28.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Sedan ei ole ihan perinteinen porrasperä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A3 Sedan oli koeajossa porrasperänsä takia, mutta se meinasi unohtua auton keulapuolta ihastellessa. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, voimalinja, kuskin paikka. Huonoa: pääntila takana. Audi A3 Sedan uudistuu heti viisiovisen A3 Sportbackin vanavedessä. Vanhaan tapaan molempien korimallien alusta on identtinen, kuten korikin B-pilariin asti. Sedanin sutjakkaampi kattolinja nipistää pääntiloja takaistuimella, vaikka polvitilojen puolesta taakse mahtuisi aikuinenkin. Pidempi kori on aerodynaamisempi, joten Sedanin yhdistetty kulutus on desin alhaisempi pienestä painonlisästä huolimatta.Korin 15 sentin pituuslisä on käytetty kokonaan tavaratilan hyväksi. Kontti onkin kookas, mutta luonnollisesti häviää muunneltavuudessa viisioviselle. Takaselkänoja kaadettuna tila toki pitenee, mutta aukko on matala ja penkin jättämä kynnys vaikeuttaa lastaamista. Porrasperän lyhyyden vuoksi pieni takaluukku rajoittaa suurten tavaroiden lastaamista muutoinkin.Pohjan alle jää pieni tila varusteille. Kuormansidontakoukkuja on neljä, mutta kassikoukut ja tilanjakajat loistavat poissaolollaan. Järkisyyt siis kallistavat vaakaa viistoperän puoleen, mutta pidempi Sedan puhuttelee perinteisillä linjoillaan. Valmistaja on arvottanut porrasperän 700 euroa Sportbackia kalliimmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPihi kevythybridiParasta Audissa on tällä kertaa voimalinja, joka on ajamistani kevythybridisovelluksista toimivin. Ruudikas turbomoottori ja seitsenlovinen kaksoiskytkinvaihteisto pelaavat hyvin yhteen. Kierrokset pysyvät parhaan väännön ja kohtuuhiljaisen käynnin alueella.Vaihteet vaihtuvat salamannopeasti ja lähes huomaamattomasti. Oman osansa hoitaa kevythybriditekniikka antamalla lisäpotkua polttomoottorin vedon katketessa. Järjestelmä käyttää moottorijarrutuksista talteen keräämäänsä energiaa myös ohjaus- ja jarrutehostukseen, kun moottori on sammutettuna rullausmoodilla hidastuksissa ja alamäissä.Järjestelmän toiminnasta ei tarvitse olla kiinnostunut – se toimii taustalla parantaen suoritusarvoja ja kulutuslukemia. Jos toimintaa seuraa, jää välillä ymmälleen, sillä moottorijarrutuksen ja sammutuksen valinta vaikuttaa arpapeliltä. Arpaonni on kuitenkin Audin puolella, sillä koeajon keskikulutus jäi tasoon 5,7 l/100 km.Aluksi käskynjakoAudilla liikkeellelähtö on nykyään tuskastuttava kokemus. Seurankipeällä autolla on paljon kerrottavaa tunnollaan mobiiliyhteyksistä, yhdistetyistä ja yhdistämättömistä laitteista, liikenteen vaarallisuudesta yms. Vaikka ok:n sijaan kuittaa ohjeet käyttäen ”älä näytä tätä enää” -kuvaketta, ne tulevat kuitenkin uudelleen viimeistään seuraavana aamuna. ”Mitä sitten” tai ”suksi kuuseen” -vaihtoehtoja ei ole.Siihen moitteet sitten loppuvatkin. A3 on erittäin miellyttävä ajokokemus kaikenlaisilla teillä ja erilaisilla nopeuksilla. Mukulakiveyksellä ehkä vähän turhan topakka jousitus pääsee loistamaan mutkatiellä, eikä luultavasti antautuisi ratapäivilläkään. Ohjaus on tarkka ja tunnokas, mutta silti kevyt pyöriteltävä kaupungissa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A3 Sedan Business Launch Edition 35 TFSI S-tronic MHEV Hinta alkaen 30 653 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 146 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 690 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin