18.10.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: BYD Seal U DM-i – mukavuudesta tinkimättä Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BYDin ensimmäinen plug-in hybridimalli meikäläisittäin on Seal U DM-i. Laatua huokuva katumaasturi on mukava tuttavuus. BYD on tullut kotimaan automarkkinoille kovalla rytinällä. Aiemmin autot ovat olleet täyssähköisiä, mutta nyt on ensimmäinen ladattavan hybridin. Seal U DM-i on vaikealla nimellä varustettu auto, jonka ajamisessa ei onneksi ole ongelmia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Laatuvaikutelma Muotoilu Varustelutaso Liian pehmeä alusta Takapenkin turvavyöt tarkoitettu lapsille Vaikka kyseessä on hybridi, ei BYDin polttomoottori ole yhteydessä vetäville pyörille. Kyseessä on nelivetomalli, jonka molemmilla akseleilla on oma sähkömoottorinsa. Polttomoottori toimii sähkömoottorien generaattorina ja kirnuaa sähköä luovutettavaksi etenemiseen.Vaikka polttomoottori ei varsinaisesti puutu vetävien pyörien liikuttamiseen, on tuntuma silti pitkälti vastaava kuin perinteisemmissä plug-in-hybrideissä. Niin kauan kuin akussa riittää potkua, tuottavat moottorit viiveetöntä voimaa, mutta kun sähköt on nautittu, tarvitaan polttomoottori avuksi ja viiveen tunnettakin alkaa syntyä.Voimalinja koostuu kahdesta sähkömoottorista: 150 kW edessä ja 120 kW takana. Generaattori on 1,5-litrainen bensaturbo, joka on BYDin omaa tuotantoa. Yhteensä voimalinja tuottaa tehoa 319 hevosvoimaa ja 550 Nm. Reipas teho tuo mukanaan suorituskykyä ja 0–100 km/h kiihdytellään 5,9 sekunnissa.70 kilometriä sähkölläBYDin akku on 18,3 kWh kokoinen ja sähköinen toimintamatka on 70 kilometriä. Luvut vertautuvat kilpailijoihin, mutta eivät herätä hurraa–huutoja. Polttomoottorilla saa toki ladattua akkua, mikäli kuski haluaa huristella vaikkapa kaupunkiajot sähköllä, eikä laturia ole saatavilla.Teknisesti Seal U DM-i on toimiva paketti, ja antipatiat kiinalaisia polttomoottoreja kohtaan haihtuvat nopeasti. Itse asiassa polttomoottorin luonnetta ei muutenkaan tule huomioitua, sillä se ei pyöriä edes liikuta. BYDissä on liuta ajotiloja, joiden kautta ajotuntumaa saa muokattua. Käyttökelpoisimpia lienevät liukkaan kelin ajotilat, joita koeajon aikana ei ollut tarpeen hyödyntää.Sealin hybridimalli näyttää ja tuntuu monessa mielessä pitkälti samalta kuin täyssähköinen vastinparinsa. Katumaasturimalli haastaa tyylissä meikäläisittäin tutummat merkit, eikä mikään kieli siitä, että alla on kiinalainen halpatuote. Sitä BYD ei toisaalta edes ole, vaikka hinnat tällä hetkellä ovatkin kohtuullisia.BYDiltä toki löytyy myös halpismalleja, mutta Seal U DM-i edustaa merkin Premium-osastoa. Muotoilu on tyylikästä niin ulkona kuin sisälläkin. Laatuvaikutelma on kohdallaan, eikä mikään pistä silmään negatiivisessa mielessä.Tietoviihdenäyttö on 15,6”, eli reilun kokoinen. Sitä kautta ohjataan auton toiminnallisuuksia ja käytössä on Apple CarPlay ja Android Auto, jotka ovat monessa mielessä perusvarusteita tämän päivän automalleissa. Monitoimiohjauspyörästä löytyy painikkeet ajon aikana tarvittaville kontrolleille ja on ilahduttavaa, että ne ovat fyysisiä, eikä kosketusnäppäimiä.Sealin Design AWD-varustellun auton varustelutaso on kattava: panoraama-lasikatto, sähkötoiminen tavaratila, LED-valot joka nurkassa, sähkösäätöiset ja trendikkään vegaaniset nahkapenkit, 360 kamerajärjestelmä, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja niin edelleen.Erityinen maininta täytyy antaa erinomaisesti toimivalle 360 kamerajärjestelmälle, jonka kuvanlaatu ja toiminta vakuuttavat ja helpottavat auton pyörittämistä parkkipaikalla. Vaikka monesta ajoneuvosta toki löytyy toimivat peilit, ei silti voi sanoa, etteikö laadukas kamerajärjestelmä parantaisi käyttökokemusta merkittävästi.Jopa liian pehmeää kyytiäBYDin alusta edustaa enemmän Premium-osastoa, kuin katumaasturien hinnat alkaen –tuntumaa. Kyyti on selkeästi mukavuuspainotteista, mikä on suurimmilta osin positiivinen asia. Pehmeä alusta suodattaa tien epätasaisuudet olemattomiksi, mikä on hyvä ominaisuus kotimaan raiskatulla tiestöllä.Alusta tuntuu kuitenkin moottoritien rampeissa hieman liian pehmeältä. Tiukempi progressio ei olisi haitaksi, sillä nyt kovavauhtisemmissa mutkissa tulee fiilis siitä, että alusta ei oikein jaksaisi kannatella auton massaa.Kiinalaishybridi painii kovassa sarjassa, sillä samaan luokkaan on tyrkyllä automalli käytännössä maailman jokaiselta valmistajalta. Toyota RAV4, Ford Kuga, Kia Sportage, Mazda CX-5, Nissan Qashqai ja Skoda Karoq ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, millaisessa joukossa Seal kilpailee.BYDin suurin kilpailuvaltti pitäisi löytyä siis hinnassa, sillä maineen kasvattamisessa on edelleen työnsarkaa. Suomelaiset ovat konservatiivista autokansaa, ja uusien merkkien lanseeraaminen ottaa aikaa. Kun ottaa huomioon Seal U DM-i:n hulppean varustelutason, syntyy eroa vaikkapa Kia Sportagen nelivetoversioon useamman tuhannen verran.Yksi hyvin erikoinen piirre Sealissa on se, että takapenkin turvavyöt eivät yllä raavaan miehen mittoihin. Koeajolla tuli todennettua, ettei turvavyön mitta riittänyt matkustajan ympäri. Kyseessä saattaa olla toimintahäiriö, mutta realiteetti on se, että kyytiläinen joutui sitomaan itsensä kiinni vain vyötärön kohdalta. BYD Seal U MD-i LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 499 cm 3 Automaattivaihteisto 238 kW (319 hv), 550 Nm Akku 18,3 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 18 kW WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO 2 -päästöt 26 g/km Toimintamatka sähköllä 70 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 775 mm Leveys 1 890 mm Korkeus 1 670 mm Akseliväli 2 765 mm Tavaratila 423 l Omamassa 2 100 kg perävaunu 1 300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 6 v / 150 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 200 000 km Hinta alkaen 47 500 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 7.6.2024 Koeajo Maistiainen: BYD Seal U – vetovoimaa kaveripiiristä 1.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Seal Excellence AWD – urheilullisuuden ehdoilla 15.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: BYD Seal – hienosti muotoiltu, mutta vähän vaatii viilaamista 2.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Han – ihmeen hyvää Kiinasta 22.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: BYD Dolphin – tämä delfiini pärjää myös talvikelillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle