28.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Sedan ei ole ihan perinteinen porrasperä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A3 Sedan oli koeajossa porrasperänsä takia, mutta se meinasi unohtua auton keulapuolta ihastellessa. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, voimalinja, kuskin paikka. Huonoa: pääntila takana. Audi A3 Sedan uudistuu heti viisiovisen A3 Sportbackin vanavedessä. Vanhaan tapaan molempien korimallien alusta on identtinen, kuten korikin B-pilariin asti. Sedanin sutjakkaampi kattolinja nipistää pääntiloja takaistuimella, vaikka polvitilojen puolesta taakse mahtuisi aikuinenkin. Pidempi kori on aerodynaamisempi, joten Sedanin yhdistetty kulutus on desin alhaisempi pienestä painonlisästä huolimatta.Korin 15 sentin pituuslisä on käytetty kokonaan tavaratilan hyväksi. Kontti onkin kookas, mutta luonnollisesti häviää muunneltavuudessa viisioviselle. Takaselkänoja kaadettuna tila toki pitenee, mutta aukko on matala ja penkin jättämä kynnys vaikeuttaa lastaamista. Porrasperän lyhyyden vuoksi pieni takaluukku rajoittaa suurten tavaroiden lastaamista muutoinkin.Pohjan alle jää pieni tila varusteille. Kuormansidontakoukkuja on neljä, mutta kassikoukut ja tilanjakajat loistavat poissaolollaan. Järkisyyt siis kallistavat vaakaa viistoperän puoleen, mutta pidempi Sedan puhuttelee perinteisillä linjoillaan. Valmistaja on arvottanut porrasperän 700 euroa Sportbackia kalliimmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPihi kevythybridiParasta Audissa on tällä kertaa voimalinja, joka on ajamistani kevythybridisovelluksista toimivin. Ruudikas turbomoottori ja seitsenlovinen kaksoiskytkinvaihteisto pelaavat hyvin yhteen. Kierrokset pysyvät parhaan väännön ja kohtuuhiljaisen käynnin alueella.Vaihteet vaihtuvat salamannopeasti ja lähes huomaamattomasti. Oman osansa hoitaa kevythybriditekniikka antamalla lisäpotkua polttomoottorin vedon katketessa. Järjestelmä käyttää moottorijarrutuksista talteen keräämäänsä energiaa myös ohjaus- ja jarrutehostukseen, kun moottori on sammutettuna rullausmoodilla hidastuksissa ja alamäissä.Järjestelmän toiminnasta ei tarvitse olla kiinnostunut – se toimii taustalla parantaen suoritusarvoja ja kulutuslukemia. Jos toimintaa seuraa, jää välillä ymmälleen, sillä moottorijarrutuksen ja sammutuksen valinta vaikuttaa arpapeliltä. Arpaonni on kuitenkin Audin puolella, sillä koeajon keskikulutus jäi tasoon 5,7 l/100 km.Aluksi käskynjakoAudilla liikkeellelähtö on nykyään tuskastuttava kokemus. Seurankipeällä autolla on paljon kerrottavaa tunnollaan mobiiliyhteyksistä, yhdistetyistä ja yhdistämättömistä laitteista, liikenteen vaarallisuudesta yms. Vaikka ok:n sijaan kuittaa ohjeet käyttäen ”älä näytä tätä enää” -kuvaketta, ne tulevat kuitenkin uudelleen viimeistään seuraavana aamuna. ”Mitä sitten” tai ”suksi kuuseen” -vaihtoehtoja ei ole.Siihen moitteet sitten loppuvatkin. A3 on erittäin miellyttävä ajokokemus kaikenlaisilla teillä ja erilaisilla nopeuksilla. Mukulakiveyksellä ehkä vähän turhan topakka jousitus pääsee loistamaan mutkatiellä, eikä luultavasti antautuisi ratapäivilläkään. Ohjaus on tarkka ja tunnokas, mutta silti kevyt pyöriteltävä kaupungissa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A3 Sedan Business Launch Edition 35 TFSI S-tronic MHEV Hinta alkaen 30 653 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 146 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 690 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää