8.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Ford C-MAX Ford C-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keulassa kaikki kunnossa, takana hiottavaa. Hyvää: Ajettavuus, miellyttävät moottorit. Huonoa: seitsenpaikkaisen Grand C-MAXin tavaratila. Keula paljastaa uudistuneen C-MAXin. Fordin nykytyylin mukainen suuri maski ja kulmikkaasti muotoillut ajovalot ovat merkittävimmät ulkonäkömuutokset. Kasvojenkohotuksen muutokset koskevat myös seitsenpaikkaisena saatavaa rinnakkaismalli Grand C-MAXia.Ford kehuu ajoneuvon ajettavuuden parantuneen muun muassa uusien alustan puslien ja iskunvaimentimien ansiosta. Vailla suoraa vertailua vanhempaan C-MAXiin on muutoksia hankala arvioida. Joka tapauksessa auto on ajettavuudeltaan erittäin miellyttävä ja henkilöautomainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi puolitoistalitrainenAuton melutasoa on parannettu paksummilla sivuikkunoilla ja ääntä vaimentavalla moottoritilan lämpösuojuksella. Dieselmalleissa on vielä lisätiivisteitä.Dieselien äänimaailma on miellyttävä. Uuden 1,5-litraisen moottorin saa 120 hevosvoimaisena manuaali- tai automaattivaihteiston kanssa. Erityisen pihiä autoa etsivälle tarjotaan myös 105 hevosvoimaista ECOnetic-muunnosta, jonka hiilipäästöjen luvataan jäävän kilometrillä alle 99 grammaan.Myös puolitoistalitraiset bensiinimoottorit (150 ja 182 hv) ovat uusia. Entuudestaan tutut 1-litrainen bensiinimoottori (100 ja 125 hv) sekä kaksilitrainen diesel (150 ja 170 hv) ovat yhä tarjolla.Ford C-MAX saa kosketusnäytöllisen SYNC2 -järjestelmän navigointia, musiikintoistoa ja puheluita varten. Kosketusnäyttöön siirtyminen on vähentänyt ohjaamon painikkeiden määrää, mutta tärkeimmille toiminnoille on yhä näppäimensä. Muista tuoreista Fordeista tuttuun tapaan SYNC2:n kanssa pärjää, mutta parantamisen varaa on.Hätäratkaisu tavaratilassaFord Grand C-MAXViisipaikkaisen C-MAXin sisätiloissa ei ole valittamista, mutta seitsenpaikkaisen Grand C-MAXin tavaratilassa olisi vielä kehitettävää. Kolmannen istuinrivin hyvin ahtaat penkit nostavat tavaratilan pohjan keinotekoisen ylös, eikä istuinten alle jäävää hukkatilaa voi hyödyntää tehokkaasti.Kun kolmas rivi kipataan alas, peittyvät istuinten kaatomekanismit kahden heppoisen kangaspalan alle. Kahden kankaan saumasta pientavarat putoavat helposti vararengaskotelon pohjalle kahdenkymmenen senttimetrin syvyyteen. Ratkaisu vaikuttaa viime hetken hätäkorjaukselta. Onneksi myös Grand C-MAXin saa viisipaikkaisena. Silloin tavaratila on selkeä ja suuri.Tavaratilan käytettävyyttä helpotetaan C-MAX-malleihin ensi kertaa saatavalla sähkötoimisesti aukeavalla takaluukulla, jota voi käskyttää heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford C-MAX 1.5 EcoBoost Hinta alkaen 29 673 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1600–5000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?