31.10.2020

Koeajo: Citroën C3:ssa kohotettiin kasvojen lisäksi istuimet

Citroen C3

Citroën C3 on uudistettunakin yksi persoonallisimmista pikkuautoista – ja mukavimmista. Hyvää: jousitusmukavuus, hiljaisuus, personointimahdollisuudet. Huonoa: ohjaus, kääntöympyrä, takatilat, perusvarustelu.

Citroën C3 toi muutama vuosi sitten pirteän säväyksen pikkuautoluokkaan. Ulkoasu sekoitti maasturimaisia muovihelmoja pyöreisiin perusmuotoihin koristeltuna räväköillä väreillä ja yksityiskohdilla.

Citroen C3

Sisäilmekin oli pikkuautoksi tyylikäs nojatuolimaisine istuimineen ja verhoiluineen. Mukavalta näyttänyt istuin osoittautui kuitenkin pitkäselkäiselle liian pehmeäksi ja muotoilemattomaksi. Jo lyhyellä matkalla kipeytynyt selkä vaikeutti pidemmän tuttavuuden tekemistä. Nyt istuimien muotoilua on uusittu.

Citroen C3

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valinnan vaikeutta

C3:n ulkonäkö on muuttunut maltillisesti: ilmettä on saatu tuoreutettua valoilla, maskilla ja puskureilla. Ovien kolhusuojat eli airbumpit on myöskin muotoiltu uusiksi. Loppusilaus on jokaisen tehtävä itse valitsemalla rohkeita tehostevärejä. Mahdollisia korin, katon ja somisteosien väriyhdistelmiä on liki sata.

Citroen C3

Sisätiloihin sitikalla on oltu vieläkin tyytyväisempiä, sillä päivitykset keskittyvät uusiin sähköisiin avustimiin ja liitettävyyspalveluihin.

Citroen C3

Harmillisesti niistä valtaosa on lisävarusteita, esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus ei sisälly edes kalleimpaan varustetasoon.

Citroen C3

Myös takaistuimen polvitilat olisivat kaivanneet edes joitakin lisäsenttejä, mutta tilantarpeeseen on toki tarjolla C3 Aircross -pikkutila-auto.

Citroen C3

Lutuisa ajettavuus

C3:ssä on miellyttävä matkustaa. Jousitus ja iskunvaimennus on viritetty aiempaakin pehmeämmäksi, ja kori kallistelee sekä nyökkii aitoranskalaiseen tapaan. Mukavuutta täydentää alhainen melutaso.

Citroen C3

Pikkuinen ei säikähdä edes pitkiä moottoritiesiirtymiä tai huonoja röykkyisiä tienpintoja, mutta mutkatiellä nautiskeluun auto ei ole parhaimmillaan. Epätasaisuuksia eristäessä myös ohjauksen tuntuma tiehen on hukattu. Hidas ja epätarkka ohjaus ei houkuttele nostamaan nopeutta, vaikka turbomoottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö onkin reipasta.

Citroen C3

Entä mitäpä selkä tykkäsi? Uudet Advanced Comfort -istuimet näyttävät yhtä tyylikkäiltä kuin aikaisemmat, mutta fylliä ja muotoja on lisätty sopiviin paikkoihin. Selkä ei vihoitellut pidemmälläkään rupeamalla. Valitettavasti paremmat istuimet eivät kuulu yhteenkään varustetasoon vakiona, vaan ne on ostettava sisustuspakettina. Satsaukset varusteisiin ja väriyhdistelmiin ovat kohtuuhintaisia, mutta loppusumma hiipii isompien kilpailijoiden reviirille.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Citroën C3 Puretech 110 Launch Edition Automaatti Emeraude

Hinta alkaen

19 922 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

20 844 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

81 kW (110 hv), 5500 r/min

Vääntö

205 Nm (1500 r/min)

Vääntö

205 Nm (1500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,0 s

Huippunopeus

191 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,0 (yhd.)

CO2-päästöt

120 g/km

Mitat

pituus 3996 mm, leveys 1749 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2539 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

450 / 450 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat