31.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3:ssa kohotettiin kasvojen lisäksi istuimet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 on uudistettunakin yksi persoonallisimmista pikkuautoista – ja mukavimmista. Hyvää: jousitusmukavuus, hiljaisuus, personointimahdollisuudet. Huonoa: ohjaus, kääntöympyrä, takatilat, perusvarustelu. Citroën C3 toi muutama vuosi sitten pirteän säväyksen pikkuautoluokkaan. Ulkoasu sekoitti maasturimaisia muovihelmoja pyöreisiin perusmuotoihin koristeltuna räväköillä väreillä ja yksityiskohdilla. Sisäilmekin oli pikkuautoksi tyylikäs nojatuolimaisine istuimineen ja verhoiluineen. Mukavalta näyttänyt istuin osoittautui kuitenkin pitkäselkäiselle liian pehmeäksi ja muotoilemattomaksi. Jo lyhyellä matkalla kipeytynyt selkä vaikeutti pidemmän tuttavuuden tekemistä. Nyt istuimien muotoilua on uusittu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valinnan vaikeutta C3:n ulkonäkö on muuttunut maltillisesti: ilmettä on saatu tuoreutettua valoilla, maskilla ja puskureilla. Ovien kolhusuojat eli airbumpit on myöskin muotoiltu uusiksi. Loppusilaus on jokaisen tehtävä itse valitsemalla rohkeita tehostevärejä. Mahdollisia korin, katon ja somisteosien väriyhdistelmiä on liki sata. Sisätiloihin sitikalla on oltu vieläkin tyytyväisempiä, sillä päivitykset keskittyvät uusiin sähköisiin avustimiin ja liitettävyyspalveluihin. Harmillisesti niistä valtaosa on lisävarusteita, esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus ei sisälly edes kalleimpaan varustetasoon. Myös takaistuimen polvitilat olisivat kaivanneet edes joitakin lisäsenttejä, mutta tilantarpeeseen on toki tarjolla C3 Aircross -pikkutila-auto. Lutuisa ajettavuus C3:ssä on miellyttävä matkustaa. Jousitus ja iskunvaimennus on viritetty aiempaakin pehmeämmäksi, ja kori kallistelee sekä nyökkii aitoranskalaiseen tapaan. Mukavuutta täydentää alhainen melutaso. Pikkuinen ei säikähdä edes pitkiä moottoritiesiirtymiä tai huonoja röykkyisiä tienpintoja, mutta mutkatiellä nautiskeluun auto ei ole parhaimmillaan. Epätasaisuuksia eristäessä myös ohjauksen tuntuma tiehen on hukattu. Hidas ja epätarkka ohjaus ei houkuttele nostamaan nopeutta, vaikka turbomoottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö onkin reipasta. Entä mitäpä selkä tykkäsi? Uudet Advanced Comfort -istuimet näyttävät yhtä tyylikkäiltä kuin aikaisemmat, mutta fylliä ja muotoja on lisätty sopiviin paikkoihin. Selkä ei vihoitellut pidemmälläkään rupeamalla. Valitettavasti paremmat istuimet eivät kuulu yhteenkään varustetasoon vakiona, vaan ne on ostettava sisustuspakettina. Satsaukset varusteisiin ja väriyhdistelmiin ovat kohtuuhintaisia, mutta loppusumma hiipii isompien kilpailijoiden reviirille. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Citroën C3 Puretech 110 Launch Edition Automaatti Emeraude Hinta alkaen 19 922 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 844 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 191 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 3996 mm, leveys 1749 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2539 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 450 / 450 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?