7.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3 Aircross – Kubismista katumaasturismiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 Aircross on juuri sitä, mitä pitikin: hiukan enemmän C3:sta. Hyvää: Citroënin uusi pirteys jatkuu, helppous ja mukavuus Huonoa: varustetasot, katumaasturihype Hilpeän ja hauskan Citroën C3:n kaveriksi ranskalaisen väkäsmerkin mallistoon saapuu nyt C3 Aircross. Ilmakrossi korvaa jatkossa tutun Picasso-tilaversion, sillä katumaasturibuumin myötä myös C3 vetää helmat ylös ja näyttäytyy raflaavasti maastotyyliin sonnustautuneena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katu, maasto ja tila Citroënin nykyinen pirteä muotokieli jatkuu hienosti C3 Aircrossissa. Mallille on siunattu maltilliset 20 millimetriä lisää maavaraa ja maastohenki jatkuu helmoissa ja alleajosuojissa. Samalla voimakkaita mielipiteitä aiheuttaneet Airbump-kylkipuskurit ovat jääneet kokonaan pois, joten parkkipaikkapallukat nähdään vain tavallisen C3:n tapauksessa. Maastoasenteen osana Citroën C3 Aircross on saatavissa muun muassa Peugeot 3008:sta tutulla Grip Control -ajotilajärjestelmällä ja alamäkihidastimella. Varsinaista nelivetoa ei voimalinjavalikoimasta kuitenkaan löydy, mikä on ymmärrettävää B-segmentin crossovereissa. Valmistajan ylitsevuotava SUV-katumaasturihehkutus tuntuu ajoittain hiukan liioittelulta tuotteeseen nähden. Nykypikkuautoista perittyyn tapaan tarjolla on uskomaton valikoima värejä ja ulkonäköpaketteja. Citroën C3 Aircrossin tapauksessa eri yhdistelmiä on peräti 90. Lisäksi valittavana on 5 erilaista sisustavaihtoehtoa. Erityisen hauska yksityiskohta on muovista valmistettu oopperaikkuna, joka on somistettu värillisillä sälekaihdingrafiikoilla. Loput Citroënin pirteästä monikäyttöisyydestä kumpuaa sen tila-automaisuudesta. Liukuvien takaistuinten ansiosta tavaratilaa on käytössä aina 410 litrasta 520 litraan. Suhteessa 60/40 kaatuvat takaistuimet kasvattavat kuormakyvyn peräti 1289 litraan. Ja mikäli huonekalukaupasta tarttuu mukaan kirjahyllyn rakennussarja, voi autossa kuljettaa peräti 2,4 metriä pitkiä esineitä kiitos etumatkustajan istuimen kaadettavan selkänojan. Matkustamossa vallitsee Citroënin nykyteesien mukaisesti tilava ja valoisa tunnelma. Pettämättömällä ranskalaistyylillä valitut materiaalit ja muodot tekevät sisustasta miellyttävän oleskelupaikan, joka taatusti poikkeaa valtaharmaudesta. Valoa puolestaan virtaa panoraamalasikatosta, jonka saa jopa avattua sään suosiessa. Takaistuimilla on kiitettävästi tilaa ja varustelistalta löytyvät jopa pimennysverhot takaovien laseihin. Helposti liikenteessä Ajettaessa Citroën C3 Aircross täyttää sille asetut odotukset. Korkeampi ajoasento tuo mukanaan paremman näkyvyyden sitä kaipaaville. Korsikan mutkaisilla teillä ohjauspyörän kautta ei välity juuri mitään tietoa etupyörien tekemisistä, mutta kevyt ohjaus on helppo ja lineaarinen. Sama kepeä helppous pätee myös muihin hallintalaitteisiin, sopien Citroënin imagoon. Mukavan pehmeästä jousituksesta huolimatta korkean C3 Aircrossin kallistelut ovat hyvin hallinnassa niin kuopissa kuin jarrutuksissa. Koeajetun BlueHDi 120 S&S -dieselin voimavarat riittävät hyvin suurin piirtein koko Korsikan ajamiseen kolmosvaihteella, 6-vaihteisen manuaalin toimiessa selkeästi. Pääsimme kokeilemaan myös 6-vaihteisella automaatilla varustettua PureTech 110 -bensiinimallia, joka on karkeasointisempi mutta helpompi tapa liikkua. Tarjolla on kattava valikoima elämää helpottavia varusteita. Trendin mukaisesti keskikonsolissa sijaitsee Qi-standardin mukainen langaton latauskolo kännykälle. Peruutuskameran kuva on kattavat 180°, mutta kameran ruudunpäivitys jättää toivomisen varaa. Muilta osin 7-tuumainen viihde- ja navigaatiojärjestelmä toimii mainiosti. Citroën on panostanut voimakkaasti myös turvavarusteisiin. C3 Aircrossin saa halutessaan jopa mainiolla tuulilasinäytöllä varustettuna, joka yhdessä vakiovarusteisen liikennemerkkitunnistuksen kanssa helpottaa kuljettajan työtaakkaa. Automaattinen hätäjarrutustoiminto jää kuitenkin valitettavasti lisävarustelistalle kaikilla varustetasoilla. Liukuvat takaistuimet ja automaatti-ilmastointi tulevat nekin vakiona vasta parhaassa Shine-tasossa. Suomessa uusi Citroën C3 Aircross nähdään vielä ennen vuodenvaihdetta, hintojen vahvistuessa lähikuukausina. Luvassa on pirteän omaperäinen tulokas korkeiden pikkuautojen kiristyvään segmenttiin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C3 Aircross BlueHDi 120 S&S Shine Moottori Dieselmoottori 1 560 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km 4,7 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4155 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2604 mm Tavaratila: 410–520 l Omamassa: 1233 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan