9.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi E-tron Sportback 55 Quattro – viistoperällä sähköautojen parhaimmistoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi E-tron Sportback -sähköauton urheilullisuus on ennemminkin moukarinheittäjämäistä kuin aitajuoksijamaista. Hyvää: tilat, kuskin paikka, suorituskyky, jousitus, hiljaisuus, käyttökulut. Huonoa: paino, kulutus, toimintamatka. Audi esitteli ensimmäisen sähköautonsa E-tronin jo toissa vuoden lopulla luvaten jatkoa pikapuoliin. Helpotusta odotukseen tuo Audi E-tron Sportback, sutjakampi viistoperäinen versio. Kori on muuten sama, mutta katto on 13 milliä matalammalla ja laskeutuu loivasti perää kohti. Madallus ei kuitenkaan juuri tunnu pääntiloissa. Hienoissa asioissa vähemmän on kalliimpaa, joten hintaa tulee kolme tonnia lisää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlellisen mukavaE-tron Sportback on valtava – pituutta on viisi ja leveyttä kaksi metriä, mutta siro muotoilu saa auton näyttämään mittojaan pienemmältä. Tilat ovat runsaat neljälle matkustajalle viikonlopun kapsäkkeineen, vaikka tuhdit istuimet yhdessä akuston kanssa nipistävät osansa. Latausjohdoille on paikka nokkapellin alla, joten ne eivät pyöri tavaratilassa. Matkaajilla ei ole valittamista, istuma-asento on luonteva, kulku äänetöntä ja ilmajousitus silottaa niin isot heitot kuin pienet nypytkin. Korkeintaan mutkissa matkustajat protestoivat, jos kuski intoutuu esittelemään alustan imeytymistä tiehen, ohjauksen tarkkuutta ja hulppeaa tehoa.Kiiltävä lasiohjaamoAudeihin tottunut kotiutuu E-troniin helposti, sillä hallintalaitteet ja kosketusnäytöt ovat yhtenevät perinteisten mallien kanssa. Eroavaisuuksista tyylikäs vaihteenvalitsin osuu heti käteen, mutta kamerapeilit vaativat totuttelua. Liikenteessä näyttöjä etsii väärästä paikasta ja peruuttaessa laajakulma saa parkkiruudut näyttämään ahtailta. Lisävarusteita on kohtuuhintaista ruksia alhaisen vero-osuuden ansiosta. Valitettavasti kaista-avustin seilaa edelleen viivojen välissä ja nopeusrajoitukset tunnistuvat pieleen liian usein, toki vikaa on tiemerkinnöissä ja navigaattorin tietokannassa. Kivana yllätyksenä auto tunnistaa pesulinjastoon ajon ja parkkitutkat vaikenevat.Poskettomasti tehoaKun Audi muutti moottorimerkintöjään, sanottiin niiden aukeavan sähköautojen saapuessa. Mallimerkinnästä 55 kaikki siis veikkaavat kahta sähkömoottoria, toinen edessä ja toinen takana hoitaen nelivedon keskenään. Kahdeksan sekunnin ajan saatava yli 400 hevosvoiman teho ei tunnu repivältä yli 2 500-kiloisessa autossa, urheiluautomaisesta kiihtyvyyslukemasta huolimatta.Sähköautossa kiinnostavampi suoritusarvo on tietysti toimintamatka. Pikkuteitä pintakaasulla sipsuttelemalla E-tron kuluttaa 20 kWh/100 km, näin 86 kWh-akulla pääsisi jopa 400 km. Harva hankkii tätä kuitenkaan pihtaillakseen. Voimavaroja, moottoriteitä ja lämmitystä käyttäen sähköä kuluu pahimmillaan lähes tuplaten, jolloin latausväli putoaa 200 kilometriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySupernopea latausAudi on helpottanut lataamista latausportilla auton molemmin puolin. Järeimmällä pikalatauksella (150 kW) akun saisi 80-prosenttisen täyteen puolessa tunnissa, mutta tällaisia asemia on harvassa. Kotilatausasemalla akku täyttyy (10 kW) yön aikana halvalla ja puhtaimmalla yösähköllä.Audin sähköauto ei säväytä eikä säikytä erikoisuudellaan, mutta kiilaa sähköautojen kärkeen käytännöllisillä tiloillaan, nelivedollaan ja vetokyvyllään sekä ylellisellä viimeistelyllään, ilmajousituksellaan ja äänettömyydellään.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi E-tron Sportback Edition S-line 55 Quattro Hinta alkaen 69 304 € Koeajetun auton hinta varusteineen 130 215 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 300 kW (408 hv) Vääntö 664 Nm Vääntö 664 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 95 / 86 kWh. Lataus: Mode 3 11 kW, CCS 150 kW. Toimintamatka 332 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4901 mm, leveys 1935 mm, korkeus 1616 mm, akseliväli 2928 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja