24.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio näyttää Alfalta, tuntuu Ferrarilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo on palannut. Hyvää: Urheilusedanien uusi mittatikku Huonoa: Brutaali märällä. Pelko kalvaa mieltä sateisena syysiltana. Toimituksen pihalla odottaa Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Huolesta siivu juontuu sileiksi nautituista Pireilleistä, mutta pääsyy epävarmuuteen ovat ne valtavat paineet, joita Giulia Quadrifoglioon kohdistuu.Yksinkertaisesti auton on onnistuttava. Giulia on Alfa Romeon uuden tulemisen lähettiläs, ja Quadrifoglio sen sanansaattaja. Rakastetun italialaismerkin maine on kestänyt vuosien varrella uskomattomia kolauksia, mutta enää lunastamattomiin lupauksiin ei ole varaa.Tekniikka paljastaa, miten tosissaan italialaiset ovatkaan: 2,9-litrainen 90-asteinen V6-moottori on kahta sylinteriä vaille suoraa lainaa Ferrarilta. Sen kylkiä koristavat kaksi IHI:n valmistamaa turboahdinta, joita ei todellakaan ole kutsuttu taloudellisuustalkoisiin. Grammoja leikataan sylinterilepuutuksella, ahtimet ovat voimaa varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottori lumoaaTyöntö alkaa varhain, noin 2 000 kierroksella. Sointi on voimantuntoista harvakäyntistä papatusta, kuin kahden kilpailevan kolmisylinterisen sinfoniaa. Täysin erilaista kuin takavuosien soinnikkaasti murisseessa Busso-V6:ssa.Turboahtimet nousevat täyteen pauhuun moottorin saavuttaessa 2500 kierroksen rajan. Huimasta 600 newtonmetrin vääntömomentista huolimatta reagointi kaasuun on välitöntä. Eikä veto lopu kesken.Aivan kuin Ferrarin insinöörit olisivat yhdistäneet turboahtamisen eri aikakaudet: alhaalla modernin pikkuturbon välitön veto, ylhäällä kahdeksankymmentäluvun kesyttämätön raivo. 510 hevosvoimaan yltävä veto jatkuu punarajaan saakka.Kosteana syysiltana Alfa vaatii kunnioitusta. Vetopito on erinomainen, mutta tehoa on paljon enemmän. Varomaton kaasunkäyttö saa taka-akselin nypyttämään ikävästi renkaiden hakiessa pitoa.Perheautona toimivaPäivä valkenee kuivana. Giulia Quadrifoglion hiilikuituinen konepelti osoittaa kohti mutkaisia, mäkisiä ja paikoin kuoppaisiakin teitä. Huippunopeasta ohjauksesta huolimatta Alfa etenee alkumatkan moottori- ja maanteillä vakaasti. Melutaso pysyy rengaskoko huomioiden alhaisena ja upeat lisävarusteiset Sparcon hiilikuituistuimet sopivat mutkien lisäksi matkan taittamiseen. Nahalla verhoiltu kojelauta tuo sisäilmeeseen ryhtiä, mutta esimerkiksi BMW M3:n upeaan sisustaan verrattuna Alfa on lähinnä riittävä. Onneksi alustan mukavuus yllättää positiivisesti, kunhan iskunvaimentimet kytkee pehmeälle asetukselle. Italialaiset ovat tehneet kypsän tuotteen. Luokan mittatikkuAlfan sielu vaatii mutkaisia teitä. Quadrifogliota varten DNA-ajotilakatkaisimeen on ilmestynyt elektronisen turvaverkon poistava Race-asetus. Olisi epäitalialaista olla kokeilematta.Edessä aukeava tie saisi Mercedes-AMG C 63:n tuntumaan ylipainoiselta, Lexus RC F:n alitehoiselta ja BMW M3:n iskunvaimennuksen luovuttamaan.Ja Giulia Quadrifoglio löytää kodin. Huippunopea ohjaus uppoaa heti selkärankaan, hyvän balanssin ansiosta auto kääntyy mutkiin kuin ajatus. Murisevan jylinän säestämä kiihtyvyys on huimaa, ja kuusivaihteinen manuaali tarjoaa loistavan parin moottorille.Valtava ja tarkasti annosteltava voima saa tukea ensiluokkaisesta vetopidosta. Eikä Giulia pure, jos kaasua yliannostelee kuivalla asvaltilla. Sähkösäätöinen tasauspyörästön lukitus on tehtäviensä tasalla, Alfa asettuu nautittavasti hallittavan luisuun. Luisuun, neliovisella Alfa Romeolla!Mutkat paljastavat Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion juuret. Auto on lähempänä neliovista Ferraria kuin viime vuosikymmenien Alfa Romeoita. Koska samat geenit ulottuvat dieselmoottorisiin perus-Giulioihin asti, on yhteistyö ollut erittäin hedelmällinen.Jos koeajo alkoi pelolla, päättyy se toivoon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, Ajokuva: Markus Markkanen Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Hinta alkaen 114 501 € Koeajetun auton hinta varusteineen 147 500 € Moottori Bensiinimoottori, 2 891 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 375 kW (510 hv), 6500 r/min Vääntö 600 Nm (2500–5000 r/min) Vääntö 600 Nm (2500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 307 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4639 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1426 mm, akseliväli 2820 mm Omamassa: 1524 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – persoonallinen oma itsensä 24.1.2025 Koeajo Koeajo: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on edullinen vaihtoehto niille joita pienet puutteet ei haittaa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla - näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo '91 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa