6.4.2025 Koeajo Sähkö Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden pakettiautoksi 2025 valittu Renault Master on tarjolla myös päästöttömänä. Täysin uudistunut Renault Master asemoituu pakettiautojen kookkaampaan päähän, raskaimmat mallit rekisteröidään kuorma-autoiksi. Pakettiautona Masteria saa kahdella eri umpikorin pituudella ja korkeudella tai sitten pelkkänä alustana. Aiemmin koeajamamme dieselmoottorisen lisäksi vaihtoehtona on nyt maistelemamme täyssähköversio, jonka hintalisä on liki 20 000 euroa.Hintaneuvotteluita värittää harvinainen erikoisuus: Masteria myy kaksi organisaatiota, Renault-henkilöautomyymälät ja Renault Trucks -kuorma-automyymälät. Varustelu ja hinnastot ilmoitetaan kutakuinkin yhteneväisiksi, mutta Renault Trucksin myymissä autoissa on erotuksena Red Edition -varustelun myötä punaiset somisteraidat, logot ja turvavyöt. Siitä koeajoauton punainen raita maskissa, muuten ajettu täyssähkömalli eroaa ulkoisesti dieselsiskoistaan vain pakoputkettomuudellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettaja keskiössäMasterin ohjaamo on tilava ja ilmava – leveys riittää kolmellekin, vaikka kätevimmillään ohjaamo on keskipaikan selkänoja työtasoksi käännettynä. Ajoasennosta saa luontevan, mutta manuaaliversion vaihdekeppiä varten jätetty uloke hipoo polvea. Kojelauta kaareutuu kuljettajakeskeisesti ja säilytyslokeroita on melkein liiaksikin: tavaroiden löytämiseksi niillä on oltava vakiopaikat. Renaultin henkilöautoista tuttua on oikealla kädellä oleva kolmen viiksen ruuhka – vaihdevipu, pyyhkimien ja radion käyttöviiksi vaativat harjaantumista.Informaatiota tarjoaa kaksi näyttöruutua, seitsentuumainen mittaristo ja kymmentuumainen Google-pohjainen medianäyttö langattomalla älypuhelinpeilauksella. Näyttöruutujen valikot selkenevät hetken räpläilyn jälkeen. Rellujen tapaan kuljettajan mieltymykset avustimien toiminnan suhteen on ohjelmoitavissa yhden nappulan alle, ja sitä kaksi kertaa painamalla ne saa helposti palautettua. Alhainen lastauskorkeusTavaratilan koossa sähköversio ei eroa dieselsisaruksistaan, kuutioita on ajetussa pidemmässä mallissa 13. Etuvetoisen auton lattia on matalalla, vaikka akusto onkin lattian alla. Lastauskorkeus on kilpailijoita alhaisempi, mutta samalla maavara akun alla jää niukahkoksi. Teholukema 105 kW (143 hv) ei häikäise isossa pakussa, mutta liikkeellelähdöt ovat viiveettömiä ja ripeitä. Tehon puute käy ilmi vasta kuormalla ja isoissa nopeuksissa. Huippunopeus onkin rajattu 120 kilometriin tunnissa.Uuden Masterin akusto on kasvanut 87-kilowattituntiseksi. Yhdessä ilmanvastuskertoimen hiomisen kanssa toimintamatkan ilmoitetaan kasvaneen huomattavasti. Lyhyellä koeajolla 700 kilogramman kuormalla keväisen oloisessa auringonpaisteessa kulutuksen sai pidettyä alle 30 kWh/100 km -tason, joten käytännössä toimintamatka lienee 300 kilometrin hujakoilla. Lataustehoksi Renault ilmoittaa vaihtovirralla 22 kW ja tasavirralla 130 kW. Hyvät ja huonot puolet tilava ohjaamo alhainen lastauskorkeus säilytyslokerot kulutus toimintamatka Renault Trucks Master E-Tech L3H2 SÄHKÖAUTO, etuveto 105 kW (143 hv), 300 Nm Akku brutto / netto 87 / 80 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 130 kW WLTP-kulutus 21 kWh / 100 km toimintamatka 400 km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm. huippunopeus 120 km/h (raj.) Mitat Pituus 6 315 mm Leveys 2 049 mm Korkeus 2 503 mm Akseliväli 4 215 mm Tavaratila 13 m3 Omamassa 2 459 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP Takuu 4 v / 100 000 km akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 44 308 € koeajoauto 71 585 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”