19.12.2020

Koeajo: BMW R18 on vääntävä katseenvangitsija, jolla tähdätään jenkkimarkkinoille

BMW R18 tarjoaa erilaisen vaihtoehdon isoa cruiseria havittelevalle. Hyvää: ulkonäkö, vääntö, viimeistelyn taso. Huonoa: värinät kiihdytyksissä.

BMW sanoo suoraan tähtäävänsä uudella isolla cruiserillaan amerikkalaismarkkinoille. Eikä ihme, sillä puolet tämän luokan pyöristä myydään Pohjois-Amerikassa. Vaikka jenkkejä halutaankin miellyttää, BMW R18 on kuorrutettu vahvasti saksalaisella twistillä.

Kun starttinapista painaa ja pitkittäinen kampiakseli lähtee pyörimään, koko pyörä heilahtaa voimakkaasti vasemmalle. Tuttua BMW:n muista boksereista, mutta nyt ominaisuus tuntuu selvästi voimakkaampana. Syynä ovat moottorin 1 802 kuutiosenttimetrin iskutilavuus ja suuri pyörivä massa.

Kytkinkahvan tuntuma on massiivinen, kuten isoissa customeissa on totuttu. Siksi vaihdepolkimen lyhyt, kevyt ja tarkka – suorastaan sporttipyörämäinen – tuntuma on täysin eri maailmasta kytkimen kanssa. Kaasunvastetta voi muokata vaihtamalla ajotilaa, jotka on nimetty persoonallisesti: Rock, Roll ja Rain. Rock-asetuksella vaste on terävin ja moottorijarru voimakkain. Roll-asetuksella mennään letkeämmin, ja Rain sopii huonoihin olosuhteisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vääntöä riittää

Vääntö. Siitä isossa moottorissa on kysymys. Ja sitä riittää 950 r/min -tyhjäkäynniltä lähtien. Parhaimmillaan moottori on 2 000 kierroksen molemmin puolin. Rajoitin tulee vastaan 5 700 r/min kohdalla, mutta sitä lähestyttäessä voimakkaasti kasvavat värinät hillitsevät korkeiden kierrosten käyttöä.

Vaihteita on kuusi, vaikka viisikin riittäisi. Tai neljä. Tai jopa kolme. Isoa cruiseria ei ole tehty kaahailuun, vaan sillä nautiskellaan maisemista. Tästä kielivät myös rajalliset kallistusvarat: jalkatapit raapivat helposti asvalttia.

Jousitus on lähellä powernakun pintaherkkää ja progressiivista, siis jotain aivan muuta kuin perinteisen cruiserin pehmeästi lilluvaa menoa. Samoin jarrujen teho ja tuntuma ovat lähes suoraan sporttipyörästä, eivät kuitenkaan liian terävällä tavalla.

Ulkonäköön panostettu

Retrohenkiseen ulkonäköön on panostettu suunnittelutunteja ja euroja säästämättä. Pitkä ja matala ulkonäkö, musta väritys ja pinnavanteet muodostavat hyvät lähtökohdat. Erikoisesti muotoiltujen äänenvaimentimien takaa pilkottaa todellinen harvinaisuus, avokardaani.

Kuljettajan viihtyvyyteenkin on panostettu. Klassisen pyöreän nopeusmittarin alareunan näyttöön voi valita ajotietokoneen tietoja tai kierroslukunäytön. ”Berlin built” -teksti mittarin alareunassa muistuttaa, mistä R 18 on kotoisin. Ohjaustanko on leveä ja ajoasento muuten avoin, mutta bokserimoottorin kauas sivuille työntyvät sylinterit estävät jalkatappien viemisen kauas eteen. Onko se uhka vai mahdollisuus? Aika näyttää, miten saksalaisten ensimmäinen iso cruiser otetaan markkinoilla vastaan. Eväät ovat kunnossa, mutta ovatko mausteet asiakkaiden mieleen?

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

BMW R18

Hinta alkaen

31 000 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 802 cm³, kaksisylinterinen vastaiskumoottori, ilma/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, avokardaaniveto.

Teho

67 kW (91 hv), 4750 r/min

Vääntö

158 Nm (3000 r/min)

Vääntö

158 Nm (3000 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 690 mm, paino tankattuna 345 kg, akseliväli 1 731 mm, tankin tilavuus 16 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 R19, takana 180/65 B16.

Takuu

3 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat