9.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi E-tron Sportback 55 Quattro – viistoperällä sähköautojen parhaimmistoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi E-tron Sportback -sähköauton urheilullisuus on ennemminkin moukarinheittäjämäistä kuin aitajuoksijamaista. Hyvää: tilat, kuskin paikka, suorituskyky, jousitus, hiljaisuus, käyttökulut. Huonoa: paino, kulutus, toimintamatka. Audi esitteli ensimmäisen sähköautonsa E-tronin jo toissa vuoden lopulla luvaten jatkoa pikapuoliin. Helpotusta odotukseen tuo Audi E-tron Sportback, sutjakampi viistoperäinen versio. Kori on muuten sama, mutta katto on 13 milliä matalammalla ja laskeutuu loivasti perää kohti. Madallus ei kuitenkaan juuri tunnu pääntiloissa. Hienoissa asioissa vähemmän on kalliimpaa, joten hintaa tulee kolme tonnia lisää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlellisen mukavaE-tron Sportback on valtava – pituutta on viisi ja leveyttä kaksi metriä, mutta siro muotoilu saa auton näyttämään mittojaan pienemmältä. Tilat ovat runsaat neljälle matkustajalle viikonlopun kapsäkkeineen, vaikka tuhdit istuimet yhdessä akuston kanssa nipistävät osansa. Latausjohdoille on paikka nokkapellin alla, joten ne eivät pyöri tavaratilassa. Matkaajilla ei ole valittamista, istuma-asento on luonteva, kulku äänetöntä ja ilmajousitus silottaa niin isot heitot kuin pienet nypytkin. Korkeintaan mutkissa matkustajat protestoivat, jos kuski intoutuu esittelemään alustan imeytymistä tiehen, ohjauksen tarkkuutta ja hulppeaa tehoa.Kiiltävä lasiohjaamoAudeihin tottunut kotiutuu E-troniin helposti, sillä hallintalaitteet ja kosketusnäytöt ovat yhtenevät perinteisten mallien kanssa. Eroavaisuuksista tyylikäs vaihteenvalitsin osuu heti käteen, mutta kamerapeilit vaativat totuttelua. Liikenteessä näyttöjä etsii väärästä paikasta ja peruuttaessa laajakulma saa parkkiruudut näyttämään ahtailta. Lisävarusteita on kohtuuhintaista ruksia alhaisen vero-osuuden ansiosta. Valitettavasti kaista-avustin seilaa edelleen viivojen välissä ja nopeusrajoitukset tunnistuvat pieleen liian usein, toki vikaa on tiemerkinnöissä ja navigaattorin tietokannassa. Kivana yllätyksenä auto tunnistaa pesulinjastoon ajon ja parkkitutkat vaikenevat.Poskettomasti tehoaKun Audi muutti moottorimerkintöjään, sanottiin niiden aukeavan sähköautojen saapuessa. Mallimerkinnästä 55 kaikki siis veikkaavat kahta sähkömoottoria, toinen edessä ja toinen takana hoitaen nelivedon keskenään. Kahdeksan sekunnin ajan saatava yli 400 hevosvoiman teho ei tunnu repivältä yli 2 500-kiloisessa autossa, urheiluautomaisesta kiihtyvyyslukemasta huolimatta.Sähköautossa kiinnostavampi suoritusarvo on tietysti toimintamatka. Pikkuteitä pintakaasulla sipsuttelemalla E-tron kuluttaa 20 kWh/100 km, näin 86 kWh-akulla pääsisi jopa 400 km. Harva hankkii tätä kuitenkaan pihtaillakseen. Voimavaroja, moottoriteitä ja lämmitystä käyttäen sähköä kuluu pahimmillaan lähes tuplaten, jolloin latausväli putoaa 200 kilometriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySupernopea latausAudi on helpottanut lataamista latausportilla auton molemmin puolin. Järeimmällä pikalatauksella (150 kW) akun saisi 80-prosenttisen täyteen puolessa tunnissa, mutta tällaisia asemia on harvassa. Kotilatausasemalla akku täyttyy (10 kW) yön aikana halvalla ja puhtaimmalla yösähköllä.Audin sähköauto ei säväytä eikä säikytä erikoisuudellaan, mutta kiilaa sähköautojen kärkeen käytännöllisillä tiloillaan, nelivedollaan ja vetokyvyllään sekä ylellisellä viimeistelyllään, ilmajousituksellaan ja äänettömyydellään.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi E-tron Sportback Edition S-line 55 Quattro Hinta alkaen 69 304 € Koeajetun auton hinta varusteineen 130 215 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 300 kW (408 hv) Vääntö 664 Nm Vääntö 664 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 95 / 86 kWh. Lataus: Mode 3 11 kW, CCS 150 kW. Toimintamatka 332 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4901 mm, leveys 1935 mm, korkeus 1616 mm, akseliväli 2928 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster