14.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW 430i Cabrio osoittaa, että avoautokin voi yllättää tiloillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 430i Cabrio on perinteinen avokas. Nautiskelumahdollisuuksien ohella se tarjoaa yllättävän hyvät tilat ja kiitettävän mukavuuden. Hyvää: vaivattomuus, tilat. Huonoa: vaihteiston toiminta pysäköintitilanteissa, sähköistymisen puute. Ennen kuin syvennymme BMW 430i Cabrio -koeajoon, kerrataan hieman taustaa mallinumeroiden syövereistä. BMW:n kaikki keskikokoiset autot kuuluivat aikaisemmin 3-sarjan mallimerkinnän alle korimallista riippumatta. Edellisen sukupolven kohdalla vuonna 2013 kaksioviset mallit kuitenkin eriytettiin omaksi 4-sarjakseen.Lisäksi 4-sarjan mallistoon tuli mukaan nelioviseksi coupéksi nimetty viisiovinen Gran Coupé.Edellisen sukupolven kohdalla erot 3- ja 4-sarjojen välillä olivat vähäisiä. Tähän on haettu muutosta vuonna 2020 esiteltyjen mallisarjojen myötä. Nykyisen 4-sarjan erottaa sisarmallista jo ensivilkaisulla uudesta massiivisesta maskista. Lisäksi kylkipokkaus kulkee eri korkeudella, ja muhkea takapyöräkotelo varastaa helposti huomion sivuprofiilia tarkasteltaessa.Pinnan alla perusrakenne on sama, mutta alustaan on tehty muutoksia ajotuntuman nimissä. Uusi 4-sarjalainen on vakioalustalla varustettuna kymmenen milliä matalampi ja hieman jäykemmäksi säädetty kuin 3-sarjalainen. Lisäksi taka-akselin raideleveyttä on kasvatettu muutamalla sentillä. Kuljettajan ympäristö on yhtenevä sisarmallin kanssa, mutta ajoasento eroaa matalammaksi sijoitetun istuimen osalta.Kaksiovisuus ja avokattoisuus ymmärrettävästi tuovat omat rajoitteensa auton käytettävyyteen. Takapenkille siirtyminen vaatii pientä notkeutta, ja katon laskeminen nappaa oman osansa tavaratilasta. Näiden molempien asioiden kohdalla 4-sarjan Cabrio yllättää kuitenkin positiivisesti. Takapenkki tarjoaa hyvät tilat noin 180-senttiselle matkustajalle samanmittaisen kuljettajan takana. Tavaratila on perusmuodossaan syvä ja korkea. Laskettuna katto vie noin puolet tilan korkeudesta, mutta avonaisenakin tavaratilan perälle mahtuu reilusti pientä tavaraa ja etualalle vaikka kaksi golfbägiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMarginaalisia eroja4-sarjan keulalle on Suomessa tarjolla kolme bensakonetta, ja kaikkien näiden parina toimii aina 8-portainen automaattivaihteisto. Kevyenkin sähköistymisen puute hieman ihmetyttää, mutta eiköhän senkin aika vielä tule. Mallimerkintää 430i kantava versio edustaa tehoiltaan keskimmäistä – sen 2,0-litrainen ja nelisylinterinen bensaturbo tarjoaa 190 kW (258 hv). Tämä riittää keskikokoisen avoauton vaivattomaan liikuttamiseen, mutta erityistä fiilistä paketti ei tarjoa. Moottorin toiminta on sivistynyttä, mutta vaihteisto jättää pysäköintitilanteissa toivomisen varaa. Auto hyökkää terävästi eteenpäin heti jarrupolkimen nostamisen jälkeen, minkä vuoksi lyhyet siirrot ovat haastavia. Kiinnitimme samaan asiaan huomiota myös hiljattain ajamamme M4-mallin kohdalla.Eroavaisuudet sisarmallien ajettavuudessa ovat käytännössä pieniä. Koeajoyksilön säädettävä iskunvaimennus hoitaa tehtävänsä hyvin etenkin Comfort-asetuksella, ja eroja 3-sarjaan on vaikea havaita. Korin jäykkyys tuntuu olevan kohdallaan eivätkä poikittaiset saumat aiheuta ylimääräistä tärähtelyä. Ohjauksessa on selkein ero. Tuntuma on luonnollisempi ja vaste säilyy loogisena kaikissa tilanteissa.Tärkeä asia avoauton käyttömukavuudessa on ilman pyörteilyn hillitseminen. Kaksipaikkaisena ajettaessa etuistuinten taakse voi asentaa helposti ajon aikanakin kädellä nostettavan ja laskettavan tuulisuojan. Tämä lopettaa tehokkaasti ilman pyörteilyn ohjaamossa. Jos vielä nostaa sivulasit ylös, pystyy 4-sarjan Cabriolla ajamaan maantienopeuksia ilman pelkoa kampauksen sotkeutumisesta. Ja viileämpiä kesäiltoja ajatellen niskan lämmitys viimeistelee mukavan elämyksen.Teksti ja kuvat: Mikko Autio BMW 430i Cabrio A Business M Sport Hinta alkaen 75 040 € Koeajetun auton hinta varusteineen 97 545 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 190 kW (258 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 400 Nm (1550–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (1550–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4768 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1384 mm, akseliväli 2851 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1790 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1600 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”