28.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Sedan ei ole ihan perinteinen porrasperä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A3 Sedan oli koeajossa porrasperänsä takia, mutta se meinasi unohtua auton keulapuolta ihastellessa. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, voimalinja, kuskin paikka. Huonoa: pääntila takana. Audi A3 Sedan uudistuu heti viisiovisen A3 Sportbackin vanavedessä. Vanhaan tapaan molempien korimallien alusta on identtinen, kuten korikin B-pilariin asti. Sedanin sutjakkaampi kattolinja nipistää pääntiloja takaistuimella, vaikka polvitilojen puolesta taakse mahtuisi aikuinenkin. Pidempi kori on aerodynaamisempi, joten Sedanin yhdistetty kulutus on desin alhaisempi pienestä painonlisästä huolimatta.Korin 15 sentin pituuslisä on käytetty kokonaan tavaratilan hyväksi. Kontti onkin kookas, mutta luonnollisesti häviää muunneltavuudessa viisioviselle. Takaselkänoja kaadettuna tila toki pitenee, mutta aukko on matala ja penkin jättämä kynnys vaikeuttaa lastaamista. Porrasperän lyhyyden vuoksi pieni takaluukku rajoittaa suurten tavaroiden lastaamista muutoinkin.Pohjan alle jää pieni tila varusteille. Kuormansidontakoukkuja on neljä, mutta kassikoukut ja tilanjakajat loistavat poissaolollaan. Järkisyyt siis kallistavat vaakaa viistoperän puoleen, mutta pidempi Sedan puhuttelee perinteisillä linjoillaan. Valmistaja on arvottanut porrasperän 700 euroa Sportbackia kalliimmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPihi kevythybridiParasta Audissa on tällä kertaa voimalinja, joka on ajamistani kevythybridisovelluksista toimivin. Ruudikas turbomoottori ja seitsenlovinen kaksoiskytkinvaihteisto pelaavat hyvin yhteen. Kierrokset pysyvät parhaan väännön ja kohtuuhiljaisen käynnin alueella.Vaihteet vaihtuvat salamannopeasti ja lähes huomaamattomasti. Oman osansa hoitaa kevythybriditekniikka antamalla lisäpotkua polttomoottorin vedon katketessa. Järjestelmä käyttää moottorijarrutuksista talteen keräämäänsä energiaa myös ohjaus- ja jarrutehostukseen, kun moottori on sammutettuna rullausmoodilla hidastuksissa ja alamäissä.Järjestelmän toiminnasta ei tarvitse olla kiinnostunut – se toimii taustalla parantaen suoritusarvoja ja kulutuslukemia. Jos toimintaa seuraa, jää välillä ymmälleen, sillä moottorijarrutuksen ja sammutuksen valinta vaikuttaa arpapeliltä. Arpaonni on kuitenkin Audin puolella, sillä koeajon keskikulutus jäi tasoon 5,7 l/100 km.Aluksi käskynjakoAudilla liikkeellelähtö on nykyään tuskastuttava kokemus. Seurankipeällä autolla on paljon kerrottavaa tunnollaan mobiiliyhteyksistä, yhdistetyistä ja yhdistämättömistä laitteista, liikenteen vaarallisuudesta yms. Vaikka ok:n sijaan kuittaa ohjeet käyttäen ”älä näytä tätä enää” -kuvaketta, ne tulevat kuitenkin uudelleen viimeistään seuraavana aamuna. ”Mitä sitten” tai ”suksi kuuseen” -vaihtoehtoja ei ole.Siihen moitteet sitten loppuvatkin. A3 on erittäin miellyttävä ajokokemus kaikenlaisilla teillä ja erilaisilla nopeuksilla. Mukulakiveyksellä ehkä vähän turhan topakka jousitus pääsee loistamaan mutkatiellä, eikä luultavasti antautuisi ratapäivilläkään. Ohjaus on tarkka ja tunnokas, mutta silti kevyt pyöriteltävä kaupungissa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A3 Sedan Business Launch Edition 35 TFSI S-tronic MHEV Hinta alkaen 30 653 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 146 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 690 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä