24.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio näyttää Alfalta, tuntuu Ferrarilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo on palannut. Hyvää: Urheilusedanien uusi mittatikku Huonoa: Brutaali märällä. Pelko kalvaa mieltä sateisena syysiltana. Toimituksen pihalla odottaa Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Huolesta siivu juontuu sileiksi nautituista Pireilleistä, mutta pääsyy epävarmuuteen ovat ne valtavat paineet, joita Giulia Quadrifoglioon kohdistuu.Yksinkertaisesti auton on onnistuttava. Giulia on Alfa Romeon uuden tulemisen lähettiläs, ja Quadrifoglio sen sanansaattaja. Rakastetun italialaismerkin maine on kestänyt vuosien varrella uskomattomia kolauksia, mutta enää lunastamattomiin lupauksiin ei ole varaa.Tekniikka paljastaa, miten tosissaan italialaiset ovatkaan: 2,9-litrainen 90-asteinen V6-moottori on kahta sylinteriä vaille suoraa lainaa Ferrarilta. Sen kylkiä koristavat kaksi IHI:n valmistamaa turboahdinta, joita ei todellakaan ole kutsuttu taloudellisuustalkoisiin. Grammoja leikataan sylinterilepuutuksella, ahtimet ovat voimaa varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottori lumoaaTyöntö alkaa varhain, noin 2 000 kierroksella. Sointi on voimantuntoista harvakäyntistä papatusta, kuin kahden kilpailevan kolmisylinterisen sinfoniaa. Täysin erilaista kuin takavuosien soinnikkaasti murisseessa Busso-V6:ssa.Turboahtimet nousevat täyteen pauhuun moottorin saavuttaessa 2500 kierroksen rajan. Huimasta 600 newtonmetrin vääntömomentista huolimatta reagointi kaasuun on välitöntä. Eikä veto lopu kesken.Aivan kuin Ferrarin insinöörit olisivat yhdistäneet turboahtamisen eri aikakaudet: alhaalla modernin pikkuturbon välitön veto, ylhäällä kahdeksankymmentäluvun kesyttämätön raivo. 510 hevosvoimaan yltävä veto jatkuu punarajaan saakka.Kosteana syysiltana Alfa vaatii kunnioitusta. Vetopito on erinomainen, mutta tehoa on paljon enemmän. Varomaton kaasunkäyttö saa taka-akselin nypyttämään ikävästi renkaiden hakiessa pitoa.Perheautona toimivaPäivä valkenee kuivana. Giulia Quadrifoglion hiilikuituinen konepelti osoittaa kohti mutkaisia, mäkisiä ja paikoin kuoppaisiakin teitä. Huippunopeasta ohjauksesta huolimatta Alfa etenee alkumatkan moottori- ja maanteillä vakaasti. Melutaso pysyy rengaskoko huomioiden alhaisena ja upeat lisävarusteiset Sparcon hiilikuituistuimet sopivat mutkien lisäksi matkan taittamiseen. Nahalla verhoiltu kojelauta tuo sisäilmeeseen ryhtiä, mutta esimerkiksi BMW M3:n upeaan sisustaan verrattuna Alfa on lähinnä riittävä. Onneksi alustan mukavuus yllättää positiivisesti, kunhan iskunvaimentimet kytkee pehmeälle asetukselle. Italialaiset ovat tehneet kypsän tuotteen. Luokan mittatikkuAlfan sielu vaatii mutkaisia teitä. Quadrifogliota varten DNA-ajotilakatkaisimeen on ilmestynyt elektronisen turvaverkon poistava Race-asetus. Olisi epäitalialaista olla kokeilematta.Edessä aukeava tie saisi Mercedes-AMG C 63:n tuntumaan ylipainoiselta, Lexus RC F:n alitehoiselta ja BMW M3:n iskunvaimennuksen luovuttamaan.Ja Giulia Quadrifoglio löytää kodin. Huippunopea ohjaus uppoaa heti selkärankaan, hyvän balanssin ansiosta auto kääntyy mutkiin kuin ajatus. Murisevan jylinän säestämä kiihtyvyys on huimaa, ja kuusivaihteinen manuaali tarjoaa loistavan parin moottorille.Valtava ja tarkasti annosteltava voima saa tukea ensiluokkaisesta vetopidosta. Eikä Giulia pure, jos kaasua yliannostelee kuivalla asvaltilla. Sähkösäätöinen tasauspyörästön lukitus on tehtäviensä tasalla, Alfa asettuu nautittavasti hallittavan luisuun. Luisuun, neliovisella Alfa Romeolla!Mutkat paljastavat Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion juuret. Auto on lähempänä neliovista Ferraria kuin viime vuosikymmenien Alfa Romeoita. Koska samat geenit ulottuvat dieselmoottorisiin perus-Giulioihin asti, on yhteistyö ollut erittäin hedelmällinen.Jos koeajo alkoi pelolla, päättyy se toivoon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, Ajokuva: Markus Markkanen Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Hinta alkaen 114 501 € Koeajetun auton hinta varusteineen 147 500 € Moottori Bensiinimoottori, 2 891 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 375 kW (510 hv), 6500 r/min Vääntö 600 Nm (2500–5000 r/min) Vääntö 600 Nm (2500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 307 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4639 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1426 mm, akseliväli 2820 mm Omamassa: 1524 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella