8.5.2015

Koeajo: uudistunut Ford C-MAX

Ford C-MAX

Keulassa kaikki kunnossa, takana hiottavaa. Hyvää: Ajettavuus, miellyttävät moottorit. Huonoa: seitsenpaikkaisen Grand C-MAXin tavaratila.

Keula paljastaa uudistuneen C-MAXin. Fordin nykytyylin mukainen suuri maski ja kulmikkaasti muotoillut ajovalot ovat merkittävimmät ulkonäkömuutokset. Kasvojenkohotuksen muutokset koskevat myös seitsenpaikkaisena saatavaa rinnakkaismalli Grand C-MAXia.

Ford kehuu ajoneuvon ajettavuuden parantuneen muun muassa uusien alustan puslien ja iskunvaimentimien ansiosta. Vailla suoraa vertailua vanhempaan C-MAXiin on muutoksia hankala arvioida. Joka tapauksessa auto on ajettavuudeltaan erittäin miellyttävä ja henkilöautomainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi puolitoistalitrainen

Auton melutasoa on parannettu paksummilla sivuikkunoilla ja ääntä vaimentavalla moottoritilan lämpösuojuksella. Dieselmalleissa on vielä lisätiivisteitä.

Dieselien äänimaailma on miellyttävä. Uuden 1,5-litraisen moottorin saa 120 hevosvoimaisena manuaali- tai automaattivaihteiston kanssa. Erityisen pihiä autoa etsivälle tarjotaan myös 105 hevosvoimaista ECOnetic-muunnosta, jonka hiilipäästöjen luvataan jäävän kilometrillä alle 99 grammaan.

Myös puolitoistalitraiset bensiinimoottorit (150 ja 182 hv) ovat uusia. Entuudestaan tutut 1-litrainen bensiinimoottori (100 ja 125 hv) sekä kaksilitrainen diesel (150 ja 170 hv) ovat yhä tarjolla.

Ford C-MAX saa kosketusnäytöllisen SYNC2 -järjestelmän navigointia, musiikintoistoa ja puheluita varten. Kosketusnäyttöön siirtyminen on vähentänyt ohjaamon painikkeiden määrää, mutta tärkeimmille toiminnoille on yhä näppäimensä. Muista tuoreista Fordeista tuttuun tapaan SYNC2:n kanssa pärjää, mutta parantamisen varaa on.

Hätäratkaisu tavaratilassa

Ford Grand C-MAX

Viisipaikkaisen C-MAXin sisätiloissa ei ole valittamista, mutta seitsenpaikkaisen Grand C-MAXin tavaratilassa olisi vielä kehitettävää. Kolmannen istuinrivin hyvin ahtaat penkit nostavat tavaratilan pohjan keinotekoisen ylös, eikä istuinten alle jäävää hukkatilaa voi hyödyntää tehokkaasti.

Kun kolmas rivi kipataan alas, peittyvät istuinten kaatomekanismit kahden heppoisen kangaspalan alle. Kahden kankaan saumasta pientavarat putoavat helposti vararengaskotelon pohjalle kahdenkymmenen senttimetrin syvyyteen. Ratkaisu vaikuttaa viime hetken hätäkorjaukselta. Onneksi myös Grand C-MAXin saa viisipaikkaisena. Silloin tavaratila on selkeä ja suuri.

Tavaratilan käytettävyyttä helpotetaan C-MAX-malleihin ensi kertaa saatavalla sähkötoimisesti aukeavalla takaluukulla, jota voi käskyttää heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Ford C-MAX 1.5 EcoBoost

Hinta alkaen

29 673 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 6000 r/min

Vääntö

240 Nm (1600–5000 r/min)

Vääntö

240 Nm (1600–5000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,4 s

Huippunopeus

204 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

139 g/km

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat