31.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3:ssa kohotettiin kasvojen lisäksi istuimet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 on uudistettunakin yksi persoonallisimmista pikkuautoista – ja mukavimmista. Hyvää: jousitusmukavuus, hiljaisuus, personointimahdollisuudet. Huonoa: ohjaus, kääntöympyrä, takatilat, perusvarustelu. Citroën C3 toi muutama vuosi sitten pirteän säväyksen pikkuautoluokkaan. Ulkoasu sekoitti maasturimaisia muovihelmoja pyöreisiin perusmuotoihin koristeltuna räväköillä väreillä ja yksityiskohdilla.Sisäilmekin oli pikkuautoksi tyylikäs nojatuolimaisine istuimineen ja verhoiluineen. Mukavalta näyttänyt istuin osoittautui kuitenkin pitkäselkäiselle liian pehmeäksi ja muotoilemattomaksi. Jo lyhyellä matkalla kipeytynyt selkä vaikeutti pidemmän tuttavuuden tekemistä. Nyt istuimien muotoilua on uusittu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValinnan vaikeuttaC3:n ulkonäkö on muuttunut maltillisesti: ilmettä on saatu tuoreutettua valoilla, maskilla ja puskureilla. Ovien kolhusuojat eli airbumpit on myöskin muotoiltu uusiksi. Loppusilaus on jokaisen tehtävä itse valitsemalla rohkeita tehostevärejä. Mahdollisia korin, katon ja somisteosien väriyhdistelmiä on liki sata.Sisätiloihin sitikalla on oltu vieläkin tyytyväisempiä, sillä päivitykset keskittyvät uusiin sähköisiin avustimiin ja liitettävyyspalveluihin.Harmillisesti niistä valtaosa on lisävarusteita, esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus ei sisälly edes kalleimpaan varustetasoon.Myös takaistuimen polvitilat olisivat kaivanneet edes joitakin lisäsenttejä, mutta tilantarpeeseen on toki tarjolla C3 Aircross -pikkutila-auto.Lutuisa ajettavuusC3:ssä on miellyttävä matkustaa. Jousitus ja iskunvaimennus on viritetty aiempaakin pehmeämmäksi, ja kori kallistelee sekä nyökkii aitoranskalaiseen tapaan. Mukavuutta täydentää alhainen melutaso.Pikkuinen ei säikähdä edes pitkiä moottoritiesiirtymiä tai huonoja röykkyisiä tienpintoja, mutta mutkatiellä nautiskeluun auto ei ole parhaimmillaan. Epätasaisuuksia eristäessä myös ohjauksen tuntuma tiehen on hukattu. Hidas ja epätarkka ohjaus ei houkuttele nostamaan nopeutta, vaikka turbomoottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö onkin reipasta.Entä mitäpä selkä tykkäsi? Uudet Advanced Comfort -istuimet näyttävät yhtä tyylikkäiltä kuin aikaisemmat, mutta fylliä ja muotoja on lisätty sopiviin paikkoihin. Selkä ei vihoitellut pidemmälläkään rupeamalla. Valitettavasti paremmat istuimet eivät kuulu yhteenkään varustetasoon vakiona, vaan ne on ostettava sisustuspakettina. Satsaukset varusteisiin ja väriyhdistelmiin ovat kohtuuhintaisia, mutta loppusumma hiipii isompien kilpailijoiden reviirille.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Citroën C3 Puretech 110 Launch Edition Automaatti Emeraude Hinta alkaen 19 922 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 844 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 191 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 3996 mm, leveys 1749 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2539 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 450 / 450 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa