29.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi TT RS Coupé – 3,4 sekuntia sataseen! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi TT RS yhdistää vaivattomuuden ja valtavan suorituskyvyn. Hyvää: nopeus, vaivattomuus, moottori, ajettavuus Huonoa: edelleen hieman steriili Urheilullisin Dynamic-ajotila päälle. Ajonvakautusjärjestelmä pois pitkällä painalluksella. Jarru pohjaan vasemmalla jalalla. Kaasu pohjaan. Viisisylinterinen turbomoottori paukuttaa puolisen sekuntia lähtörajoitinta vasten. Jarru irti.Aivot ehtivät mukaan kakkosvaihteen kytkeytyessä. Muistikuva kertoo renkaiden vienoa vingahdusta seuranneesta vaakasyöksystä. Kuudenkympin nopeus saavutetaan 1,6 sekunnissa. Satanen rikkoutuu 3,4 sekunnin kohdalla. Kaasu pois. Hengitä.Audi TT RS on 0,3 sekuntia valmistajan lupausta nopeampi. Se on vakavasti nopea auto.Suorituskyvyn lähde on uusi kehitysversio 2,5-litraisesta viitosmoottorista. Tärkeimmät mitat ovat ennallaan, mutta esimerkiksi sylinterilohko on nyt valettu alumiinista valuraudan sijaan. Audi kertoo muutosten säästäneen 26 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusille luvuilleUusi moottori rähisee ja paukkuu vihaisesti, mutta soinnissa on aiempaa vähemmän turboahdetulle viitoskoneelle ominaista pehmeää kurnutusta.Äänistä viis, uusi moottori vie TT:n seuraaville teholukemille: tuimia ajovaloja reunustava konepelti kätkee 400 hevosvoimaa. Vuosituhannenvaihteen superautoista tuttu lukema. Taannoiset superautot tosin eivät TT RS:n perässä kauaa pysyisi: neliveto ja seitsenportainen kaksoiskytkinvaihteisto tekevät voimavarojen annostelusta helppoa. Arkiajossa kevyellä kaasulla kaikkien aikojen rajuin TT etenee Audin perheautoista tutulla vaivattomuudella.Koeajoauton 255/30 R20 -rengastus tosin tekee kuljettajan hyvin tietoiseksi tienpinnan kunnosta. Ei TT RS sietämättömän kova tai meluisa ole, tärkeintä on alustan toimivuus urheilullisessa ajossa. Lisävarustelistalta löytyvä sähkösäätöinen Magnetic ride -iskunvaimennus saattanee tarjota hivenen mukavampaa menoa. Vaivattomuutta vai tavallisuutta?Vaivattomuuden ja rajun suorituskyvyn yhdistelmä on outo. Valtaosan ajasta se tekee Audi TT RS:stä miellyttävän vaivattoman, mutta ajoittain myös hieman etäisen. Vaikka sielukkaan viitosmoottorin äänimaailma muistuttaa jatkuvasti olemassaolostaan, tuntuu muu auto vähän turhankin tavalliselta kauppamatkoilla. Superauto R8:sta inspiraationsa saanut ohjauspyörä onneksi täydentää muutenkin upeaa TT-ohjaamoa. Vauhdikkaammassa ajossa Audin eleettömän brutaali nopeus herättää vahvaa kunnioitusta. Ajosento on hyvä ja istuimen tuki mainio. Jarrut ovat voimakkaat, ja vetopito ehtymätön. Ohjaus on erittäin tarkka ja luonnollinen, mutta tuntoa se ei tarjoa.Saksalaisen vakava – ja tehokasMuutenkään TT RS ei päästä iholle, se on saksalaisen vakava. Kiihdytys mutkasta sujuu etupään linjaa halliten. Auto ei missään tapauksessa sorru toivottomaan puskemiseen, mutta ei se myöskään tarjoa kutkuttavaa kaasulla tasapainoilua.On kuljettajan mieltymyksistä kiinni, saako tietty etäisyys Audi TT RS:n tuntumaan sen tarjoamaan suorituskykyyn nähden hivenen tylsältä, vaiko eleettömän mahtipontiselta. Konsernisisar Porschen keskimoottorinen 718 Cayman S ei pärjää TT RS:lle nollasta sataan kiihdytyksissä, mutta tarjoaa mutkissa Audia hienostuneemman ajokokemuksen. On mielipidasia kummasta lähestymistavasta pitää – pääasia, että tarjolla on vaihtoehtoja erilaisiin makuihin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro S Tronic Hinta alkaen 119 028 € Koeajetun auton hinta varusteineen 139 472 € Moottori Bensiinimoottori 2 480 cm³, 5 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 294 kW (400 hv), 5850–7000 r/min Vääntö 480 Nm (1700–5850 r/min) Vääntö 480 Nm (1700–5850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 280 km/h Mitat pituus 4191 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1344 mm, akseliväli 2505 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti