31.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3:ssa kohotettiin kasvojen lisäksi istuimet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 on uudistettunakin yksi persoonallisimmista pikkuautoista – ja mukavimmista. Hyvää: jousitusmukavuus, hiljaisuus, personointimahdollisuudet. Huonoa: ohjaus, kääntöympyrä, takatilat, perusvarustelu. Citroën C3 toi muutama vuosi sitten pirteän säväyksen pikkuautoluokkaan. Ulkoasu sekoitti maasturimaisia muovihelmoja pyöreisiin perusmuotoihin koristeltuna räväköillä väreillä ja yksityiskohdilla.Sisäilmekin oli pikkuautoksi tyylikäs nojatuolimaisine istuimineen ja verhoiluineen. Mukavalta näyttänyt istuin osoittautui kuitenkin pitkäselkäiselle liian pehmeäksi ja muotoilemattomaksi. Jo lyhyellä matkalla kipeytynyt selkä vaikeutti pidemmän tuttavuuden tekemistä. Nyt istuimien muotoilua on uusittu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValinnan vaikeuttaC3:n ulkonäkö on muuttunut maltillisesti: ilmettä on saatu tuoreutettua valoilla, maskilla ja puskureilla. Ovien kolhusuojat eli airbumpit on myöskin muotoiltu uusiksi. Loppusilaus on jokaisen tehtävä itse valitsemalla rohkeita tehostevärejä. Mahdollisia korin, katon ja somisteosien väriyhdistelmiä on liki sata.Sisätiloihin sitikalla on oltu vieläkin tyytyväisempiä, sillä päivitykset keskittyvät uusiin sähköisiin avustimiin ja liitettävyyspalveluihin.Harmillisesti niistä valtaosa on lisävarusteita, esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus ei sisälly edes kalleimpaan varustetasoon.Myös takaistuimen polvitilat olisivat kaivanneet edes joitakin lisäsenttejä, mutta tilantarpeeseen on toki tarjolla C3 Aircross -pikkutila-auto.Lutuisa ajettavuusC3:ssä on miellyttävä matkustaa. Jousitus ja iskunvaimennus on viritetty aiempaakin pehmeämmäksi, ja kori kallistelee sekä nyökkii aitoranskalaiseen tapaan. Mukavuutta täydentää alhainen melutaso.Pikkuinen ei säikähdä edes pitkiä moottoritiesiirtymiä tai huonoja röykkyisiä tienpintoja, mutta mutkatiellä nautiskeluun auto ei ole parhaimmillaan. Epätasaisuuksia eristäessä myös ohjauksen tuntuma tiehen on hukattu. Hidas ja epätarkka ohjaus ei houkuttele nostamaan nopeutta, vaikka turbomoottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö onkin reipasta.Entä mitäpä selkä tykkäsi? Uudet Advanced Comfort -istuimet näyttävät yhtä tyylikkäiltä kuin aikaisemmat, mutta fylliä ja muotoja on lisätty sopiviin paikkoihin. Selkä ei vihoitellut pidemmälläkään rupeamalla. Valitettavasti paremmat istuimet eivät kuulu yhteenkään varustetasoon vakiona, vaan ne on ostettava sisustuspakettina. Satsaukset varusteisiin ja väriyhdistelmiin ovat kohtuuhintaisia, mutta loppusumma hiipii isompien kilpailijoiden reviirille.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Citroën C3 Puretech 110 Launch Edition Automaatti Emeraude Hinta alkaen 19 922 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 844 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 191 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 3996 mm, leveys 1749 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2539 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 450 / 450 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?