21.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: avokatumaasturi Volkswagen T-Roc Cabriolet on hauska poikkeus luokassaan, ja sopii parhaiten kahdelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Roc -katumaasturin saa nyt hauskana avomallina, mutta käytössä joutuu tekemään kompromisseja. Hyvää: muotoilu, voimalinja, ajettavuus, räätälöitävyys lisävarustein. Huonoa: takatilat matkustajille ja tavaroille, hinta lisävarustein. Volkswagen T-Roc -malliperhe laajeni Cabriolet-versiolla, joka on katumaasturien luokassa todella harvinainen tapaus. Reipas punainen koriväritys ja musta katto ovat näyttävä yhdistelmä, ja auto erottuu muun liikenteen seasta niin katto ylhäällä kuin alhaallakin.Sähkökäyttöinen katto toimii moitteetta. Taivas avautuu mukavan rivakasti yhdeksässä sekunnissa, tarvittaessa myös ajon aikana alle 30 km/h -nopeuksissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksiovisuuden haasteitaKuljettajan valtakunta on järjestelty volkkarimaisesti: kaikki on käsillä, näyttö kertoo selkeästi tarvittavan ja asetukset hoituvat vaivattomasti. Ajoasennonkin säätövarat ovat hyvät, mutta etuistuimet saavat motkottamaan: istuin on turhan pehmeä ja nojatuolimainen, sivutukea saisi olla enemmän.Arkikäyttöön Cabrioletin kaksiovisuus tuo omat haasteensa. Leveät ovet ovat kömpelöt ahtaissa parkkiruuduissa, toisaalta etuna on avara kulkuaukko etuistuimille. Heikkoutena on myös takaistuimelle kömpiminen: vaikka etuistuinten selkänojat kallistuvat tieltä ja istuimet liikkuvat kiskoilla eteenpäin, toimenpide vaatii voimistelijan notkeutta.Takana matkustetaan tyköistuvasti, ja myös tavaroiden kuljetuskyvyt ovat rajalliset. Kontti on matala ja lyhyt, mutta hankalinta on ahdas lastausaukko. Kun umpikorisessa T-Rocissa tavaroille on tilaa 445 litraa, avomallissa se kutistuu 284 litraan.Oviratkaisun ja B-pilarin puuttumisen vuoksi turvavöiden käyttö on hankalaa. Vöitä saa kurotella kaukaa takaviistosta, ja etuistuinten selkänojan yläkulmiin kaipaisi vöille ohjurit. Vyön voisi irrottaa kulkuaukon tieltä ja ohjurista aina silloin, kun takaistuimille on asiaa.Vain yksi malliversioAvomallista on helppo valita mieleinen versio, sillä niitä on Suomessa tarjolla tasan yksi. Voimanlähteenä on 1,5-litrainen 150 hv:n bensiinimoottori, jonka jatkeena käytetään aina DSG-kaksoiskytkinvaihteistoa.Voimalinja toimii: tehoa on tarjolla riittävästi, ja vaihteisto toimii viivyttelyittä. Ohjaustuntuma on luonteva, ja vauhdin myötä ajettavuus vain paranee ohjauksen jämäköityessä. Alusta pelaa niin ikään hyvin, joskin teiden poikittaissaumat tarkoittavat terävää tärskähdystä takalistossa.Rättikattoisten akilleenkantapää on ajomelu: omat rengasäänet kantautuvat sisälle, mutta niin tekevät häiritsevästi myös ajoviima ja kanssa-autoilijoiden rengasäänet.Avomallin varustetaso on aina Style. Katottomuudelle tulee lisähintaa hieman yli 9 000 euroa. Samalla voimanlähteellä ja varustetasolla umpikorinen T-Roc maksaa 30 782 euroa, avomallina karvan alle 40 000 euroa.Jos lompakko kestäisi, ruksaisin lisävarustelistalta mukautuvan alustansäädön. Se tuo mukanaan säädettävät iskunvaimentimet, progressiivisen ohjauksen sekä viisi ajotilaa. Tämä herkku tosin maksaa suolaiset 1 700 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen T-Roc Cabriolet Style 1.5 TSI EVO 110 kW DSG Hinta alkaen 39 984 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 970 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,7 (yhd.) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1533 mm, akseliväli 2590 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 670 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa