17.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: BYD Tang – sähkösukkula seitsemälle iskee markkinarakoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BYD Tang on valmistajansa vastaus suurempaan kuljetustarpeeseen. Ison auton myötä tulevat myös ison auton ongelmat Hyvää: tilat, varustelu. Huonoa: kulutus, kolmas istuinrivi, asema markkinoilla. BYD Tang ehkä ensiesiteltiin mallina 2015, mutta nuoresta iästä huolimatta kyseessä on jo toisen sukupolven auton kasvopesukierros. Alkuperäinen auto keräsi menestystä Kiinassa lataushybridinä, ollen hetkittäin jopa Kiinan ja maailman myydyin lataushybridi. Toisen polven autostakin on olemassa lataushybridi kotimarkkinoita varten, mutta tuttuun tapaan meillä ja Euroopassa BYD esiintyy täyssähkömallien voimien.Alle 4,9 metriä pitkä BYD Tang on jo kokonsa puolesta näyttävä ilmestys. Korkeutta kookkaalla crossoverilla on yli 1,7 metriä, joten Tang todella täyttää parkkiruutunsa. Kookkaiden mittojen vastapainoksi auto on seitsemänpaikkainen. Keulailme erottuu monien BYD:ien nykytyylisestä pyöreydestä, joten Tang korostaa keulaansa sangen leveästi hymyilevällä maskilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutulla terälläBYD Tang rakentuu merkille tuttuun tyyliin Bladeksi ristityn LFP-litiumrautafosfaattiakun ympärille. 86,4 kilowattitunnin bruttokokoinen akku riittää 400 kilometrin WLTP-toimintamatkaan yhdistetyllä syklillä. WLTP-kulutukseksi on ilmoitettu 23,8 kWh/100 km, mikä on sangen uskottava lukema hyvissä olosuhteissa. Parin asteen plussakeleissä BYD Tang kulutti helposti 26 kWh/100 km ja moottoritiellä enemmänkin, sillä matkustamon ilmatilan lämmittäminen vaatii omansa, eikä Tang ole kokonsa tai muotonsa puolesta kärkikastia aerodynamiikassa. Ilmanvastuskerroin on 0,335. Maavaraa Tangissa on 150 mm. Käytönnön toimintamatka latausvaroineen jää 260 kilometrin tienoille. Huippulatausteho on 110 kilowattia. Käytännössä auto pitää latauksen alussa minuutin mietintätauon, jonka jälkeen latauskäyrä on melko laakea, auton suosiessa reilun 80 kilowatin lataustehoa reiluun 70% saakka. Yhdessä akun koon kanssa lataustauko venähtää matka-ajossa helposti 45 minuuttiin. AC-latauksen huipputeho on 7 kilowattia yhdessä vaiheessa, mitä voidaan pitää täyssähköautolle alimitoitettuna.SuurpiirteisestiNelivetoisen BYD Tangin huipputeho on 380 kilowattia, joka jakautuu etu- ja taka-akselin kestomagneettimoottorien kesken suhteessa 180/200 kW. Niinpä 2,5-tonnisen sähkökatumaasturin saa halutessaan lingottua 0–100 km/h 4,6 sekunnissa. Järkevämpää käyttöä arsenaalille on hyödyntää sitä esimerkiksi peräkärryn kanssa, mikä toisaalta kasvattaa kulutusta entisestään.Ajotuntumaltaan BYD Tang on linjassa muun olemuksen kanssa, eli auton iso koko tuntuu myös kuljettajan työpisteessä auton ulottuvuuksia hahmotettaessa. Alusta on säädetty kevyesti mukavan puolelle, mutta toisaalta myös korin liikkeiden hallinta on suurpiirteistä. Ohjauksen välitys voisi olla ripeämpääkin.Talon parhaat paikatBYD Tangin valtti ovat sen sisätilat. Materiaalit ja viimeistely ovat hyvällä tasolla ja ohjaamoon on saatu hiukan eloa kaksiväriverhoilulla ja animoiduilla tunnelmavaloilla.Ohjainlaitteiden ja tietoviihdejärjestelmän asettelu muistuttavat sisarmalli Hania. Valikoiden jäsentely vaatii hetkisen opettelua, mutta logiikkaan pääsee pian sisälle. 12,3-tuumainen mittaristonäyttö on selkeä, mutta mittaristovalon säätö kaipaisi selkeyttä.Tangin etuistuinten yllätys on 12,8-tuumainen kojelaudan kosketusnäyttö, joka on käännettävissä pystysuuntaan sähköisesti. Näyttö palautuu mielellään vaakasuuntaiseksi, mutta periaatteen tasolla käyttöliittymän jäsentelyn saa valita. Kakkosrivin takapenkillä tilaa on hyvin varsinkin kahdelle, kohtuullisesti kolmelle. Istuimen korkeus on hyvä. Kolmosriviä puolestaan ei voi suositella kuin perheen junioreille, sillä jalkatilan naftiuden lisäksi ongelmana on lähelle päätä kaartuva takalasi. Tang on seitsemänpaikkainen melko tyköistuvalla mitoituksella.Tavaratilaa on kaikkien istuinten kanssa 235 litraa, mutta kaikkiaan tarpeellista tavaraa mahtuu 1 655 litraa kaikki istuimet kaadettuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKymppitonni per penkkiSeitsemänpaikkaisia sähköautoja ei ole markkinoilla vielä ruuhkaksi asti. Tesla Model X ja Mercedes-EQ EQS SUV karkaavat yli 100 000 euron rajan. Tila-autoa ja pikkubussia yhdistelevä Maxus Mifa 9 on jo kilpailukykyisempi 78 990 euron hinnalla, mutta vähintään 5 000 euroa edullisempi ja henkilöautomaisempi BYD Tang erottuu edukseen tässä seurassa. Toisaalta seitsemää istumpaikkaa etsivän kannattaa huomioida Kia EV9, jonka 81 781 euron hinnat alkaen -versio tarjoaa tuntuvasti mukavamman sähköautoilukokemuksen Tangia suosivasta hinta- ja tehoerosta huolimatta.Jos istuinpaikkojen määrällä ei ole niin merkitystä, BYD Tang on hiukan heikommassa asemassa markkinoiden isojen crossovereiden meressä, jossa erottautuminen ei tule enää automaattisesti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BYD Tang Black Edition SÄHKÖAUTO, takaveto 380 kW (517 hv), 680 Nm Akku brutto 86,4 kWh Lataus Type 2: 7 kW (1 x 32 A) CCS: 110 kW WLTP-kulutus 23,8 kWh / 100 km toimintamatka 400 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,6 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 870 mm Leveys 1 950 mm Korkeus 1 725 mm Akseliväli 2 820 mm Tavaratila 235 l Omamassa 2 489 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 6 v / 150 000 km ajoakku 8 v / 200 000 km Hinta alkaen 69 990 € koeajoauto 70 590 € Lue lisää Kaikki artikkelit 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Sähköautot Sähköautojen korkea hinta karsastuttaa ja latausinfra mietityttää 30.11.2024 Uutinen Lotukselle lataushybridejä hiipuvassa sähkökysynnässä – ja samalla vältetään tuontitullit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan