21.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW X3 xDrive20d – täysin uutta peruspremiumia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X3 on kasvanut ja kehittynyt, mutta lopputulos on premium-luokassa perusvarma. Hyvää: Ergonomia, tilat, viimeistely, iDrive. Huonoa: Tyytyy tavallisuuteen. BMW X3 -koeajot jatkuvat suoraan siitä, mihin ulkomaan ensikoeajossa jäätiin: Portugalissa ajettujen huippumallien jälkeen sateisessa Suomessa odotti nelisylinterisellä dieselillä varustettu X3 xDrive20d.Moottorityypin vaihtuminen rivikuutosesta neloskoneeseen ei BMW X3:sta haittaa. Dieselin 190-hevosvoimaa liikuttaa autoa vaivatta, ja yhteistyö 8-portaisen automaattivaihteiston ja nelivedon kanssa pelaa mainosti. BMW on onnistunut äänieristämään moottorin mölyt autoluokalta odotetulla tavalla, joten dieselvoiman karkeakäyntisyydestä ei X3:n ohjaamossa tarvitse kärsiä. Muutenkin laminoiduilla laseilla lisävarusteltu koeajoauto on erinomaisen hiljainen. Totuus rengasmelusta tosin selviää vasta kesällä, nyt koeajoauton alla pyörivät hiljaiset kitkarenkaat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänimaailma miellyttääKitkarenkaiden pehmeät lamellit syövät Business M Sport -varustellun koeajoauton ajettavuudesta terävimmän särmän. Tällä rengastuksella ohjaus on perushyvä, mutta katumaasturiluokassa panoksia korottaneen Alfa Romeo Stelvion tasoon tuskin ylletään kesärenkainkaan.Auton alustaa on ehostettu lisävarusteisella säätyvällä iskunvaimennuksella. Mukavuusasetuksillakin se päästää koriin hentoa värinää tienpinnasta. Ongelma tuntuu vaivaavan kaikkia tuoreita BMW-malleja. Suuresta epämukavuusongelmasta ei ole kyse, joten on mielipideasia pitääkö pintakovuutta ongelmana vai urheilullisuuden tunnetta tuovana lisävärinä. Silti olisi suotavaa, että pintakovuus esiintyisi vain valinnaisella urheiluasetuksella.Ergonomisesti erinomainenYltäkylläisesti varustellun koeajoauton sisätilat jatkavat samaa linjaa, josta Moottori kommentoi jo X3 M40i:n koeajossa: auto on kuin yhdistelmä väistynyttä X3-mallia ja uutta 5-sarjaa. Hopeiset listat ja keskikonsoliin ja takaoviin kätketyt X-logot muistuttavat maastohenkisyydestä. Materiaalit ja viimeistely ovat BMW:ltä odotettuun tapaan kunnossa. Koeajoautossa ilmettä piristää huomattavasti vielä reilut pari tuhatta euroa maksava nahkaverhoilu ja avara lasikatto.Ergonomisesti sisusta on moitteeton: niin ajoasento kuin toissijaiset hallintalaitteetkin toimivat kuin ajatus. Akselivälin venytys 54 millimetrillä on tehnyt sisätiloille hyvää, ja autossa matkustaa mielikseen edessä ja takana. 550 litran tavaratila haastaa samansuuruiset ruumat Audi Q5:ssä ja Mercedes-Benz GLC:ssä.Tavaratila on erittäin selkeän muotoinen ja hyvin viimeistelty: välipohjan lokerot peittävä lattia taittuu ylös kaasujousin ja kuormansidontalenkit liikkuvat kiskoja pitkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurhankin konservatiivinenKohokohta on BMW:n nykysukupolven iDrive-tietoviihdejärjestelmä: ajonaikana huippukätevää pyöritettävää rullaa täydentää monisormikosketusta tukeva näyttö. Kartan selaaminen tablettityyliin onnistuu kätevästi apukuljettajan paikalta tai auton ollessa pysähtyneenä.Takaistuin on miellyttävän tilava, mutta istuimen muotoilu on kahdelle matkustajalle turhan lattea.Huippuhienon iDriven ympärillä koko muu auto tuntuu hieman turhankin konservatiiviselta. BMW X3 tekee hyvin kaiken sen, mitä premium-luokan katumaasturilta voi odottaa, mutta perusvarma suoritus ei oikein säväytä. Vanhan toimivan kaavan toistaminen tuntuu tylsältä, kun markkinoille on juuri saapunut huipputyylikäs Volvo XC60 ja konseptiautomainen, joskin huomattavasti kalliimpi, Range Rover Velar.Mielenkiintoa BMW X3 -mallistoon saadaan odottaa vielä vuoteen 2020: silloin X3-mallisto laajenee täyssähköisellä versiolla. Ehkä silloin baijerilaiset hyökkäävät autolla, jolla oikeasti halutaan nostaa katumaasturiluokan rimaa ylöspäin.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen BMW X3 xDrive20d Business M Sport Hinta alkaen 59 297 € Koeajetun auton hinta varusteineen 80 295 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 213 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4708 mm, leveys 1891 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2864 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous