14.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: kesästä kaikki irti: Mercedes-Benz C 400 Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukavuus ennen kaikkea – Mercedes-Benz C 400 Cabriolet. Hyvää: Mukavuus, ylellisyydentuntu, moottori Huonoa: Kuutoskoneen hinta karannee korkealle. Kun pehmeä V6:n murina heijastuu kiviseinästä avoimeen ohjaamoon, lähestytään avoautoilun ydintä. Tällä kertaa nautintoa ei haeta vauhdikkaita mutkia kanttailemalla, vaan pääroolissa ovat kesän tuoksut, kauniit maisemat ja hento tuulenvire. Kaikkien autojen ei tarvitse olla urheilullisia. Kolmilitrainen Mercedes-Benz C 400 Cabriolet voi hyvinkin olla uuden C-sarjan avomalliston helmi. Kuuden sylinterin ansiosta käynti on sivistynyttä ja voimaa riittää reserviin asti. Hevosvoimista huolimatta autosta puuttuu päälle liimattu urheilullisuus, joka usein vaivaa tehomalleja.Sivistynyt voimalinja on hieno pari mukavan ilmajousituksen ja ylellisen ohjaamon kanssa. Jos takaluukun mallimerkintä ei paljastaisi, voisi mukavuudesta kuvitella matkaavansa E-sarjan Cabrioletissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVedoton ohjaamoKahden hengen kesken matka taittuu katto alhaalla aina moottoritielle asti, kiitos tuulilasin päälle rakennetun Aircap-tuulenohjaimen ja takaniskatukien viimasuojan. Taajamissa molemmat kannattaa laskea napinpainalluksella alas, sillä aerodynamiikka ja estetiikka eivät nyt kulje käsikädessä.Kylminä syyspäivinä lisälämpöä saa muista Mercedes-Benz -avoautoista tutulla Airscarfilla, joka puhaltaa kuumaa ilmaa niskaan. Lisävarusteena katon voi päivittää monikerroksiseksi ääntä- ja lämpöä eristäväksi versioksi, joka on saatavana mustan lisäksi tummina ruskean, sinisen tai punaisen sävyinä.Nelivetoisen C 400 Cabrioletin lisäksi tarjolla ovat nelisylinteriset bensiinimallit C180, C200, C250 ja C300 (156–245 hv). Dieselpuolelta löytyy C 220d (170 hv) ja C 250d (204 hv).Vetoa neljällä pyörälläNelisylinteriset tarjonnevat autoveron kannalta mukavimman vaihtoehdon, mutta hinnat selviävät vasta keskikesällä. Dieseliä harkitsevan kannattanee pohtia, onko äänimaailman uhraaminen kulutusedun arvoista.Unelmaosastolla Mercedes-AMG tarjoaa kolmea painosta. Ensimmäinen askel on nelivetoinen C 43, joka tarjoaa 367 hevoseen viritetyn painoksen C 400:n veekutosesta. Todelliselta rähinäpuolelta löytyvät nelilitraisen kasikoneen vauhdittamat C 63 ja C 63S.Lyhyen kokeilun perusteella 510 hevosvoimaisen C 63 S:n valttikortti on lempeästi karjuvaa karhua muistuttava äänimaailma. Vaikka murinat ja paukahdukset nuorentavat ainakin kymmenen vuoden edestä, tuntuu AMG sopivammalta coupéna tai kenties farmarina.Vaikka avomallin vaatimat jäykistykset on huomioitu jo C-sarjan sedanin kohdalla, on katon poistaminen aina kompromissi. Vastaavaan coupé-versioon verrattuna Cabriolet painaa noin 160 kiloa enemmän.Nelipaikkaiseksi avoksi korirakenne on jäykkä, mutta urheiluasetuksilla aistii umpikorisista puuttuvia värinöitä ja tärinöitä. Siksi C-Cabriolet on parhaimmillaan mukavana kruiserina, sillä sen auto tekee ensiluokkaisesti.Valitettavasti avoautolla ei voi aina ajaa katto alhaalla. Koeajolla se selvisi poikkeuksellisen rajusti. Aina 50 kilometriin tunnissa toimiva kangaskatto sulkeutui 20 sekunnissa, kun reitti suuntautui ukkospilviä kohti. Oikullinen vuoristosää aloitti näkyvyyden peittävällä rankkasateella.Seuraavaksi auton kimppuun hyökkäsivät suuret rakeet, jotka rummuttivat alumiiniseen konepeltiin pysyvät muistot. Kokemus herätti sääliä autoparkaa kohtaan, mutta ainakin katon vesitiiveys tuli testattua perinpohjaisesti – eikä pisaraakaan vuotanut. Mukavuutta sekin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet Hinta alkaen 93 393 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 245 kW (333 hv), 5250–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2840 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella