31.10.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tang-dynastian aikana Kiinan mahti kasvoi, miten käy nyt? BYD Tang on valmistajansa malliston lippulaiva niin kooltaan, hinnaltaan kuin Flagship-varustetasoltaankin. Tämä kiinalainen täyssähköinen seitsenpaikkainen viisimetrinen katumaasturi saapui Suomeen vasta vuosi sitten, ja nyt on jo uudistumisen aika. Merkittävin uudistus on keulan kokonaan uusi ilme: muhkeampi nokka on lisännyt korin pituutta joitakin senttejä. Takaviistosta tai sisällä istuessa muutoksia on vaikeampi huomata. Pinnan alla uutta ovat isompi akku ja lisätty latausteho, jotka tuovat odotetun parannuksen käytettävyyteen. Merkki uskoo tunnettavuutensa parantuneen, koko nimi Build Your Dreams on jätetty pois niin takaluukusta kuin kojelaudastakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatUlkomitoiltaan BYD Tang on kookas, mutta sulava muotoilu ja isot 21-tuumaiset vanteet saavat auton näyttämään sopusuhtaiselta. Tilaa on hulppeasti viidelle matkaajalle tavaroineen. Keskipaikka ei ole miellyttävin muodoiltaan, mutta leveys riittää kolmelle ja tasainen lattia helpottaa jalkojen asettelua.Satunnaiseen käyttöön tavaratilassa on vielä kaksi esiin taitettavaa lisäistuinta, mutta silloin keskirivin matkustajien on tingittävä tiloistaan siirtämällä istuintaan eteenpäin ja selkänojaansa pystympään. Silti takimmaiselle riville on aikuisen työlästä kömpiä ja hankala viihtyä jalat koukussa ja pää kiinni katossa. Takarivissä on myös melko pimeää, ison avattavan panoraamalasikaton valo ei riitä sinne.Lisäistuimien ollessa käytössä tavaratilaa jää vielä muutamalle nyssäkälle. Takaluukku kannattaa avata avaimenperästä tai ohjaamon napista, avauspainike on likaantuvassa paikassa rekisterikilven syvennyksessä.Näyttävä ohjaamoOhjaamo on näyttävä, tosin valolistaa, metallisomistetta, kangasta, kiiltoa ja mattaa on ehkä hitusen liikaakin. Viimeinen tyylisilaus on jäänyt tekemättä, mutta viimeistelyn laatu on hyvää. BYDin tapaan valtava keskinäyttö on käännettävissä vaakaan tai pystyyn, vaaka-asentoon se tuntuu useimmin jäävän kokeilujen jälkeen. Näytön koosta huolimatta jotkut symbolit on pidetty harmillisen pieninä. Valikkorakenne on helppo omaksua, ainakin penkinlämmittimille toivoisi olevan pikavalinnat takalasinlämmittimen tapaan.Varustelutasoja on vain yksi, Flagship. Nimensä mukaisesti se ei jätä juuri toiveille sijaa sen enempää mukavuus- kuin turvallisuuspuolellakaan ainakaan varusteiden määrässä. Avustimien toiminnassa on parantamisen varaa, autopilotti seilaa kaistaviivojen välissä levottomasti ja kuskia tarkkaileva järjestelmä antaa hädin tuskin vilkaista sivupeiliä puhumattakaan selata kosketusnäyttöä ilman huomauttelua. Korskea kiihtyvyysNumeroarvojaan BYD Tangin ei tarvitse ujostella. Teholukema 380 kW (517 hv) huolehtii kiivaasta 4,9 sekunnin kiihdytyksestä sataseen ja neliveto puolestaan voiman siirtymisestä tien pintaan ilman vetelyä ja luistoja.Kookkaan auton liikuttaminen vie kuitenkin veronsa, ilman kuormaa taajamassa pihtaaminenkin vie liki 20 kWh/100 km. Moottoritienopeuksilla syksyn ensimmäisillä yöpakkasilla 30 kWh ylittyy. Niinpä ison akuston 108,8 kWh riittää 350–500 kilometriin ajotehtävästä riippuen. Rautafosfaattiakun ei pitäisi olla yhtä ronkeli täydestä tyhjäksi ajamiselle kuin litium-ioniakkujen.Tärkeimpänä uudistuksena lataustehoja on nostettu vanhaan malliin verrattuna, vaihtovirralla 11 kW:iin ja tasavirralla 170 kW:iin. Lämpöpumpun lisääminen vähentää kulutusta kylmissä olosuhteissa ja akun esilämmitys nopeuttaa latauksia. Seuraavaksi toivoisi lisää säätöä regenerointiin, sillä tasoja on vain kaksi. Vaihdolle on oma nappinsa keskikonsolissa, mutta kesken jarrutuksen tasoa ei voi vaihtaa. Toivelistalle jää myös rullaus ja yhden polkimen ajo.Koeajon jälkeen Tangin ajettavuudesta ei jää oikein mitään mieleen. Se merkitsee sen olevan erinomainen normaaliin ajoon. Kovat suoritusarvot toki houkuttavat vauhdin nostoon, silloin ehkä toivoisi ohjaukseen lisää tarkkuutta ja tuntoa. Jousitus on tyhjänä topakan oloinen, mutta matkustajien lisääminen pehmentää menoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet tilat viidelle neliveto suorituskyky varustelu hiljaisuus kulutus ahtaat parkkihallit Build Your Dreams Tang Flagship SÄHKÖAUTO, neliveto 380 kW (517 hv), 680 Nm Akku brutto 108,8 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 170 kW WLTP-kulutus 24 kWh / 100 km toimintamatka 450 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,9 s huippunopeus 190 km/h Mitat Pituus 4 970 mm Leveys 1 955 mm Korkeus 1 745 mm Akseliväli 2 820 mm Tavaratila 235–1 655 l Omamassa 2 630 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 Takuu 6 v /150 000 km ajoakku 8 v / 200 000 km Hinta alkaen 72 000 € koeajoauto 73 790 € Lue lisää Kaikki artikkelit 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 18.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U DM-i – mukavuudesta tinkimättä 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 7.6.2024 Koeajo Maistiainen: BYD Seal U – vetovoimaa kaveripiiristä 1.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Seal Excellence AWD – urheilullisuuden ehdoilla 15.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: BYD Seal – hienosti muotoiltu, mutta vähän vaatii viilaamista 2.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Han – ihmeen hyvää Kiinasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous