10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Type V6 S Convertible Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Type V6 S on helppokäyttöinen arkiajossa, mutta tarvittaessa omaa pedon elkeitä äänillään ja kiihkeydellään. Hyvää: ajoasento, suorituskyky, takaveto, räyhäkät äänet. Huonoa: tavaratila, monitoiminäytön valikot. Jaguarin mallisarjat ovat uudistuneet onnistuneesti viime vuosien aikana, mutta varsinainen päitä kääntävä malli on vielä uupunut. Nyt uusi Jaguaur F-type paikkaa puutteen, se on selkeästi legendaarisen E-typen henkinen seuraaja, vaikka aikaa onkin välissä kulunut.Henkeäsalpaavat linjat ja mittasuhteet on täydennetty tyylikkäillä yksityiskohdilla. Kangaskattoinen avomalli on aluksi ainoa versio, umpimalli seuraa ensi vuonna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiro kaksipaikkainenF-typeä ei ole kuitenkaan tehty aivan puhtaalle paperille, se perustuu XK:n kanssa samoille alustan perusratkaisuille. Akseliväliä on lyhennetty, sillä F on vain kaksipaikkainen.Onnistunut muotoilu saa F-typen näyttämään huomattavasti nelipaikkaista isoveljeään sirommalta ja pienemmältä. Kori on kokonaan alumiinia, silti yli 1600 kilon nouseva paino lähentelee XK:n lukemia.Tilat ja istuimien säätövarat riittävät pidemmillekin, samalla kuitenkin hyvä ajo-asento, sporttisesti muotoillut penkit ja kuljettajakeskeinen hallintalaitteiden sijoittelu jättävät mukavan tyköistuvan fiiliksen.Autossa istutaan syvällä lähellä taka-akselia, konepellin pituutta ei hahmota kuskin paikalta yhtä selkeästi kuin sivupeilien näkymää hallitsevat muhkeat takalokasuojat. Takaspoileri nousee satasen vauhdissa lisäten downforcea parhaimmillaan 120 kilolla.Nopea kangaskattoPehmeä ja paksu kangaskatto eristää hyvin melulta ja kylmyydeltä, lasinen takaikkuna on varustettu huurteenpoistolangoilla. Ylimääräiset suhinat ja natinat loistavat poissaolollaan. Ympäriajokaarien välissä on vetosuoja, ilmavirtaukset eivät sotke jakausta.Katto viikkautuu pieneen tilaan selkänojien taakse ja katon keskiosa jää päällimmäiseksi näkyviin, erillistä kantta tilalle ei ole. Niinpä katto aukeaa ja sulkeutuu yhdestä napista nopeasti, 12 sekunnissa.Kattoa voi liikuttaa 50 kilometrin tuntinopeuteen asti, joten sadekuuron yllättäessä ei tarvitse kokonaan pysähtyä. Katon ollessa kiinni tunnelma on tiivis ja näkymät takaviistoon rajoittuneet.Luottokortilla matkaanEhkäpä kaikkein huonoin ominaisuus F:ssä on tavaratila, mitä on vaikea ymmärtää. Takapenkkiä ei ole, lyhyt katto vie vain pienen tilan selkänojien takaa. Kori on pitkänsutjakka ja takaluukkukin on kooltaan suuri, mutta sen alta aukeava tila on pieni ja kaiken lisäksi hankalan muotoinen.Osan tilasta vie akku, joka on siirretty 50:50-painonjakauman saavuttamiseksi. Kahden hengen viikonloppumatkan pakkaaminen vaatii kikkailua enemmän kuin vaikka takamoottorisella 911:llä. Jos lisävarustelistalta ruksii tilapäisvarapyörän, tavaratilaa ei jää ollenkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhdetut moottoritF-typen konepelti aukeaa lokasuojia myöten eteenpäin E-typen tapaan. Kaikki pellin alle saatavat moottorit ovat mekaanisesti ahdettuja, kolmilitraisesta veekuutosesta on 340 ja 380 hevosvoiman versiot.Ravintoketjun huipulla V8S-mallissa on 495 hevosvoiman viisilitrainen vinkkeli. Jatkossa on kasista odotettavissa vielä 600-heppainen R-versio.Kaikkien parina on kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Vaihteita voi vaihtaa myös ratin liipaisimista tai vaihdekepistä, joka toimii kilpa-autojen tavoin eteenpäin pienemmälle ja taaksepäin isommalle. S-malleissa on tasauspyörästön lukko vakiovarusteena.Ajoon saimme tehoversioista keskimmäisen, jo sen teho riittää pitämään suun virneessä ja ajonvakautuksen työllistettynä.Ei kuutoseksi uskoisiAivan kuin Jaguarilla ei uskottaisi hyvännäköisen avoauton päitä kääntävään vaikutukseen. Huomiota on haettu myös äänillä.Jos veekuutonen ei paljoa häviä suorituskyvyssä kasille, se harhauttaa myös täysmoottoria muistuttavilla pakoäänillään. Niitä on tehostettu ehkä hieman liikaakin. Jo käynnistäessä teatraalinen murahdus kääntää päitä ja muhkeat soundit seuraavat tyhjäkäynniltä alkaen.Rauhallisessa ajossa vaimeampikin ääni riittäisi, varsinkin kun räyhänapista pakokaasujen tie suoristuu entisestään. Vaikka parkkihallissa tai Kaivopuiston kierroksella murinat nolostuttavat, on koeajoon pakko sisällyttää pari akustiikkavetoa tyhjässä Vuosaaren tunnelissa.Äänen voima voittaa urkukonsertin. Sävy viekoittelee läpi koko kierrosalueen, vielä alasvaihdotkin kannattaa kuunnella vaihde kerrallaan.Ketään tuskin kiinnostaa, mutta koeajon keskikulutus oli melko tarkkaan 10 litraa sadalla kilometrillä.Jagge vs. PorscheNopeiden avoautojen sarjassa kilpailijat ovat harvassa. F-typen alustaan on etsitty kultaista keskitietä ratapäivien ja bulevardicruisailun välillä. Jaguarin ohjaus on nopea ja tarkka, mutta silti ote ja tuntuma tiehen on etäisempi kuin vaikkapa Porschen Boxsterissa tai 911:ssa.Suorilla Jagge menee ohi silkalla voimalla, mutta keveämmät Porschet ovat tarkempia ja etevämpiä mutkapätkillä. F-type on sekä alustaltaan että olemukseltaan selkeästi urheilullisempi, mutta samalla levottomampi kuin Mersun SL. Leppoisaan cruisailuun Mersu on mukavampi ja äänettömämpi.Ajamisen hauskuudessa kevytperäinen ja yliohjaava Jaguar F-type vie kuitenkin voiton.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Jaguar F-type S Hinta alkaen 137 948 € Koeajetun auton hinta varusteineen 173 956 € Ajoneuvovero 239 €/ v Moottori 2 995 cm³, V6-bensiinimoottori edessä pitkittäin, 24 venttiiliä, suorasuihkutus, mekaaninen ahdin, stop/start-järjestelmä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto, tasauspyörästön lukko Teho 280 kW (380 hv), 6500 r/min Vääntö 460 Nm (3500-5000 r/min) Vääntö 460 Nm (3500-5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 275 km/h Kulutus l/ 100 km 12,8 (kaup.) / 7,0 (maant.) / NEDC-kulutus 9,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 213 g/km Mitat pituus 4470 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1296 mm, akseliväli 2622 mm Tavaratila: 200 l Omamassa: 1614 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta