9.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: BMW M3 CS – keveämpi, tehokkaampi, kesytetympi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisää hiilikuitua, vähemmän painoa, lisää tehoa, lisää hallittavuutta. Hyvää: ulkonäkö, sisätilat, piristävän villi, moottori Huonoa: Äänet, herää eloon vasta vauhdissa, äkäinen sateella. Näyttävyydestä nykyistä BMW M3:a ei koskaan ole voinut moittia. Aggressiivinen etupuskuri, maukkaasti pullistetut lokasuojat ja neljä pakoputkea ovat varmistaneet eron 320d-malleihin.Kun pakettiin lisätään kirjaimet CS, saa ulkonäkö vielä vähän lisää potkua ja vaaka helpotusta. BMW M3 CS on hiilikuituvahvisteisen muovin (CFRP) juhlaa: etuhuuli, konepeitto, katto, takaluukun lippa ja M4 GTS -mallista lainattu diffuusori ovat kaikki tehty näyttävästä, kevyestä ja vahvasta materiaalista.Valmistajan mukaan pelkkä konepelti on 25 prosenttia vakiomallin osaa kevyempi, ja kattomateriaalin vaihtokin säästää kuusi kiloa.Painoa on säästetty myös M3 Competition Package -mallista lainatuilla istuimilla, yksialueisella ilmastoinnilla ja käsinojattomalla keskikonsolilla.Yhteensä muutokset tuovat noin 50 kilon painonsäästön – kuljettajan kanssa BMW M3 CS:n omamassaksi ilmoitetaan 1660 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoutsenlauluNumeroita kiinnostavampaa on se, miltä BMW M3 CS tuntuu. Kevennysrei’in varustetut urheiluistuimet tarjoavat erinomaisen tuen ja Alcantaralla viimeistelty ohjauspyörä istuu erinomaisesti käteen, vaikka kehä onkin paksu. Kojelaudan verhoilu yhdistää nahkaa ja CS-logolla koristeltua Alcantaraa. Samaa laadukasta keinomateriaalia on riittänyt keskikonsoliinkin.Lämmetessään M3 CS vie ajatukset nykyisen F80-korimallin ensimmäisiin yksilöihin. Niiden tarjoama yhdistelmä kovaa, mutta lopulta töyssyissä luovuttavaa alustaa, etäistä ohjausta ja yliaggressiivista voimalinjaa ei varsinaisesti sulattanut sydämiä. M3 tuntui kesyttämättömältä.Vain 1 200 kappaletta valmistettava M3 CS oli BMW M:n viimeinen hetki hioa paketti kuntoon, ja näyttää mihin M3:n viides sukupolvi oikeasti pystyy. Pitää varpaillaanAlustaltaan CS-malli pohjautuu aiemmin esiteltyyn Competition Package -painokseen. Moottorista on revitty vielä 10 hevosvoimaa ja 50 newtonmetriä lisää. Lukemat ovat nyt 460 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä.Renkaiksi BMW tarjoaa Michelinin ratakäyttöön suunniteltuja Pilot Sport Cup 2:ia, mutta koeajoautoon oli valittu katukäyttöön sopivammat Michelin Pilot Super Sportit.Edelleenkin M3 pitää varpaillaan: kun moottorin lämmettyä avaa ensimmäisen kerran kaasua sen verran, että 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko pudottaa pari pykälää ja ahtopaineet nousevat, perän aistii vavahtelevan vääntömomentin kourissa. Väsyneenä kylmillä renkailla M3 herättää pelkoa ja kunnioitusta – sekä hivenen ihmetystä ajonvakautuksen rennolle elämänasenteelle. Sateella ei kannata edes yrittää mitään, ellei oikeasti tiedä mitä tekee. Voimavarat riittävät sutimiseen reilusti yli satasessakin.Paketti kasassa – vihdoinkinKun leveät Michelinit lopulta lämpenevät, alkaa M3 CS toimia. Keula reagoi ohjaukseen erittäin tarkasti. Ohjausvoimat tuntuvat nyt alkupään malleja luonnollisemmilta, mutta huippuluokan tuntoa kämmeniin ei vieläkään välity. Takapuolituntuma kuitenkin paikkaa paljon, ja yhteinen sävel auton kanssa alkaa löytyä. M3 tarjoaa edelleen varsin villiä kyytiä, vielä kolmosvaihteellakin taka-akseli saa tehdä kaikkensa siirtääkseen vaikuttavat voimavarat tiehen, mutta nyt kokemuksesta nauttii. M3 tosin herää eloon vasta vauhdin myötä, joten parhaiten autosta nauttii vain Suomen tieverkoston ulkopuolella.Sähkösäätöinen iskunvaimennus tarjoaa kolme eri jäykkyysasetusta, joista jo keskimmäinen riittää mainiosti reippaampaankin ajoon epätasaisella alustalla. Muistikuva M3 Competition Package -mallista on etäinen, mutta ilman suoraa vertailua CS tuntuu hiotummalta tuotteelta.Vaikka takavetoisen urheilusedanin luvataan kiihtyvän sataseen 3,9 sekunnissa, on M3 silti pohjimmiltaan perheauto. Iskunvaimennuksen mukavuusasetus ei ehkä ole aivan nimensä mukainen, mutta kyyti on silti täysin elettävää. Rengasmeluun täytyy vain tottua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa on, sielua kaipaisiM3:n kahteen pakokaasuahtimeen luottava kolmilitrainen rivikuutonen on luonteeltaan yhä vaikuttava. Ahtimet heräävät alhaalla, ja jo kahdesta tuhannesta kierroksesta minuutissa lähtien veto on väkevää 7 600 1/min pyörintänopeuteen saakka. Moottorin äänimaailma kaipaisi edelleen sielukkuutta: volyymiä ja raakuutta riittää, mutta moottorityypille ominainen soinnikkuus puuttuu. 7-vaihteinen M DCT-kaksoiskytkinvaihteisto suoriutuu tehtävästään yhä kunnialla, vaikka tuoreimmat kilpakumppanit tarjoavatkin vielä nopeampi ja yhteistyökykyisempiä vaihteistoja.Pienenä sarja valmistettavalla kevennetyllä erikoismallilla tosin on hintansa – kirjaimellisesti. M3 CS on nyt poistunut tuotannosta, mutta mallin hinnat alkoivat Suomessa 180 000 eurosta. Se on huima summa rahaa tavalliseen BMW 3-sarjaan perustuvasta autosta, vaikka omalla tavallaan onkin kiehtovaa nähdä, miten pitkälle perheauton arkkitehtuurin voi virittää. Juuri siltä BMW M3 CS tuntuukin: hienostuneen BMW Motorsportin tuotteen sijaan se voisi olla taidokkaan viritysfirman tuote.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen BMW M3 CS Hinta alkaen 179 577 € Moottori Bensiinimoottori 2 979 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 338 kW (460 hv), 6250 r/min Vääntö 600 Nm (4000–5380 r/min) Vääntö 600 Nm (4000–5380 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 280 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 198 g/km Mitat pituus 4671 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1424 mm, akseliväli 2812 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa