7.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3 Aircross – Kubismista katumaasturismiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 Aircross on juuri sitä, mitä pitikin: hiukan enemmän C3:sta. Hyvää: Citroënin uusi pirteys jatkuu, helppous ja mukavuus Huonoa: varustetasot, katumaasturihype Hilpeän ja hauskan Citroën C3:n kaveriksi ranskalaisen väkäsmerkin mallistoon saapuu nyt C3 Aircross. Ilmakrossi korvaa jatkossa tutun Picasso-tilaversion, sillä katumaasturibuumin myötä myös C3 vetää helmat ylös ja näyttäytyy raflaavasti maastotyyliin sonnustautuneena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatu, maasto ja tilaCitroënin nykyinen pirteä muotokieli jatkuu hienosti C3 Aircrossissa. Mallille on siunattu maltilliset 20 millimetriä lisää maavaraa ja maastohenki jatkuu helmoissa ja alleajosuojissa. Samalla voimakkaita mielipiteitä aiheuttaneet Airbump-kylkipuskurit ovat jääneet kokonaan pois, joten parkkipaikkapallukat nähdään vain tavallisen C3:n tapauksessa. Maastoasenteen osana Citroën C3 Aircross on saatavissa muun muassa Peugeot 3008:sta tutulla Grip Control -ajotilajärjestelmällä ja alamäkihidastimella. Varsinaista nelivetoa ei voimalinjavalikoimasta kuitenkaan löydy, mikä on ymmärrettävää B-segmentin crossovereissa. Valmistajan ylitsevuotava SUV-katumaasturihehkutus tuntuu ajoittain hiukan liioittelulta tuotteeseen nähden.Nykypikkuautoista perittyyn tapaan tarjolla on uskomaton valikoima värejä ja ulkonäköpaketteja. Citroën C3 Aircrossin tapauksessa eri yhdistelmiä on peräti 90. Lisäksi valittavana on 5 erilaista sisustavaihtoehtoa. Erityisen hauska yksityiskohta on muovista valmistettu oopperaikkuna, joka on somistettu värillisillä sälekaihdingrafiikoilla. Loput Citroënin pirteästä monikäyttöisyydestä kumpuaa sen tila-automaisuudesta. Liukuvien takaistuinten ansiosta tavaratilaa on käytössä aina 410 litrasta 520 litraan. Suhteessa 60/40 kaatuvat takaistuimet kasvattavat kuormakyvyn peräti 1289 litraan. Ja mikäli huonekalukaupasta tarttuu mukaan kirjahyllyn rakennussarja, voi autossa kuljettaa peräti 2,4 metriä pitkiä esineitä kiitos etumatkustajan istuimen kaadettavan selkänojan.Matkustamossa vallitsee Citroënin nykyteesien mukaisesti tilava ja valoisa tunnelma. Pettämättömällä ranskalaistyylillä valitut materiaalit ja muodot tekevät sisustasta miellyttävän oleskelupaikan, joka taatusti poikkeaa valtaharmaudesta. Valoa puolestaan virtaa panoraamalasikatosta, jonka saa jopa avattua sään suosiessa. Takaistuimilla on kiitettävästi tilaa ja varustelistalta löytyvät jopa pimennysverhot takaovien laseihin. Helposti liikenteessäAjettaessa Citroën C3 Aircross täyttää sille asetut odotukset. Korkeampi ajoasento tuo mukanaan paremman näkyvyyden sitä kaipaaville. Korsikan mutkaisilla teillä ohjauspyörän kautta ei välity juuri mitään tietoa etupyörien tekemisistä, mutta kevyt ohjaus on helppo ja lineaarinen. Sama kepeä helppous pätee myös muihin hallintalaitteisiin, sopien Citroënin imagoon. Mukavan pehmeästä jousituksesta huolimatta korkean C3 Aircrossin kallistelut ovat hyvin hallinnassa niin kuopissa kuin jarrutuksissa. Koeajetun BlueHDi 120 S&S -dieselin voimavarat riittävät hyvin suurin piirtein koko Korsikan ajamiseen kolmosvaihteella, 6-vaihteisen manuaalin toimiessa selkeästi. Pääsimme kokeilemaan myös 6-vaihteisella automaatilla varustettua PureTech 110 -bensiinimallia, joka on karkeasointisempi mutta helpompi tapa liikkua.Tarjolla on kattava valikoima elämää helpottavia varusteita. Trendin mukaisesti keskikonsolissa sijaitsee Qi-standardin mukainen langaton latauskolo kännykälle. Peruutuskameran kuva on kattavat 180°, mutta kameran ruudunpäivitys jättää toivomisen varaa. Muilta osin 7-tuumainen viihde- ja navigaatiojärjestelmä toimii mainiosti.Citroën on panostanut voimakkaasti myös turvavarusteisiin. C3 Aircrossin saa halutessaan jopa mainiolla tuulilasinäytöllä varustettuna, joka yhdessä vakiovarusteisen liikennemerkkitunnistuksen kanssa helpottaa kuljettajan työtaakkaa. Automaattinen hätäjarrutustoiminto jää kuitenkin valitettavasti lisävarustelistalle kaikilla varustetasoilla. Liukuvat takaistuimet ja automaatti-ilmastointi tulevat nekin vakiona vasta parhaassa Shine-tasossa.Suomessa uusi Citroën C3 Aircross nähdään vielä ennen vuodenvaihdetta, hintojen vahvistuessa lähikuukausina. Luvassa on pirteän omaperäinen tulokas korkeiden pikkuautojen kiristyvään segmenttiin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C3 Aircross BlueHDi 120 S&S Shine Moottori Dieselmoottori 1 560 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km 4,7 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4155 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2604 mm Tavaratila: 410–520 l Omamassa: 1233 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle