6.4.2025 Koeajo Sähkö Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden pakettiautoksi 2025 valittu Renault Master on tarjolla myös päästöttömänä. Täysin uudistunut Renault Master asemoituu pakettiautojen kookkaampaan päähän, raskaimmat mallit rekisteröidään kuorma-autoiksi. Pakettiautona Masteria saa kahdella eri umpikorin pituudella ja korkeudella tai sitten pelkkänä alustana. Aiemmin koeajamamme dieselmoottorisen lisäksi vaihtoehtona on nyt maistelemamme täyssähköversio, jonka hintalisä on liki 20 000 euroa.Hintaneuvotteluita värittää harvinainen erikoisuus: Masteria myy kaksi organisaatiota, Renault-henkilöautomyymälät ja Renault Trucks -kuorma-automyymälät. Varustelu ja hinnastot ilmoitetaan kutakuinkin yhteneväisiksi, mutta Renault Trucksin myymissä autoissa on erotuksena Red Edition -varustelun myötä punaiset somisteraidat, logot ja turvavyöt. Siitä koeajoauton punainen raita maskissa, muuten ajettu täyssähkömalli eroaa ulkoisesti dieselsiskoistaan vain pakoputkettomuudellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettaja keskiössäMasterin ohjaamo on tilava ja ilmava – leveys riittää kolmellekin, vaikka kätevimmillään ohjaamo on keskipaikan selkänoja työtasoksi käännettynä. Ajoasennosta saa luontevan, mutta manuaaliversion vaihdekeppiä varten jätetty uloke hipoo polvea. Kojelauta kaareutuu kuljettajakeskeisesti ja säilytyslokeroita on melkein liiaksikin: tavaroiden löytämiseksi niillä on oltava vakiopaikat. Renaultin henkilöautoista tuttua on oikealla kädellä oleva kolmen viiksen ruuhka – vaihdevipu, pyyhkimien ja radion käyttöviiksi vaativat harjaantumista.Informaatiota tarjoaa kaksi näyttöruutua, seitsentuumainen mittaristo ja kymmentuumainen Google-pohjainen medianäyttö langattomalla älypuhelinpeilauksella. Näyttöruutujen valikot selkenevät hetken räpläilyn jälkeen. Rellujen tapaan kuljettajan mieltymykset avustimien toiminnan suhteen on ohjelmoitavissa yhden nappulan alle, ja sitä kaksi kertaa painamalla ne saa helposti palautettua. Alhainen lastauskorkeusTavaratilan koossa sähköversio ei eroa dieselsisaruksistaan, kuutioita on ajetussa pidemmässä mallissa 13. Etuvetoisen auton lattia on matalalla, vaikka akusto onkin lattian alla. Lastauskorkeus on kilpailijoita alhaisempi, mutta samalla maavara akun alla jää niukahkoksi. Teholukema 105 kW (143 hv) ei häikäise isossa pakussa, mutta liikkeellelähdöt ovat viiveettömiä ja ripeitä. Tehon puute käy ilmi vasta kuormalla ja isoissa nopeuksissa. Huippunopeus onkin rajattu 120 kilometriin tunnissa.Uuden Masterin akusto on kasvanut 87-kilowattituntiseksi. Yhdessä ilmanvastuskertoimen hiomisen kanssa toimintamatkan ilmoitetaan kasvaneen huomattavasti. Lyhyellä koeajolla 700 kilogramman kuormalla keväisen oloisessa auringonpaisteessa kulutuksen sai pidettyä alle 30 kWh/100 km -tason, joten käytännössä toimintamatka lienee 300 kilometrin hujakoilla. Lataustehoksi Renault ilmoittaa vaihtovirralla 22 kW ja tasavirralla 130 kW. Hyvät ja huonot puolet tilava ohjaamo alhainen lastauskorkeus säilytyslokerot kulutus toimintamatka Renault Trucks Master E-Tech L3H2 SÄHKÖAUTO, etuveto 105 kW (143 hv), 300 Nm Akku brutto / netto 87 / 80 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 130 kW WLTP-kulutus 21 kWh / 100 km toimintamatka 400 km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm. huippunopeus 120 km/h (raj.) Mitat Pituus 6 315 mm Leveys 2 049 mm Korkeus 2 503 mm Akseliväli 4 215 mm Tavaratila 13 m3 Omamassa 2 459 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP Takuu 4 v / 100 000 km akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 44 308 € koeajoauto 71 585 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous