8.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Ford C-MAX Ford C-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keulassa kaikki kunnossa, takana hiottavaa. Hyvää: Ajettavuus, miellyttävät moottorit. Huonoa: seitsenpaikkaisen Grand C-MAXin tavaratila. Keula paljastaa uudistuneen C-MAXin. Fordin nykytyylin mukainen suuri maski ja kulmikkaasti muotoillut ajovalot ovat merkittävimmät ulkonäkömuutokset. Kasvojenkohotuksen muutokset koskevat myös seitsenpaikkaisena saatavaa rinnakkaismalli Grand C-MAXia.Ford kehuu ajoneuvon ajettavuuden parantuneen muun muassa uusien alustan puslien ja iskunvaimentimien ansiosta. Vailla suoraa vertailua vanhempaan C-MAXiin on muutoksia hankala arvioida. Joka tapauksessa auto on ajettavuudeltaan erittäin miellyttävä ja henkilöautomainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi puolitoistalitrainenAuton melutasoa on parannettu paksummilla sivuikkunoilla ja ääntä vaimentavalla moottoritilan lämpösuojuksella. Dieselmalleissa on vielä lisätiivisteitä.Dieselien äänimaailma on miellyttävä. Uuden 1,5-litraisen moottorin saa 120 hevosvoimaisena manuaali- tai automaattivaihteiston kanssa. Erityisen pihiä autoa etsivälle tarjotaan myös 105 hevosvoimaista ECOnetic-muunnosta, jonka hiilipäästöjen luvataan jäävän kilometrillä alle 99 grammaan.Myös puolitoistalitraiset bensiinimoottorit (150 ja 182 hv) ovat uusia. Entuudestaan tutut 1-litrainen bensiinimoottori (100 ja 125 hv) sekä kaksilitrainen diesel (150 ja 170 hv) ovat yhä tarjolla.Ford C-MAX saa kosketusnäytöllisen SYNC2 -järjestelmän navigointia, musiikintoistoa ja puheluita varten. Kosketusnäyttöön siirtyminen on vähentänyt ohjaamon painikkeiden määrää, mutta tärkeimmille toiminnoille on yhä näppäimensä. Muista tuoreista Fordeista tuttuun tapaan SYNC2:n kanssa pärjää, mutta parantamisen varaa on.Hätäratkaisu tavaratilassaFord Grand C-MAXViisipaikkaisen C-MAXin sisätiloissa ei ole valittamista, mutta seitsenpaikkaisen Grand C-MAXin tavaratilassa olisi vielä kehitettävää. Kolmannen istuinrivin hyvin ahtaat penkit nostavat tavaratilan pohjan keinotekoisen ylös, eikä istuinten alle jäävää hukkatilaa voi hyödyntää tehokkaasti.Kun kolmas rivi kipataan alas, peittyvät istuinten kaatomekanismit kahden heppoisen kangaspalan alle. Kahden kankaan saumasta pientavarat putoavat helposti vararengaskotelon pohjalle kahdenkymmenen senttimetrin syvyyteen. Ratkaisu vaikuttaa viime hetken hätäkorjaukselta. Onneksi myös Grand C-MAXin saa viisipaikkaisena. Silloin tavaratila on selkeä ja suuri.Tavaratilan käytettävyyttä helpotetaan C-MAX-malleihin ensi kertaa saatavalla sähkötoimisesti aukeavalla takaluukulla, jota voi käskyttää heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford C-MAX 1.5 EcoBoost Hinta alkaen 29 673 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1600–5000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen