7.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3 Aircross – Kubismista katumaasturismiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 Aircross on juuri sitä, mitä pitikin: hiukan enemmän C3:sta. Hyvää: Citroënin uusi pirteys jatkuu, helppous ja mukavuus Huonoa: varustetasot, katumaasturihype Hilpeän ja hauskan Citroën C3:n kaveriksi ranskalaisen väkäsmerkin mallistoon saapuu nyt C3 Aircross. Ilmakrossi korvaa jatkossa tutun Picasso-tilaversion, sillä katumaasturibuumin myötä myös C3 vetää helmat ylös ja näyttäytyy raflaavasti maastotyyliin sonnustautuneena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatu, maasto ja tilaCitroënin nykyinen pirteä muotokieli jatkuu hienosti C3 Aircrossissa. Mallille on siunattu maltilliset 20 millimetriä lisää maavaraa ja maastohenki jatkuu helmoissa ja alleajosuojissa. Samalla voimakkaita mielipiteitä aiheuttaneet Airbump-kylkipuskurit ovat jääneet kokonaan pois, joten parkkipaikkapallukat nähdään vain tavallisen C3:n tapauksessa. Maastoasenteen osana Citroën C3 Aircross on saatavissa muun muassa Peugeot 3008:sta tutulla Grip Control -ajotilajärjestelmällä ja alamäkihidastimella. Varsinaista nelivetoa ei voimalinjavalikoimasta kuitenkaan löydy, mikä on ymmärrettävää B-segmentin crossovereissa. Valmistajan ylitsevuotava SUV-katumaasturihehkutus tuntuu ajoittain hiukan liioittelulta tuotteeseen nähden.Nykypikkuautoista perittyyn tapaan tarjolla on uskomaton valikoima värejä ja ulkonäköpaketteja. Citroën C3 Aircrossin tapauksessa eri yhdistelmiä on peräti 90. Lisäksi valittavana on 5 erilaista sisustavaihtoehtoa. Erityisen hauska yksityiskohta on muovista valmistettu oopperaikkuna, joka on somistettu värillisillä sälekaihdingrafiikoilla. Loput Citroënin pirteästä monikäyttöisyydestä kumpuaa sen tila-automaisuudesta. Liukuvien takaistuinten ansiosta tavaratilaa on käytössä aina 410 litrasta 520 litraan. Suhteessa 60/40 kaatuvat takaistuimet kasvattavat kuormakyvyn peräti 1289 litraan. Ja mikäli huonekalukaupasta tarttuu mukaan kirjahyllyn rakennussarja, voi autossa kuljettaa peräti 2,4 metriä pitkiä esineitä kiitos etumatkustajan istuimen kaadettavan selkänojan.Matkustamossa vallitsee Citroënin nykyteesien mukaisesti tilava ja valoisa tunnelma. Pettämättömällä ranskalaistyylillä valitut materiaalit ja muodot tekevät sisustasta miellyttävän oleskelupaikan, joka taatusti poikkeaa valtaharmaudesta. Valoa puolestaan virtaa panoraamalasikatosta, jonka saa jopa avattua sään suosiessa. Takaistuimilla on kiitettävästi tilaa ja varustelistalta löytyvät jopa pimennysverhot takaovien laseihin. Helposti liikenteessäAjettaessa Citroën C3 Aircross täyttää sille asetut odotukset. Korkeampi ajoasento tuo mukanaan paremman näkyvyyden sitä kaipaaville. Korsikan mutkaisilla teillä ohjauspyörän kautta ei välity juuri mitään tietoa etupyörien tekemisistä, mutta kevyt ohjaus on helppo ja lineaarinen. Sama kepeä helppous pätee myös muihin hallintalaitteisiin, sopien Citroënin imagoon. Mukavan pehmeästä jousituksesta huolimatta korkean C3 Aircrossin kallistelut ovat hyvin hallinnassa niin kuopissa kuin jarrutuksissa. Koeajetun BlueHDi 120 S&S -dieselin voimavarat riittävät hyvin suurin piirtein koko Korsikan ajamiseen kolmosvaihteella, 6-vaihteisen manuaalin toimiessa selkeästi. Pääsimme kokeilemaan myös 6-vaihteisella automaatilla varustettua PureTech 110 -bensiinimallia, joka on karkeasointisempi mutta helpompi tapa liikkua.Tarjolla on kattava valikoima elämää helpottavia varusteita. Trendin mukaisesti keskikonsolissa sijaitsee Qi-standardin mukainen langaton latauskolo kännykälle. Peruutuskameran kuva on kattavat 180°, mutta kameran ruudunpäivitys jättää toivomisen varaa. Muilta osin 7-tuumainen viihde- ja navigaatiojärjestelmä toimii mainiosti.Citroën on panostanut voimakkaasti myös turvavarusteisiin. C3 Aircrossin saa halutessaan jopa mainiolla tuulilasinäytöllä varustettuna, joka yhdessä vakiovarusteisen liikennemerkkitunnistuksen kanssa helpottaa kuljettajan työtaakkaa. Automaattinen hätäjarrutustoiminto jää kuitenkin valitettavasti lisävarustelistalle kaikilla varustetasoilla. Liukuvat takaistuimet ja automaatti-ilmastointi tulevat nekin vakiona vasta parhaassa Shine-tasossa.Suomessa uusi Citroën C3 Aircross nähdään vielä ennen vuodenvaihdetta, hintojen vahvistuessa lähikuukausina. Luvassa on pirteän omaperäinen tulokas korkeiden pikkuautojen kiristyvään segmenttiin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C3 Aircross BlueHDi 120 S&S Shine Moottori Dieselmoottori 1 560 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 3500 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km 4,7 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4155 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2604 mm Tavaratila: 410–520 l Omamassa: 1233 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa