18.10.2024

Koeajo: BYD Seal U DM-i – mukavuudesta tinkimättä

Kuva Tuomas Rajala

BYDin ensimmäinen plug-in hybridimalli meikäläisittäin on Seal U DM-i. Laatua huokuva katumaasturi on mukava tuttavuus.

BYD on tullut kotimaan automarkkinoille kovalla rytinällä. Aiemmin autot ovat olleet täyssähköisiä, mutta nyt on ensimmäinen ladattavan hybridin. Seal U DM-i on vaikealla nimellä varustettu auto, jonka ajamisessa ei onneksi ole ongelmia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Laatuvaikutelma
  • Muotoilu
  • Varustelutaso
  • Liian pehmeä alusta
  • Takapenkin turvavyöt tarkoitettu lapsille

Vaikka kyseessä on hybridi, ei BYDin polttomoottori ole yhteydessä vetäville pyörille. Kyseessä on nelivetomalli, jonka molemmilla akseleilla on oma sähkömoottorinsa. Polttomoottori toimii sähkömoottorien generaattorina ja kirnuaa sähköä luovutettavaksi etenemiseen.

Vaikka polttomoottori ei varsinaisesti puutu vetävien pyörien liikuttamiseen, on tuntuma silti pitkälti vastaava kuin perinteisemmissä plug-in-hybrideissä. Niin kauan kuin akussa riittää potkua, tuottavat moottorit viiveetöntä voimaa, mutta kun sähköt on nautittu, tarvitaan polttomoottori avuksi ja viiveen tunnettakin alkaa syntyä.

Voimalinja koostuu kahdesta sähkömoottorista: 150 kW edessä ja 120 kW takana. Generaattori on 1,5-litrainen bensaturbo, joka on BYDin omaa tuotantoa. Yhteensä voimalinja tuottaa tehoa 319 hevosvoimaa ja 550 Nm. Reipas teho tuo mukanaan suorituskykyä ja 0–100 km/h kiihdytellään 5,9 sekunnissa.

70 kilometriä sähköllä

BYDin akku on 18,3 kWh kokoinen ja sähköinen toimintamatka on 70 kilometriä. Luvut vertautuvat kilpailijoihin, mutta eivät herätä hurraa–huutoja. Polttomoottorilla saa toki ladattua akkua, mikäli kuski haluaa huristella vaikkapa kaupunkiajot sähköllä, eikä laturia ole saatavilla.

Teknisesti Seal U DM-i on toimiva paketti, ja antipatiat kiinalaisia polttomoottoreja kohtaan haihtuvat nopeasti. Itse asiassa polttomoottorin luonnetta ei muutenkaan tule huomioitua, sillä se ei pyöriä edes liikuta. BYDissä on liuta ajotiloja, joiden kautta ajotuntumaa saa muokattua. Käyttökelpoisimpia lienevät liukkaan kelin ajotilat, joita koeajon aikana ei ollut tarpeen hyödyntää.

Sealin hybridimalli näyttää ja tuntuu monessa mielessä pitkälti samalta kuin täyssähköinen vastinparinsa. Katumaasturimalli haastaa tyylissä meikäläisittäin tutummat merkit, eikä mikään kieli siitä, että alla on kiinalainen halpatuote. Sitä BYD ei toisaalta edes ole, vaikka hinnat tällä hetkellä ovatkin kohtuullisia.

BYDiltä toki löytyy myös halpismalleja, mutta Seal U DM-i edustaa merkin Premium-osastoa. Muotoilu on tyylikästä niin ulkona kuin sisälläkin. Laatuvaikutelma on kohdallaan, eikä mikään pistä silmään negatiivisessa mielessä.

Tietoviihdenäyttö on 15,6”, eli reilun kokoinen. Sitä kautta ohjataan auton toiminnallisuuksia ja käytössä on Apple CarPlay ja Android Auto, jotka ovat monessa mielessä perusvarusteita tämän päivän automalleissa. Monitoimiohjauspyörästä löytyy painikkeet ajon aikana tarvittaville kontrolleille ja on ilahduttavaa, että ne ovat fyysisiä, eikä kosketusnäppäimiä.

Sealin Design AWD-varustellun auton varustelutaso on kattava: panoraama-lasikatto, sähkötoiminen tavaratila, LED-valot joka nurkassa, sähkösäätöiset ja trendikkään vegaaniset nahkapenkit, 360 kamerajärjestelmä, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja niin edelleen.

Erityinen maininta täytyy antaa erinomaisesti toimivalle 360 kamerajärjestelmälle, jonka kuvanlaatu ja toiminta vakuuttavat ja helpottavat auton pyörittämistä parkkipaikalla. Vaikka monesta ajoneuvosta toki löytyy toimivat peilit, ei silti voi sanoa, etteikö laadukas kamerajärjestelmä parantaisi käyttökokemusta merkittävästi.

Jopa liian pehmeää kyytiä

BYDin alusta edustaa enemmän Premium-osastoa, kuin katumaasturien hinnat alkaen –tuntumaa. Kyyti on selkeästi mukavuuspainotteista, mikä on suurimmilta osin positiivinen asia. Pehmeä alusta suodattaa tien epätasaisuudet olemattomiksi, mikä on hyvä ominaisuus kotimaan raiskatulla tiestöllä.

Alusta tuntuu kuitenkin moottoritien rampeissa hieman liian pehmeältä. Tiukempi progressio ei olisi haitaksi, sillä nyt kovavauhtisemmissa mutkissa tulee fiilis siitä, että alusta ei oikein jaksaisi kannatella auton massaa.

Kiinalaishybridi painii kovassa sarjassa, sillä samaan luokkaan on tyrkyllä automalli käytännössä maailman jokaiselta valmistajalta. Toyota RAV4, Ford Kuga, Kia Sportage, Mazda CX-5, Nissan Qashqai ja Skoda Karoq ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, millaisessa joukossa Seal kilpailee.

BYDin suurin kilpailuvaltti pitäisi löytyä siis hinnassa, sillä maineen kasvattamisessa on edelleen työnsarkaa. Suomelaiset ovat konservatiivista autokansaa, ja uusien merkkien lanseeraaminen ottaa aikaa. Kun ottaa huomioon Seal U DM-i:n hulppean varustelutason, syntyy eroa vaikkapa Kia Sportagen nelivetoversioon useamman tuhannen verran.

Yksi hyvin erikoinen piirre Sealissa on se, että takapenkin turvavyöt eivät yllä raavaan miehen mittoihin. Koeajolla tuli todennettua, ettei turvavyön mitta riittänyt matkustajan ympäri. Kyseessä saattaa olla toimintahäiriö, mutta realiteetti on se, että kyytiläinen joutui sitomaan itsensä kiinni vain vyötärön kohdalta.

BYD Seal U MD-i

LATAUSHYBRIDI, neliveto

4-syl. bensiinimoottori 1 499 cm 3

Automaattivaihteisto

238 kW (319 hv), 550 Nm

Akku  18,3 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 18 kW

WLTP-kulutus 1,2 l/100km

CO 2 -päästöt 26 g/km

Toimintamatka sähköllä 70 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s

huippunopeus 180 km/h

Mitat

Pituus 4 775 mm

Leveys 1 890 mm

Korkeus 1 670 mm

Akseliväli 2 765 mm

Tavaratila 423 l

Omamassa 2 100 kg

perävaunu 1 300 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2023)

Takuu 6 v / 150 000 km

hybridijärjestelmä 8 v / 200 000 km

Hinta alkaen 47 500 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat