30.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Ryker – Hauska, mutta helppo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Can-Am Ryker yhdistää mikroauton kääntyvyyden, ralliauton hauskuuden ja urheiluauton suorituskyvyn. Hyvää: ajamisen hauskuus, suorituskyky, huomioarvo. Huonoa: tavaratilan puute, jousi-tuksen pintakovuus, hansikaslokero ja polttoainesäiliön korkki ei lukittavissa. Can-Am Ryker on selvästi kevyempi ja urheilullisempi, mutta samalla edullisempi kuin muutaman vuoden markkinoilla ollut kolmipyöräinen Can-Am Spyder. Ajamisesta on pyritty tekemään mahdollisimman helppoa variaattorivedon avulla, jolloin kuljettajan ei tarvitse huolehtia kytkimen tai vaihteiden käytöstä.Rykeriä saa ajaa henkilöauton ajokortilla. Hintahaarukka alkaa kaksisylinterisen 600-kuutioisen mallin alle 10 000 eurosta. Malliston toista päätä edustaa koeajossa ollut 900 Rally Edition, jonka hinta kipuaa reiluun 16 000 euroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJalat edelläKuljettajan istuin on vain 60 senttimetrin korkeudella maasta. Jalkatapit ovat kaukana edessä. Sekä ohjaustangossa että jalkatapeissa on portaaton pituussäätö.Moottorin käynnistämisen jälkeen liikkeelle lähdetään kaasukahvaa kääntämällä. Kaikkiin kolmeen pyörään vaikuttavaa jarrua käytetään oikean jalan polkimella. Ohjaus tuntuu aluksi raskaalta ja ohjausliikkeet teräviltä, ennen kuin Rykeriä tottuu ajamaan sopivan rennosti. Kiihtyvyys paikaltaan vastaa ripeän perheauton kiihtyvyyttä.Mutkissa Ryker kallistuu ulkokaarteen suuntaan, eli kuljettaja joutuu puristamaan polvilla tankista pysyäkseen tukevasti paikallaan. Eturenkaat ovat hyvin kuljettajan näkökentässä, joten mutkissa on helppo käyttää koko ajokaistan leveys hyväksi. Erityisesti Rally-version karkealla takarenkaalla perä tuntuu lähtevän mutkissa helposti pieneen luistoon. Soratiellä Rally Edition on nimensä mukaisesti elementissään. Irtosoralla laite liitää kevyessä mutta helposti hallittavassa luistossa, vaikka vauhdin pitää maltillisena. Jousitus on lievästi pintakova, ja töyssyt sekä kuopat saavat renkaiden pidon irtoamaan ja muuttamaan ajolinjaa helposti.Hauskuus käytännöllisyyden edelleKäytännöllisyyttä rajoittaa olematon tavaratila, jota edustaa vain seitsemän litran hansikaslokero – eikä sekään ole lukittavissa. Lisävarusteena voi hankkia vasemmalle puolelle sivulaukun ostoksia varten. Myös matkustajan satula ja jalkatapit on saatavana lisähintaan.Käytännöllinen tai ei, hauska ajettava Ryker ainakin on. Ja todellinen huomiomagneetti, sillä jokaisella pysähdyksellä saa kertoa uteliaille mikä ajoneuvo on kyseessä, ja millaista sillä on ajaa. Ryker ei kilpaile moottoripyörän, auton tai muiden ajoneuvotyyppien kanssa, vaan tarjoaa täysin omanlaisensa tavan liikkua paikasta toiseen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Can-Am Ryker 900 Rally Edition Hinta alkaen 16 349 € Moottori Bensiinimoottori 900 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, portaaton. Teho 57,5 kW (77 hv), 7100 r/min Vääntö 76 Nm (6300 r/min) Vääntö 76 Nm (6300 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 597 mm, kuivapaino 285 kg, akseliväli 1 709 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 145/60 R16, takana 205/55 R15. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa