8.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Ford C-MAX Ford C-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keulassa kaikki kunnossa, takana hiottavaa. Hyvää: Ajettavuus, miellyttävät moottorit. Huonoa: seitsenpaikkaisen Grand C-MAXin tavaratila. Keula paljastaa uudistuneen C-MAXin. Fordin nykytyylin mukainen suuri maski ja kulmikkaasti muotoillut ajovalot ovat merkittävimmät ulkonäkömuutokset. Kasvojenkohotuksen muutokset koskevat myös seitsenpaikkaisena saatavaa rinnakkaismalli Grand C-MAXia.Ford kehuu ajoneuvon ajettavuuden parantuneen muun muassa uusien alustan puslien ja iskunvaimentimien ansiosta. Vailla suoraa vertailua vanhempaan C-MAXiin on muutoksia hankala arvioida. Joka tapauksessa auto on ajettavuudeltaan erittäin miellyttävä ja henkilöautomainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi puolitoistalitrainenAuton melutasoa on parannettu paksummilla sivuikkunoilla ja ääntä vaimentavalla moottoritilan lämpösuojuksella. Dieselmalleissa on vielä lisätiivisteitä.Dieselien äänimaailma on miellyttävä. Uuden 1,5-litraisen moottorin saa 120 hevosvoimaisena manuaali- tai automaattivaihteiston kanssa. Erityisen pihiä autoa etsivälle tarjotaan myös 105 hevosvoimaista ECOnetic-muunnosta, jonka hiilipäästöjen luvataan jäävän kilometrillä alle 99 grammaan.Myös puolitoistalitraiset bensiinimoottorit (150 ja 182 hv) ovat uusia. Entuudestaan tutut 1-litrainen bensiinimoottori (100 ja 125 hv) sekä kaksilitrainen diesel (150 ja 170 hv) ovat yhä tarjolla.Ford C-MAX saa kosketusnäytöllisen SYNC2 -järjestelmän navigointia, musiikintoistoa ja puheluita varten. Kosketusnäyttöön siirtyminen on vähentänyt ohjaamon painikkeiden määrää, mutta tärkeimmille toiminnoille on yhä näppäimensä. Muista tuoreista Fordeista tuttuun tapaan SYNC2:n kanssa pärjää, mutta parantamisen varaa on.Hätäratkaisu tavaratilassaFord Grand C-MAXViisipaikkaisen C-MAXin sisätiloissa ei ole valittamista, mutta seitsenpaikkaisen Grand C-MAXin tavaratilassa olisi vielä kehitettävää. Kolmannen istuinrivin hyvin ahtaat penkit nostavat tavaratilan pohjan keinotekoisen ylös, eikä istuinten alle jäävää hukkatilaa voi hyödyntää tehokkaasti.Kun kolmas rivi kipataan alas, peittyvät istuinten kaatomekanismit kahden heppoisen kangaspalan alle. Kahden kankaan saumasta pientavarat putoavat helposti vararengaskotelon pohjalle kahdenkymmenen senttimetrin syvyyteen. Ratkaisu vaikuttaa viime hetken hätäkorjaukselta. Onneksi myös Grand C-MAXin saa viisipaikkaisena. Silloin tavaratila on selkeä ja suuri.Tavaratilan käytettävyyttä helpotetaan C-MAX-malleihin ensi kertaa saatavalla sähkötoimisesti aukeavalla takaluukulla, jota voi käskyttää heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford C-MAX 1.5 EcoBoost Hinta alkaen 29 673 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1600–5000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa