14.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: kesästä kaikki irti: Mercedes-Benz C 400 Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukavuus ennen kaikkea – Mercedes-Benz C 400 Cabriolet. Hyvää: Mukavuus, ylellisyydentuntu, moottori Huonoa: Kuutoskoneen hinta karannee korkealle. Kun pehmeä V6:n murina heijastuu kiviseinästä avoimeen ohjaamoon, lähestytään avoautoilun ydintä. Tällä kertaa nautintoa ei haeta vauhdikkaita mutkia kanttailemalla, vaan pääroolissa ovat kesän tuoksut, kauniit maisemat ja hento tuulenvire. Kaikkien autojen ei tarvitse olla urheilullisia. Kolmilitrainen Mercedes-Benz C 400 Cabriolet voi hyvinkin olla uuden C-sarjan avomalliston helmi. Kuuden sylinterin ansiosta käynti on sivistynyttä ja voimaa riittää reserviin asti. Hevosvoimista huolimatta autosta puuttuu päälle liimattu urheilullisuus, joka usein vaivaa tehomalleja.Sivistynyt voimalinja on hieno pari mukavan ilmajousituksen ja ylellisen ohjaamon kanssa. Jos takaluukun mallimerkintä ei paljastaisi, voisi mukavuudesta kuvitella matkaavansa E-sarjan Cabrioletissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVedoton ohjaamoKahden hengen kesken matka taittuu katto alhaalla aina moottoritielle asti, kiitos tuulilasin päälle rakennetun Aircap-tuulenohjaimen ja takaniskatukien viimasuojan. Taajamissa molemmat kannattaa laskea napinpainalluksella alas, sillä aerodynamiikka ja estetiikka eivät nyt kulje käsikädessä.Kylminä syyspäivinä lisälämpöä saa muista Mercedes-Benz -avoautoista tutulla Airscarfilla, joka puhaltaa kuumaa ilmaa niskaan. Lisävarusteena katon voi päivittää monikerroksiseksi ääntä- ja lämpöä eristäväksi versioksi, joka on saatavana mustan lisäksi tummina ruskean, sinisen tai punaisen sävyinä.Nelivetoisen C 400 Cabrioletin lisäksi tarjolla ovat nelisylinteriset bensiinimallit C180, C200, C250 ja C300 (156–245 hv). Dieselpuolelta löytyy C 220d (170 hv) ja C 250d (204 hv).Vetoa neljällä pyörälläNelisylinteriset tarjonnevat autoveron kannalta mukavimman vaihtoehdon, mutta hinnat selviävät vasta keskikesällä. Dieseliä harkitsevan kannattanee pohtia, onko äänimaailman uhraaminen kulutusedun arvoista.Unelmaosastolla Mercedes-AMG tarjoaa kolmea painosta. Ensimmäinen askel on nelivetoinen C 43, joka tarjoaa 367 hevoseen viritetyn painoksen C 400:n veekutosesta. Todelliselta rähinäpuolelta löytyvät nelilitraisen kasikoneen vauhdittamat C 63 ja C 63S.Lyhyen kokeilun perusteella 510 hevosvoimaisen C 63 S:n valttikortti on lempeästi karjuvaa karhua muistuttava äänimaailma. Vaikka murinat ja paukahdukset nuorentavat ainakin kymmenen vuoden edestä, tuntuu AMG sopivammalta coupéna tai kenties farmarina.Vaikka avomallin vaatimat jäykistykset on huomioitu jo C-sarjan sedanin kohdalla, on katon poistaminen aina kompromissi. Vastaavaan coupé-versioon verrattuna Cabriolet painaa noin 160 kiloa enemmän.Nelipaikkaiseksi avoksi korirakenne on jäykkä, mutta urheiluasetuksilla aistii umpikorisista puuttuvia värinöitä ja tärinöitä. Siksi C-Cabriolet on parhaimmillaan mukavana kruiserina, sillä sen auto tekee ensiluokkaisesti.Valitettavasti avoautolla ei voi aina ajaa katto alhaalla. Koeajolla se selvisi poikkeuksellisen rajusti. Aina 50 kilometriin tunnissa toimiva kangaskatto sulkeutui 20 sekunnissa, kun reitti suuntautui ukkospilviä kohti. Oikullinen vuoristosää aloitti näkyvyyden peittävällä rankkasateella.Seuraavaksi auton kimppuun hyökkäsivät suuret rakeet, jotka rummuttivat alumiiniseen konepeltiin pysyvät muistot. Kokemus herätti sääliä autoparkaa kohtaan, mutta ainakin katon vesitiiveys tuli testattua perinpohjaisesti – eikä pisaraakaan vuotanut. Mukavuutta sekin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet Hinta alkaen 93 393 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 245 kW (333 hv), 5250–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2840 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella