhkeat soundit seuraavat tyhjäkäynniltä alkaen.Rauhallisessa ajossa vaimeampikin ääni riittäisi, varsinkin kun räyhänapista pakokaasujen tie suoristuu entisestään. Vaikka parkkihallissa tai Kaivopuiston kierroksella murinat nolostuttavat, on koeajoon pakko sisällyttää pari akustiikkavetoa tyhjässä Vuosaaren tunnelissa.Äänen voima voittaa urkukonsertin. Sävy viekoittelee läpi koko kierrosalueen, vielä alasvaihdotkin kannattaa kuunnella vaihde kerrallaan.Ketään tuskin kiinnostaa, mutta koeajon keskikulutus oli melko tarkkaan 10 litraa sadalla kilometrillä.Jagge vs. PorscheNopeiden avoautojen sarjassa kilpailijat ovat harvassa. F-typen alustaan on etsitty kultaista keskitietä ratapäivien ja bulevardicruisailun välillä. Jaguarin ohjaus on nopea ja tarkka, mutta silti ote ja tuntuma tiehen on etäisempi kuin vaikkapa Porschen Boxsterissa tai 911:ssa.Suorilla Jagge menee ohi silkalla voimalla, mutta keveämmät Porschet ovat tarkempia ja etevämpiä mutkapätkillä. F-type on sekä alustaltaan että olemukseltaan selkeästi urheilullisempi, mutta samalla levottomampi kuin Mersun SL. Leppoisaan cruisailuun Mersu on mukavampi ja äänettömämpi.Ajamisen hauskuudessa kevytperäinen ja yliohjaava Jaguar F-type vie kuitenkin voiton.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Jaguar F-type S Hinta alkaen 137 948 € Koeajetun auton hinta varusteineen 173 956 € Ajoneuvovero 239 €/ v Moottori 2 995 cm³, V6-bensiinimoottori edessä pitkittäin, 24 venttiiliä, suorasuihkutus, mekaaninen ahdin, stop/start-järjestelmä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto, tasauspyörästön lukko Teho 280 kW (380 hv), 6500 r/min Vääntö 460 Nm (3500-5000 r/min) Vääntö 460 Nm (3500-5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 275 km/h Kulutus l/ 100 km 12,8 (kaup.) / 7,0 (maant.) / NEDC-kulutus 9,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 213 g/km Mitat pituus 4470 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1296 mm, akseliväli 2622 mm Tavaratila: 200 l Omamassa: 1614 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous