2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan Teksti Tuomas Rajala Kuva Can-Am & Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Can-Amin ryntäys moottoripyörämarkkinoille on monella tapaa yllätys. Suurin niistä on kuitenkin se, että kelkkavalmistajana tunnetulla merkillä on menneisyys kaksipyöräisten parissa. Can-Am julkaisee kaksi mallia kattavan malliston muutaman vuosikymmenen tauon jälkeen. Molemmat mallit ovat sähköisiä: Pulse ja Origin. Näistä jälkimmäinen on adventure-henkinen yleispyörä, jonka ajatuksena on tehdä seikkailusta sähköistä puuhaa. Ja periaatteessa se onnistuu tehtävässään.Starttaamme koeajon Ranskan aurinkorannikolla sijaitsevan lentokenttähotellin edestä. Pujahdamme suoraan iltapäiväruuhkaan, joka on Härmän liikennemääriin tottuneelle täydellinen kaaos. Autojonot seisovat tuntikaupalla paikallaan, mutta kaksipyöräiset puikkelehtivat kaistojen välissä. Koeajoletkamme noudattelee paikallista käytäntöä.Vauhtia on parhaimmillaan 70–80 kilometriä tunnissa, ja autojen peilit viistävät kyynärpäitä. Lainkuuliaiselle liikkujalle homma näyttäytyy anarkistisena, mutta kyseessä on maan tapa, josta kerrotaan myös liikennemerkein. Tällä ”lane splitting” on ainoa tapa päästä perille säällisessä ajassa, ja se on kaksipyöräisille sallittua.Koeajon alkupätkän allani on nakumalli Pulse, mutta ensimmäisessä vaihtopisteessä nappaan kulkupeliksi adventure-henkisen Originin. Pyörien käytöksessä on valtava ero, vaikka voimalinja on sama, ja runkorakenteessa paljon yhtäläisyyksiä. Origin tuntuu asfalttipätkällä korkealta ja levottomalta, vaikka todellisuudessa pyörä on matala ja pieni. Adventurepyörät ovat tätä nykyä todella korkeita, ja vähänkään lyhyemmällä kuskilla on vaikeuksia kivuta pyörän selkään, saati pysähtyä liikennevaloihin. Originilla tätä ongelmaa ei ole, vaikka satula kohoaakin 865 mm korkeuteen. Ison kuskin alla sirorakenteinen pyörä näyttää melkein kevytmoottoripyörältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistä seikkailua pienellä akullaOrigin poikkeaa seikkailupyörägenrestä ennen kaikkea siinä, että käyttövoimana on sähkö. Pyörän akku on 8,9 kWh, jonka energiamäärällä pääsee optimaalisissa kaupunkiolosuhteissa 160 kilometriä yhdellä latauksella. Jos ajosuorite suuntautuu taajaman ulkopuolelle, on 100 kilometriä lähempänä totuutta. Koeajolla on tarkoitus päästä kokeilemaan pyörää sille soveltuvaan elinpiiriin. Mutta ensin ajellaan asfaltilla.Can-Amin painopiste on voimalinjan takia alhaalla, mutta käytös antaa ymmärtää hieman toista. Origin on yläpainoinen ja tuntuu korkeammalta kuin se todellisuudessa on. Vaikka pyörä on pienikokoinen ja kompakti, se tuntuu ajossa kokoaan suuremmalta. Se mitä silmä näkee ja keho tuntee, ovat Originin kohdalla melkoisessa ristiriidassa. Hyvää ja huonoa Suorituskyky Käytös hiekalla Tekniset innovaatiot Uusi konsepti Toimintamatka Sopiiko sähkö adventureen? Kestopäällysteellä Can-Am on kulmikas ajettava. Kun Originia kallistaa mutkaan, tuntuu selvä pykälä, ja pyörä ikään kuin rojahtaa useamman asteen kallistusta kohti. Tämä johtunee pitkälti valitusta rengastuksesta, sillä alla olevien Dunlop D605 -renkaiden nappulajako ei ole paras mahdollinen mutkatiellä kanttailuun. Tuntumaan onneksi tottuu, mutta luottamus pyörään ei ole asfaltilla täydellistä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (2) Olen soratiemotoristi. Tässä Originissa on tehoa saman verran kuin vanhassa endurossani, mutta painoa 30kg enemmän, ja tuo hinta on käsittämätön. Ajomatka on surkea, kuten testissäkin todetaan, mutta tiheä latausverkko auttaisi siinä asiassa. Näyttää siltä että tällaisten pyörien tulevaisuus vaatisi radikaalia kehitystä akkupuolella. Olet todella monessa asiassa oikeassa. Hinta on todella jyrkkä, ja toimintamatka liian pieni tämän luokan moottoripyörään. Valmistaja taitaa hakea tällä uusia motoristeja lajin pariin, ei niinkään kosiskele nykyisiä vaihtamaan sähköön. Mutta voimaa tässä on todella mukavasti ja sähkömoottorin voimantuotto on erilaista kuin polttomoottorissa, joten tuntuu numeroitaan huomattavasti tehokkaammalta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”