9.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi E-tron Sportback 55 Quattro – viistoperällä sähköautojen parhaimmistoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi E-tron Sportback -sähköauton urheilullisuus on ennemminkin moukarinheittäjämäistä kuin aitajuoksijamaista. Hyvää: tilat, kuskin paikka, suorituskyky, jousitus, hiljaisuus, käyttökulut. Huonoa: paino, kulutus, toimintamatka. Audi esitteli ensimmäisen sähköautonsa E-tronin jo toissa vuoden lopulla luvaten jatkoa pikapuoliin. Helpotusta odotukseen tuo Audi E-tron Sportback, sutjakampi viistoperäinen versio. Kori on muuten sama, mutta katto on 13 milliä matalammalla ja laskeutuu loivasti perää kohti. Madallus ei kuitenkaan juuri tunnu pääntiloissa. Hienoissa asioissa vähemmän on kalliimpaa, joten hintaa tulee kolme tonnia lisää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlellisen mukavaE-tron Sportback on valtava – pituutta on viisi ja leveyttä kaksi metriä, mutta siro muotoilu saa auton näyttämään mittojaan pienemmältä. Tilat ovat runsaat neljälle matkustajalle viikonlopun kapsäkkeineen, vaikka tuhdit istuimet yhdessä akuston kanssa nipistävät osansa. Latausjohdoille on paikka nokkapellin alla, joten ne eivät pyöri tavaratilassa. Matkaajilla ei ole valittamista, istuma-asento on luonteva, kulku äänetöntä ja ilmajousitus silottaa niin isot heitot kuin pienet nypytkin. Korkeintaan mutkissa matkustajat protestoivat, jos kuski intoutuu esittelemään alustan imeytymistä tiehen, ohjauksen tarkkuutta ja hulppeaa tehoa.Kiiltävä lasiohjaamoAudeihin tottunut kotiutuu E-troniin helposti, sillä hallintalaitteet ja kosketusnäytöt ovat yhtenevät perinteisten mallien kanssa. Eroavaisuuksista tyylikäs vaihteenvalitsin osuu heti käteen, mutta kamerapeilit vaativat totuttelua. Liikenteessä näyttöjä etsii väärästä paikasta ja peruuttaessa laajakulma saa parkkiruudut näyttämään ahtailta. Lisävarusteita on kohtuuhintaista ruksia alhaisen vero-osuuden ansiosta. Valitettavasti kaista-avustin seilaa edelleen viivojen välissä ja nopeusrajoitukset tunnistuvat pieleen liian usein, toki vikaa on tiemerkinnöissä ja navigaattorin tietokannassa. Kivana yllätyksenä auto tunnistaa pesulinjastoon ajon ja parkkitutkat vaikenevat.Poskettomasti tehoaKun Audi muutti moottorimerkintöjään, sanottiin niiden aukeavan sähköautojen saapuessa. Mallimerkinnästä 55 kaikki siis veikkaavat kahta sähkömoottoria, toinen edessä ja toinen takana hoitaen nelivedon keskenään. Kahdeksan sekunnin ajan saatava yli 400 hevosvoiman teho ei tunnu repivältä yli 2 500-kiloisessa autossa, urheiluautomaisesta kiihtyvyyslukemasta huolimatta.Sähköautossa kiinnostavampi suoritusarvo on tietysti toimintamatka. Pikkuteitä pintakaasulla sipsuttelemalla E-tron kuluttaa 20 kWh/100 km, näin 86 kWh-akulla pääsisi jopa 400 km. Harva hankkii tätä kuitenkaan pihtaillakseen. Voimavaroja, moottoriteitä ja lämmitystä käyttäen sähköä kuluu pahimmillaan lähes tuplaten, jolloin latausväli putoaa 200 kilometriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySupernopea latausAudi on helpottanut lataamista latausportilla auton molemmin puolin. Järeimmällä pikalatauksella (150 kW) akun saisi 80-prosenttisen täyteen puolessa tunnissa, mutta tällaisia asemia on harvassa. Kotilatausasemalla akku täyttyy (10 kW) yön aikana halvalla ja puhtaimmalla yösähköllä.Audin sähköauto ei säväytä eikä säikytä erikoisuudellaan, mutta kiilaa sähköautojen kärkeen käytännöllisillä tiloillaan, nelivedollaan ja vetokyvyllään sekä ylellisellä viimeistelyllään, ilmajousituksellaan ja äänettömyydellään.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi E-tron Sportback Edition S-line 55 Quattro Hinta alkaen 69 304 € Koeajetun auton hinta varusteineen 130 215 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 300 kW (408 hv) Vääntö 664 Nm Vääntö 664 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 95 / 86 kWh. Lataus: Mode 3 11 kW, CCS 150 kW. Toimintamatka 332 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4901 mm, leveys 1935 mm, korkeus 1616 mm, akseliväli 2928 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?