18.10.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: BYD Seal U DM-i – mukavuudesta tinkimättä Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BYDin ensimmäinen plug-in hybridimalli meikäläisittäin on Seal U DM-i. Laatua huokuva katumaasturi on mukava tuttavuus. BYD on tullut kotimaan automarkkinoille kovalla rytinällä. Aiemmin autot ovat olleet täyssähköisiä, mutta nyt on ensimmäinen ladattavan hybridin. Seal U DM-i on vaikealla nimellä varustettu auto, jonka ajamisessa ei onneksi ole ongelmia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Laatuvaikutelma Muotoilu Varustelutaso Liian pehmeä alusta Takapenkin turvavyöt tarkoitettu lapsille Vaikka kyseessä on hybridi, ei BYDin polttomoottori ole yhteydessä vetäville pyörille. Kyseessä on nelivetomalli, jonka molemmilla akseleilla on oma sähkömoottorinsa. Polttomoottori toimii sähkömoottorien generaattorina ja kirnuaa sähköä luovutettavaksi etenemiseen.Vaikka polttomoottori ei varsinaisesti puutu vetävien pyörien liikuttamiseen, on tuntuma silti pitkälti vastaava kuin perinteisemmissä plug-in-hybrideissä. Niin kauan kuin akussa riittää potkua, tuottavat moottorit viiveetöntä voimaa, mutta kun sähköt on nautittu, tarvitaan polttomoottori avuksi ja viiveen tunnettakin alkaa syntyä.Voimalinja koostuu kahdesta sähkömoottorista: 150 kW edessä ja 120 kW takana. Generaattori on 1,5-litrainen bensaturbo, joka on BYDin omaa tuotantoa. Yhteensä voimalinja tuottaa tehoa 319 hevosvoimaa ja 550 Nm. Reipas teho tuo mukanaan suorituskykyä ja 0–100 km/h kiihdytellään 5,9 sekunnissa.70 kilometriä sähkölläBYDin akku on 18,3 kWh kokoinen ja sähköinen toimintamatka on 70 kilometriä. Luvut vertautuvat kilpailijoihin, mutta eivät herätä hurraa–huutoja. Polttomoottorilla saa toki ladattua akkua, mikäli kuski haluaa huristella vaikkapa kaupunkiajot sähköllä, eikä laturia ole saatavilla.Teknisesti Seal U DM-i on toimiva paketti, ja antipatiat kiinalaisia polttomoottoreja kohtaan haihtuvat nopeasti. Itse asiassa polttomoottorin luonnetta ei muutenkaan tule huomioitua, sillä se ei pyöriä edes liikuta. BYDissä on liuta ajotiloja, joiden kautta ajotuntumaa saa muokattua. Käyttökelpoisimpia lienevät liukkaan kelin ajotilat, joita koeajon aikana ei ollut tarpeen hyödyntää.Sealin hybridimalli näyttää ja tuntuu monessa mielessä pitkälti samalta kuin täyssähköinen vastinparinsa. Katumaasturimalli haastaa tyylissä meikäläisittäin tutummat merkit, eikä mikään kieli siitä, että alla on kiinalainen halpatuote. Sitä BYD ei toisaalta edes ole, vaikka hinnat tällä hetkellä ovatkin kohtuullisia.BYDiltä toki löytyy myös halpismalleja, mutta Seal U DM-i edustaa merkin Premium-osastoa. Muotoilu on tyylikästä niin ulkona kuin sisälläkin. Laatuvaikutelma on kohdallaan, eikä mikään pistä silmään negatiivisessa mielessä.Tietoviihdenäyttö on 15,6”, eli reilun kokoinen. Sitä kautta ohjataan auton toiminnallisuuksia ja käytössä on Apple CarPlay ja Android Auto, jotka ovat monessa mielessä perusvarusteita tämän päivän automalleissa. Monitoimiohjauspyörästä löytyy painikkeet ajon aikana tarvittaville kontrolleille ja on ilahduttavaa, että ne ovat fyysisiä, eikä kosketusnäppäimiä.Sealin Design AWD-varustellun auton varustelutaso on kattava: panoraama-lasikatto, sähkötoiminen tavaratila, LED-valot joka nurkassa, sähkösäätöiset ja trendikkään vegaaniset nahkapenkit, 360 kamerajärjestelmä, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja niin edelleen.Erityinen maininta täytyy antaa erinomaisesti toimivalle 360 kamerajärjestelmälle, jonka kuvanlaatu ja toiminta vakuuttavat ja helpottavat auton pyörittämistä parkkipaikalla. Vaikka monesta ajoneuvosta toki löytyy toimivat peilit, ei silti voi sanoa, etteikö laadukas kamerajärjestelmä parantaisi käyttökokemusta merkittävästi.Jopa liian pehmeää kyytiäBYDin alusta edustaa enemmän Premium-osastoa, kuin katumaasturien hinnat alkaen –tuntumaa. Kyyti on selkeästi mukavuuspainotteista, mikä on suurimmilta osin positiivinen asia. Pehmeä alusta suodattaa tien epätasaisuudet olemattomiksi, mikä on hyvä ominaisuus kotimaan raiskatulla tiestöllä.Alusta tuntuu kuitenkin moottoritien rampeissa hieman liian pehmeältä. Tiukempi progressio ei olisi haitaksi, sillä nyt kovavauhtisemmissa mutkissa tulee fiilis siitä, että alusta ei oikein jaksaisi kannatella auton massaa.Kiinalaishybridi painii kovassa sarjassa, sillä samaan luokkaan on tyrkyllä automalli käytännössä maailman jokaiselta valmistajalta. Toyota RAV4, Ford Kuga, Kia Sportage, Mazda CX-5, Nissan Qashqai ja Skoda Karoq ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, millaisessa joukossa Seal kilpailee.BYDin suurin kilpailuvaltti pitäisi löytyä siis hinnassa, sillä maineen kasvattamisessa on edelleen työnsarkaa. Suomelaiset ovat konservatiivista autokansaa, ja uusien merkkien lanseeraaminen ottaa aikaa. Kun ottaa huomioon Seal U DM-i:n hulppean varustelutason, syntyy eroa vaikkapa Kia Sportagen nelivetoversioon useamman tuhannen verran.Yksi hyvin erikoinen piirre Sealissa on se, että takapenkin turvavyöt eivät yllä raavaan miehen mittoihin. Koeajolla tuli todennettua, ettei turvavyön mitta riittänyt matkustajan ympäri. Kyseessä saattaa olla toimintahäiriö, mutta realiteetti on se, että kyytiläinen joutui sitomaan itsensä kiinni vain vyötärön kohdalta. BYD Seal U MD-i LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 499 cm 3 Automaattivaihteisto 238 kW (319 hv), 550 Nm Akku 18,3 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 18 kW WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO 2 -päästöt 26 g/km Toimintamatka sähköllä 70 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 775 mm Leveys 1 890 mm Korkeus 1 670 mm Akseliväli 2 765 mm Tavaratila 423 l Omamassa 2 100 kg perävaunu 1 300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 6 v / 150 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 200 000 km Hinta alkaen 47 500 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 7.6.2024 Koeajo Maistiainen: BYD Seal U – vetovoimaa kaveripiiristä 1.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Seal Excellence AWD – urheilullisuuden ehdoilla 15.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: BYD Seal – hienosti muotoiltu, mutta vähän vaatii viilaamista 2.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Han – ihmeen hyvää Kiinasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous