2.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Han – ihmeen hyvää Kiinasta BYD on lyhenne sanoista Build Your Dreams – rakenna unelmasi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BYD Han on merkin kahdesta ensiaallon mallista se, joka tähtää hiukan erikoiseen segmenttiin. Riittävätkö eväät linjakkaiden sedanien luokassa? Monet valmistajat ovat viime vuosina ryhtyneet kirjoittamaan nimensä takaluukkuun irtokirjaimilla, mutta harva puristaa sinne samanlaisen määrän tekstiä kuin BYD. Kiinalainen sähköautomerkki ottaa nimensä sanoista Build Your Dreams ja takaluukussa lyhenne on ystävällisesti kirjoitettu auki. Mallimerkintä on Han ja moottoriversio on 3,9S, merkiten auton kiihtyvyysarvoa 0–100 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHani haniSuomeen par’aillaan rantautuva BYD esittäytyi suomalaismedialle kahden automallin voimin. Kompaktien crossovereiden luokkaan sijoittuvaan Atto 3:een palaamme myöhemmin. Han puolestaan on viittä milliä vaille viisimetrinen linjakaskattoinen sedan, jollaisia on joskus yritetty markkinoida myös neliovisina coupéina. Henkistä vastinparia voi hakea vaikkapa Volkswagenin Arteonista.BYD Hanin toimintamtka on 521 km yhdistetyllä WLTP-syklillä, kiitos 85,4-kilowattituntisen akuston. Yhdistetty WLTP-kulutus on 18,5 kWh/100 km, mihin auttaa osaltaan matala ilmanvastuskerroin 0,233. Latauksen huipputeho on 120 kW.Sähköisen nelivedon yhteisteho on 380 kW (517 hv) ja auto kiihtyy 0–100 km/h mainitussa 3,9 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Ainakin suorituskyvyn suhteen Hani on hunajaa.Sugar SugarSisätilat ovat yllättävä kokoelma erilaisia vaikutelmia yksityiskohdasta riippuen. Verhoilu on parempaa kuin uudelta automerkiltä voi normaalisti odottaa, mutta joissain kytkimissä vastaavasti muovisuus paistaa läpi. Keskitunnelin säilytyslokeron ja ovikorttien suhteen BYD:n inspiraationa lienee ollut Mercedes-Benz, vaihdekepin ympäristössä olevat painikkeet on lainattu BMW:n tyylikirjasta ja tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä on samalla tavalla Apple-henkinen kuin Teslalla. Digitaalimittaristo kertoo paljon asiaa ja tärkeimmät tiedot ovat myös tuulilasinäytössä.BYD Hanin vilkkuääni on tosin markkinoiden kauhein, sillä ääni on sama kuin muiden autojen turvavyömuistuttimissa. Blongg… blongg… blongg… voisivatko valot jo vaihtua? Tietoviihdejärjestelmän näyttö on 15,6-tuumainen. Se on aseteltu hyvin teslamaisesti, mutta käyttöliittymä ei ole lähelläkään jenkkivalmistajan intuitiivisuutta, ja tuntuu lähinnä kökölle kiinalaiselle piraattipuhelimelle.Istuimet ovat erinomaiset. Kyseessä saattaa olla ensimmäinen kiinalainen auto suomalaisilla markkinoilla, jonka kuljettajan paikalle voi istua jopa mielellään. Reisi- ja sivuttaistukea on riittävästi, ja pehmeät pintamateriaalit yhdessä penkin ilmastoinnin kanssa takaa viihdytyyden.Myös takapenkkiä on kallistettu sopivasti, jotta noin 180-senttisellä ei kumahda pää kattoon lennokkaasta kattolinjasta huolimatta. Tavaratila on 410 litraa ja se on muodoltaan melko pitkä, lastausaukon ollessa tyypillistä porrasperää. Avauspainikkeen etsimisestä saa tosin hauskan seuraleikin vaikkapa illanistujaisiin. Huomattavaa on, että takapenkit eivät ole ollenkaan taitettavissa, joka rokottaa auton käytännöllisyyspisteitä reippaasti. Suksiluukku sentään löytyy, mutta siitäkin mahtuu läpi korkeintaan murtomaasuksipari. Alustaltaan BYD Han ei ole taajamassa niin hiottu kuin eurooppalaiset kilpailijansa, joten isompiin töyssyihin reagoidaan usein kumahduksella tai vavahduksella. Kovemmassa vauhdissa kumahduksia ei ole, auto huojuu töyssyissä hieman liioitellusti, mutta kokonaisuutena alustaa voi kuvailla mukavaksi.Kiihdyttäessä ja voimakkaasti regeneroitaessa auto tuntui käytökseltään lähes etuvetoiselta. Urissa täyskaasulla eteni melko voimakasta vetelyä, jollaista ei yleensä neli- tai takavetoisessa autossa ilmene.Matka-ajossa Han on miellyttävimmillään. Auto on äärimmäisen hiljainen moottoritienopeuksissa, auto kulkee varsin hyvin suoraan ja ohjauksen keskialue on selkeä. Ainoastaan paremmat aktiiviset ajoavustimet ja audiojärjestelmä voisi tehdä pitkän siivun ajamisesta mukavampaa.Latauksen testaaminen lössähtiEnsimmäisen koeajon aikana BYD Hania pikaladattiin poikkeuksellisen monta kertaa. Silti latauskäyrästä ei meinannut ottaa mitään tolkkua. Välillä auto saattoi ottaa kymmenenkin prosentin varauksessa vastaan ainoastaan 40 kilowatin tehoa, mutta joskus auto latasi 100 kW:n tuntumassa aina 70 % varaukseen saakka – vaikka olosuhteet pysyivät hyvinkin samanlaisina.Syy vaihteleviin tuloksiin löytyi maahantuojalta: autossa oli koeajon aikana jonkinasteisia kommunikointiongelmia osalla Kempowerin latureista, mutta ei kuitenkaan kaikilla. Koeajon kaikki lataukset tehtiin juuri lahtelaisvalmistajan tolpissa.Ja toimihan se. Tyypillisesti latausteho alkoi 20 % varauksessa n. 100 kW:n tuntumasta. Kovemmilla pakkasilla auto kärsi esilämmitystoiminnon puutteesta, ja latausteho saattoi alkaa esim. 70 kW:sta, ja nousta siitä hiljalleen 100 kW:n tuntumaan 15 minuutin latailun jälkeen. Parhaimmillaan auto saatiin latautumaan välillä 20–80% 36 minuutissa. 80 % varauksessa latausteho oli vielä 80 kW, mutta lähti laski sen jälkeen merkittävästi alemmalle tasolle.Vaihtovirtalatauksessa Han on jäänyt suomalaisittain muista markkinoiden autoista jälkeen, sillä se ei tue lainkaan kolmivaihelatausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMakeisveron karvas makuBYD Han on kokonaisuutena erinomainen auto, Moottorin tähän asti ajamista kiinalaisautoista Polestarin ohella ehdottomasti paras.Nelivetoisen Hanin hinta alkaa 71 900 eurosta, mikä toisaalta asettaa auton erikoiseen kilpailutilanteeseen. Samassa hinta- ja kokoluokassa on jo monia nimekkäitä kilpailijoita, joten haasteeksi voi nousta ostajien kokeilunhalun kutittelu.Artikkeli on julkaistu alun perin vuonna 7/2023, ja uudelleenjulkaistu 1/2024 uusien lataustestien myötä.Teksti: Aake Kinnunen ja Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle