28.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Sedan ei ole ihan perinteinen porrasperä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A3 Sedan oli koeajossa porrasperänsä takia, mutta se meinasi unohtua auton keulapuolta ihastellessa. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, voimalinja, kuskin paikka. Huonoa: pääntila takana. Audi A3 Sedan uudistuu heti viisiovisen A3 Sportbackin vanavedessä. Vanhaan tapaan molempien korimallien alusta on identtinen, kuten korikin B-pilariin asti. Sedanin sutjakkaampi kattolinja nipistää pääntiloja takaistuimella, vaikka polvitilojen puolesta taakse mahtuisi aikuinenkin. Pidempi kori on aerodynaamisempi, joten Sedanin yhdistetty kulutus on desin alhaisempi pienestä painonlisästä huolimatta.Korin 15 sentin pituuslisä on käytetty kokonaan tavaratilan hyväksi. Kontti onkin kookas, mutta luonnollisesti häviää muunneltavuudessa viisioviselle. Takaselkänoja kaadettuna tila toki pitenee, mutta aukko on matala ja penkin jättämä kynnys vaikeuttaa lastaamista. Porrasperän lyhyyden vuoksi pieni takaluukku rajoittaa suurten tavaroiden lastaamista muutoinkin.Pohjan alle jää pieni tila varusteille. Kuormansidontakoukkuja on neljä, mutta kassikoukut ja tilanjakajat loistavat poissaolollaan. Järkisyyt siis kallistavat vaakaa viistoperän puoleen, mutta pidempi Sedan puhuttelee perinteisillä linjoillaan. Valmistaja on arvottanut porrasperän 700 euroa Sportbackia kalliimmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPihi kevythybridiParasta Audissa on tällä kertaa voimalinja, joka on ajamistani kevythybridisovelluksista toimivin. Ruudikas turbomoottori ja seitsenlovinen kaksoiskytkinvaihteisto pelaavat hyvin yhteen. Kierrokset pysyvät parhaan väännön ja kohtuuhiljaisen käynnin alueella.Vaihteet vaihtuvat salamannopeasti ja lähes huomaamattomasti. Oman osansa hoitaa kevythybriditekniikka antamalla lisäpotkua polttomoottorin vedon katketessa. Järjestelmä käyttää moottorijarrutuksista talteen keräämäänsä energiaa myös ohjaus- ja jarrutehostukseen, kun moottori on sammutettuna rullausmoodilla hidastuksissa ja alamäissä.Järjestelmän toiminnasta ei tarvitse olla kiinnostunut – se toimii taustalla parantaen suoritusarvoja ja kulutuslukemia. Jos toimintaa seuraa, jää välillä ymmälleen, sillä moottorijarrutuksen ja sammutuksen valinta vaikuttaa arpapeliltä. Arpaonni on kuitenkin Audin puolella, sillä koeajon keskikulutus jäi tasoon 5,7 l/100 km.Aluksi käskynjakoAudilla liikkeellelähtö on nykyään tuskastuttava kokemus. Seurankipeällä autolla on paljon kerrottavaa tunnollaan mobiiliyhteyksistä, yhdistetyistä ja yhdistämättömistä laitteista, liikenteen vaarallisuudesta yms. Vaikka ok:n sijaan kuittaa ohjeet käyttäen ”älä näytä tätä enää” -kuvaketta, ne tulevat kuitenkin uudelleen viimeistään seuraavana aamuna. ”Mitä sitten” tai ”suksi kuuseen” -vaihtoehtoja ei ole.Siihen moitteet sitten loppuvatkin. A3 on erittäin miellyttävä ajokokemus kaikenlaisilla teillä ja erilaisilla nopeuksilla. Mukulakiveyksellä ehkä vähän turhan topakka jousitus pääsee loistamaan mutkatiellä, eikä luultavasti antautuisi ratapäivilläkään. Ohjaus on tarkka ja tunnokas, mutta silti kevyt pyöriteltävä kaupungissa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A3 Sedan Business Launch Edition 35 TFSI S-tronic MHEV Hinta alkaen 30 653 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 146 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 690 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla