8.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Audi A1 Citycarver – vieläkö on tilaa yhdelle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q1:stä on huhuiltu jo pitkään. Sitä ei sitten tullut, mutta jotain sinne päin A1 Sportbackista korotettu crossover versio kuitenkin on. Hyvää: kasvanut maavara, varustelu, personointimahdollisuudet. Huonoa: ei mahdollisuutta nelivetoon, sammutusautomatiikan toiminta, niukat takajalkatilat. Taas yksi korotetulla maavaralla katumaasturin tyyliin viritetty pikkuauto; näitähän VW-konsernissa jo piisaa. Teknisesti A1 Citycarverin ero A1 Sportbackiin on melko minimaalinen. Maavaraa on korotettu neljällä sentillä yksinkertaisesti jousitusta säätämällä sekä pyöräkokoa kasvattamalla. Samalla kori on noussut tien pinnasta noin 3,5 senttiä.Uudet mittasuhteet kuitenkin toimivat. Nippa nappa yli neljän metrin mittaisena Citycarver on yhä näppärä pikkuauto, mutta noussut säkäkorkeus yhdessä tuttujen maasturilisukkeiden eli mustien pyöränkoteloiden, kiiltävien alleajosuojien sekä tuhdimman takapuskurin kera kokonaisuus on aavistuksen persoonallisempi. Myös Q-malleista lainattu maski tuo Citycarverin ilmeeseen lisää maskuliinisuutta. Suureksi seikkailijaksi ei pikku-crossover pelkästään etuvetoisena kuitenkaan taivu, mutta auton luonnetta lisukkeet silti kasvattavat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton moottori, vaihteistossa sanomistaCitycarverista on kaksi yksilitraista kolmisylinteristä moottoriversiota sekä 1,5-litrainen nelikko. Näistä tosin vain tehokkaampi litrainen eli 30 TFSI tulee aluksi Suomeen. Tehoa kolmipytystä löytyy 116 hv, ja maksimivääntö on mukavat 200 Nm. Ihan riittäviä lukuja taajamapörräilyyn, eikä moottoritielläkään tarvitse luultavasti jäädä muiden jalkoihin. Audin ensikoeajolle Hampuriin suunnittelema reitti kiersi tosin vain taajamissa, joten varsinaiset ajotuntumat jäivät näin hieman ohkaisiksi.Vaihteistona kolmipytyn jatkeena on joko 6-lovinen manuaali tai 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Suomessa valinta kohdistuu pääsääntöisesti automaattiin, joten valitsimme kytkinpolkimattoman version ajoon. Laatikko toimii tyypillisen VW-konsernin kaksoiskytkinvaihteiston tapaan: normaaliajossa rauhallisilla kaasupolkimen liikkeillä homma pelittää sivistyneesti, mutta kun automaatilta vaaditaan ripeämpiä siirtoja, se empii hetken – etenkin taajamapyörittelyssä parin ensimmäisen vaihteen kanssa. Myös moottorin sammutusautomatiikan toiminta voisi olla ripeämpää ja huomaamattomampaa.Pientä persoonallisuuttaOhjaamossa Citycarverin erot tavalliseen A1:een ovat niin ikään melko pieniä. Yksilöintiin on panostettu sen verran, että erilaisten väri- ja verhoiluvaihtoehtojen kanssa pelaamalla saa kabiiniin tyyliteltyä kivasti pientä persoonallisuutta; ja varsinkin Desigin-paketin valitsemalla. Auton nuorekkaampi kohderyhmä näkyy myös digitalisoinnissa, 10,25 tuumaa leveä digimittaristo on esimerkiksi vakiona. Virtuaalimittaristo on tarjolla lisähintaa vastaan. Kojelaudan kosketusnäyttö on isoimmillaan 10,1-tuumainen, sekin lisähintaa vastaan. Takapenkillä ei ole liikaa tilaa, joskin pystyhkö istuma-asento auttaa hieman niukan jalkatilan kanssa. Pääntilaa on mukavasti, joskaan sitäkään ei luonnollisestikaan ole yhtään sen enempää kuin tavallisessa A1:ssä. Tavaratilan vetoisuus on sekin sama 335 litraa kuin Sportbackissa.Autoileva maailma ei todennäköisesti ole yhtään sen parempi paikka nyt Citycarverin kera kuin ilman sitä. Toisaalta Citycarver edustaa juuri sitä autotyyppiä, mitä ihmiset tällä hetkellä janoavat. Ja jos joku ajelee pääasiassa taajamissa yksikseen, onhan A1 Citycarver silloin näppärämpi vaihtoehto kuin Q2 – Q3:sta tai vieläkin isommista Q-malleista nyt puhumattakaan.Suomeen Citycarver saapuu vielä tämän vuoden puolella. Hinnat alkavat 26 920 eurosta, ja tällöin perusvarustelu on jo kattavampi kuin tavallisessa A1:ssä.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Audi A1 Citycarver 30 TFSI S tronic Hinta alkaen 26 920 € Moottori Bensiini, 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v, DSG, etuveto Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4118 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2558 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster