2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan Teksti Tuomas Rajala Kuva Can-Am & Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Can-Amin ryntäys moottoripyörämarkkinoille on monella tapaa yllätys. Suurin niistä on kuitenkin se, että kelkkavalmistajana tunnetulla merkillä on menneisyys kaksipyöräisten parissa. Can-Am julkaisee kaksi mallia kattavan malliston muutaman vuosikymmenen tauon jälkeen. Molemmat mallit ovat sähköisiä: Pulse ja Origin. Näistä jälkimmäinen on adventure-henkinen yleispyörä, jonka ajatuksena on tehdä seikkailusta sähköistä puuhaa. Ja periaatteessa se onnistuu tehtävässään.Starttaamme koeajon Ranskan aurinkorannikolla sijaitsevan lentokenttähotellin edestä. Pujahdamme suoraan iltapäiväruuhkaan, joka on Härmän liikennemääriin tottuneelle täydellinen kaaos. Autojonot seisovat tuntikaupalla paikallaan, mutta kaksipyöräiset puikkelehtivat kaistojen välissä. Koeajoletkamme noudattelee paikallista käytäntöä.Vauhtia on parhaimmillaan 70–80 kilometriä tunnissa, ja autojen peilit viistävät kyynärpäitä. Lainkuuliaiselle liikkujalle homma näyttäytyy anarkistisena, mutta kyseessä on maan tapa, josta kerrotaan myös liikennemerkein. Tällä ”lane splitting” on ainoa tapa päästä perille säällisessä ajassa, ja se on kaksipyöräisille sallittua.Koeajon alkupätkän allani on nakumalli Pulse, mutta ensimmäisessä vaihtopisteessä nappaan kulkupeliksi adventure-henkisen Originin. Pyörien käytöksessä on valtava ero, vaikka voimalinja on sama, ja runkorakenteessa paljon yhtäläisyyksiä. Origin tuntuu asfalttipätkällä korkealta ja levottomalta, vaikka todellisuudessa pyörä on matala ja pieni. Adventurepyörät ovat tätä nykyä todella korkeita, ja vähänkään lyhyemmällä kuskilla on vaikeuksia kivuta pyörän selkään, saati pysähtyä liikennevaloihin. Originilla tätä ongelmaa ei ole, vaikka satula kohoaakin 865 mm korkeuteen. Ison kuskin alla sirorakenteinen pyörä näyttää melkein kevytmoottoripyörältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistä seikkailua pienellä akullaOrigin poikkeaa seikkailupyörägenrestä ennen kaikkea siinä, että käyttövoimana on sähkö. Pyörän akku on 8,9 kWh, jonka energiamäärällä pääsee optimaalisissa kaupunkiolosuhteissa 160 kilometriä yhdellä latauksella. Jos ajosuorite suuntautuu taajaman ulkopuolelle, on 100 kilometriä lähempänä totuutta. Koeajolla on tarkoitus päästä kokeilemaan pyörää sille soveltuvaan elinpiiriin. Mutta ensin ajellaan asfaltilla.Can-Amin painopiste on voimalinjan takia alhaalla, mutta käytös antaa ymmärtää hieman toista. Origin on yläpainoinen ja tuntuu korkeammalta kuin se todellisuudessa on. Vaikka pyörä on pienikokoinen ja kompakti, se tuntuu ajossa kokoaan suuremmalta. Se mitä silmä näkee ja keho tuntee, ovat Originin kohdalla melkoisessa ristiriidassa. Hyvää ja huonoa Suorituskyky Käytös hiekalla Tekniset innovaatiot Uusi konsepti Toimintamatka Sopiiko sähkö adventureen? Kestopäällysteellä Can-Am on kulmikas ajettava. Kun Originia kallistaa mutkaan, tuntuu selvä pykälä, ja pyörä ikään kuin rojahtaa useamman asteen kallistusta kohti. Tämä johtunee pitkälti valitusta rengastuksesta, sillä alla olevien Dunlop D605 -renkaiden nappulajako ei ole paras mahdollinen mutkatiellä kanttailuun. Tuntumaan onneksi tottuu, mutta luottamus pyörään ei ole asfaltilla täydellistä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.2.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 1.2.2025 Moottoripyöränäyttely IPR Moton Yamaha XSR 900 on kaunis kuin karkki – MP25-messujen hienoin prätkä? 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 2.2.2025 Moottoripyörät Liveseuranta: viimeiseen messupäivään – tule seuraamaan mitä MP 25 -moottoripyörämessuilla tapahtuu 1.2.2025 Yleinen Telttakattoinen Volkswagen California tulee Suomeen nelivetoisena lataushybridinä 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 28.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Tätä olette odottaneet: käytetty Mercedes-Benz S124 huutokaupataan Auto 25 -tapahtumassa! 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla