24.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio näyttää Alfalta, tuntuu Ferrarilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo on palannut. Hyvää: Urheilusedanien uusi mittatikku Huonoa: Brutaali märällä. Pelko kalvaa mieltä sateisena syysiltana. Toimituksen pihalla odottaa Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Huolesta siivu juontuu sileiksi nautituista Pireilleistä, mutta pääsyy epävarmuuteen ovat ne valtavat paineet, joita Giulia Quadrifoglioon kohdistuu.Yksinkertaisesti auton on onnistuttava. Giulia on Alfa Romeon uuden tulemisen lähettiläs, ja Quadrifoglio sen sanansaattaja. Rakastetun italialaismerkin maine on kestänyt vuosien varrella uskomattomia kolauksia, mutta enää lunastamattomiin lupauksiin ei ole varaa.Tekniikka paljastaa, miten tosissaan italialaiset ovatkaan: 2,9-litrainen 90-asteinen V6-moottori on kahta sylinteriä vaille suoraa lainaa Ferrarilta. Sen kylkiä koristavat kaksi IHI:n valmistamaa turboahdinta, joita ei todellakaan ole kutsuttu taloudellisuustalkoisiin. Grammoja leikataan sylinterilepuutuksella, ahtimet ovat voimaa varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottori lumoaaTyöntö alkaa varhain, noin 2 000 kierroksella. Sointi on voimantuntoista harvakäyntistä papatusta, kuin kahden kilpailevan kolmisylinterisen sinfoniaa. Täysin erilaista kuin takavuosien soinnikkaasti murisseessa Busso-V6:ssa.Turboahtimet nousevat täyteen pauhuun moottorin saavuttaessa 2500 kierroksen rajan. Huimasta 600 newtonmetrin vääntömomentista huolimatta reagointi kaasuun on välitöntä. Eikä veto lopu kesken.Aivan kuin Ferrarin insinöörit olisivat yhdistäneet turboahtamisen eri aikakaudet: alhaalla modernin pikkuturbon välitön veto, ylhäällä kahdeksankymmentäluvun kesyttämätön raivo. 510 hevosvoimaan yltävä veto jatkuu punarajaan saakka.Kosteana syysiltana Alfa vaatii kunnioitusta. Vetopito on erinomainen, mutta tehoa on paljon enemmän. Varomaton kaasunkäyttö saa taka-akselin nypyttämään ikävästi renkaiden hakiessa pitoa.Perheautona toimivaPäivä valkenee kuivana. Giulia Quadrifoglion hiilikuituinen konepelti osoittaa kohti mutkaisia, mäkisiä ja paikoin kuoppaisiakin teitä. Huippunopeasta ohjauksesta huolimatta Alfa etenee alkumatkan moottori- ja maanteillä vakaasti. Melutaso pysyy rengaskoko huomioiden alhaisena ja upeat lisävarusteiset Sparcon hiilikuituistuimet sopivat mutkien lisäksi matkan taittamiseen. Nahalla verhoiltu kojelauta tuo sisäilmeeseen ryhtiä, mutta esimerkiksi BMW M3:n upeaan sisustaan verrattuna Alfa on lähinnä riittävä. Onneksi alustan mukavuus yllättää positiivisesti, kunhan iskunvaimentimet kytkee pehmeälle asetukselle. Italialaiset ovat tehneet kypsän tuotteen. Luokan mittatikkuAlfan sielu vaatii mutkaisia teitä. Quadrifogliota varten DNA-ajotilakatkaisimeen on ilmestynyt elektronisen turvaverkon poistava Race-asetus. Olisi epäitalialaista olla kokeilematta.Edessä aukeava tie saisi Mercedes-AMG C 63:n tuntumaan ylipainoiselta, Lexus RC F:n alitehoiselta ja BMW M3:n iskunvaimennuksen luovuttamaan.Ja Giulia Quadrifoglio löytää kodin. Huippunopea ohjaus uppoaa heti selkärankaan, hyvän balanssin ansiosta auto kääntyy mutkiin kuin ajatus. Murisevan jylinän säestämä kiihtyvyys on huimaa, ja kuusivaihteinen manuaali tarjoaa loistavan parin moottorille.Valtava ja tarkasti annosteltava voima saa tukea ensiluokkaisesta vetopidosta. Eikä Giulia pure, jos kaasua yliannostelee kuivalla asvaltilla. Sähkösäätöinen tasauspyörästön lukitus on tehtäviensä tasalla, Alfa asettuu nautittavasti hallittavan luisuun. Luisuun, neliovisella Alfa Romeolla!Mutkat paljastavat Alfa Romeo Giulia Quadrifoglion juuret. Auto on lähempänä neliovista Ferraria kuin viime vuosikymmenien Alfa Romeoita. Koska samat geenit ulottuvat dieselmoottorisiin perus-Giulioihin asti, on yhteistyö ollut erittäin hedelmällinen.Jos koeajo alkoi pelolla, päättyy se toivoon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, Ajokuva: Markus Markkanen Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Hinta alkaen 114 501 € Koeajetun auton hinta varusteineen 147 500 € Moottori Bensiinimoottori, 2 891 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 375 kW (510 hv), 6500 r/min Vääntö 600 Nm (2500–5000 r/min) Vääntö 600 Nm (2500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 307 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4639 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1426 mm, akseliväli 2820 mm Omamassa: 1524 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen