30.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Ryker – Hauska, mutta helppo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Can-Am Ryker yhdistää mikroauton kääntyvyyden, ralliauton hauskuuden ja urheiluauton suorituskyvyn. Hyvää: ajamisen hauskuus, suorituskyky, huomioarvo. Huonoa: tavaratilan puute, jousi-tuksen pintakovuus, hansikaslokero ja polttoainesäiliön korkki ei lukittavissa. Can-Am Ryker on selvästi kevyempi ja urheilullisempi, mutta samalla edullisempi kuin muutaman vuoden markkinoilla ollut kolmipyöräinen Can-Am Spyder. Ajamisesta on pyritty tekemään mahdollisimman helppoa variaattorivedon avulla, jolloin kuljettajan ei tarvitse huolehtia kytkimen tai vaihteiden käytöstä.Rykeriä saa ajaa henkilöauton ajokortilla. Hintahaarukka alkaa kaksisylinterisen 600-kuutioisen mallin alle 10 000 eurosta. Malliston toista päätä edustaa koeajossa ollut 900 Rally Edition, jonka hinta kipuaa reiluun 16 000 euroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJalat edelläKuljettajan istuin on vain 60 senttimetrin korkeudella maasta. Jalkatapit ovat kaukana edessä. Sekä ohjaustangossa että jalkatapeissa on portaaton pituussäätö.Moottorin käynnistämisen jälkeen liikkeelle lähdetään kaasukahvaa kääntämällä. Kaikkiin kolmeen pyörään vaikuttavaa jarrua käytetään oikean jalan polkimella. Ohjaus tuntuu aluksi raskaalta ja ohjausliikkeet teräviltä, ennen kuin Rykeriä tottuu ajamaan sopivan rennosti. Kiihtyvyys paikaltaan vastaa ripeän perheauton kiihtyvyyttä.Mutkissa Ryker kallistuu ulkokaarteen suuntaan, eli kuljettaja joutuu puristamaan polvilla tankista pysyäkseen tukevasti paikallaan. Eturenkaat ovat hyvin kuljettajan näkökentässä, joten mutkissa on helppo käyttää koko ajokaistan leveys hyväksi. Erityisesti Rally-version karkealla takarenkaalla perä tuntuu lähtevän mutkissa helposti pieneen luistoon. Soratiellä Rally Edition on nimensä mukaisesti elementissään. Irtosoralla laite liitää kevyessä mutta helposti hallittavassa luistossa, vaikka vauhdin pitää maltillisena. Jousitus on lievästi pintakova, ja töyssyt sekä kuopat saavat renkaiden pidon irtoamaan ja muuttamaan ajolinjaa helposti.Hauskuus käytännöllisyyden edelleKäytännöllisyyttä rajoittaa olematon tavaratila, jota edustaa vain seitsemän litran hansikaslokero – eikä sekään ole lukittavissa. Lisävarusteena voi hankkia vasemmalle puolelle sivulaukun ostoksia varten. Myös matkustajan satula ja jalkatapit on saatavana lisähintaan.Käytännöllinen tai ei, hauska ajettava Ryker ainakin on. Ja todellinen huomiomagneetti, sillä jokaisella pysähdyksellä saa kertoa uteliaille mikä ajoneuvo on kyseessä, ja millaista sillä on ajaa. Ryker ei kilpaile moottoripyörän, auton tai muiden ajoneuvotyyppien kanssa, vaan tarjoaa täysin omanlaisensa tavan liikkua paikasta toiseen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Can-Am Ryker 900 Rally Edition Hinta alkaen 16 349 € Moottori Bensiinimoottori 900 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, portaaton. Teho 57,5 kW (77 hv), 7100 r/min Vääntö 76 Nm (6300 r/min) Vääntö 76 Nm (6300 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 597 mm, kuivapaino 285 kg, akseliväli 1 709 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 145/60 R16, takana 205/55 R15. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti