12.1.2025

Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona

Kuva Tuomas Rajala

Cupra Formentor VZ on ladattava tehohybridi, joka antaa itsestään hieman todellisuutta roisimman kuvan.

Tummanharmaa mattapintainen Formentor VZ näyttää siltä, ettei sen kanssa ole leikkimistä. Auton muotokielessä on paljon motorsportia, ja vanteiden sisäpuolella kiiluvat Cupran tehostevärillä maalatut Brembon jarrusatulat. Sama linja jatkuu sisällä, sillä VZ:n etujakkarat ovat lepakkomallia.

Cupran on tuonut mallistoonsa reilusti sporttisia elementtejä, mikä sopii hyvin merkin pirtaan. VAG-konsernin tuotteet eivät ole välttämättä niitä kaikkein seksikkäimpiä muotoilumielessä, ja siksi Cupra tuo mukavan poikkeuksen.

Itse asiassa Cupra on tällä hetkellä muotoiluosastonsa kanssa sen verran luovaa porukkaa, että merkin tuotteet erottuvat selkeästi kaikista muista valmistajista. Formentor edustaa muotoilun näkökulmasta tosin merkin miedointa laitaa.

Formentor on täynnä hyvällä maulla toteutettuja tyylittelyitä. Mattaväri yhdistettynä kuparin sävyisiin yksityiskohtiin toimii mainiosti. Kuparia on viljelty auton merkkiin, pakoputkien ulostuloihin ja muihin pienempiin yksityiskohtiin. Kokonaisuus on tyylikäs.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes 300 hv tehoa

VZ on Cupran kohdalla teholeimasin, joka kertoo tavallista rivakammasta suorituskyvystä ja spottisemmasta fiiliksestä. Koeajettu Formentor VZ on miedompi kahdesta sporttiversiosta, ja keulan alla on 1,5-litrainen bensiinimoottori, joka toimii yhtensä puuna sähkömoottorin kanssa.

Etuvetoinen VZ tuottaa tehoa mukavan tasalukeman 200 kW (272 hv) ja vääntää 400 Nm:n edestä. Nämä arvot kiihdyttävät auton sataan 7,2 sekunnissa, ja kulutus pysyy lataamalla hyvin kurissa.

Cupran WLTP:n mukainen toimintamatka sähköllä on 126 kilometriä, mikä on markkinoiden pisimpiä. Yli sata kilometriä sähköllä jaksavia malleja ei jonoksi asti ole, ja tässä emokonserni VW on etulinjassa. Formentorin kanssa samaa tekniikkaa jakaa moni VAG:n tuote.

Formentorin akun nettikapasiteetti on 19,7 kWh, ja AC-lataus 11 kW. Tarjolla on myös pikalataus, jonka nopeus on 50 kW. Pikalatausta voi erehtyä ladattavassa hybridissä luulemaan turhakkeeksi, mutta etenkin pidemmällä reissulla akkua voi hyödyntää huomattavasti paremmin pikalatauksen ansiosta.

Hyvää ja huonoa

  • Tyylikäs muotokieli
  • Pitkä sähköinen toimintamatka
  • Toimiva voimalinja
  • Pieni tavaratila

Polttoaineenkulutus on erityisen pientä silloin kun autoa lataa säännöllisesti. Kun kyseessä on tehomalli, käyttää Formentor energiaa hyväkseen ekopeliä enemmän. Ladattavalla hybridillä tulee harvoin seurailtua sähkönkulutusta, sillä lähinnä polttoaineen kulutuksella on merkitystä. Ilmoitettuun 126 kilometriin sähköiseen toimintamatkaan yltäminen vaatii kuitenkin tekemistä.

Formentorissa on monen muun Cupra-mallin tavoin mukautuva alusta, jonka toiminta on yhteydessä ajotilaan. Ajotilan muutos vaikuttaa alustan lisäksi myös ohjaustuntumaan ja moottorinohjaukseen. Eco-asetuksella kaasunvaste on viipyilevää, ohjaustuntuma kevyt ja polttoaineenkulutusta optimoidaan.

Eco-asetuksen vastinpari on Cupra, joka tiukentaa alustaa ja ohjausta. Lisäksi moottorista napataan irti kaikki mahdollinen. Vaikka tehoa Formentorin VZ-versiossa on yllin kyllin, ei voi sanoa, että kyseessä olisi mikään järkyttävä tykki. Toki esimerkiksi talvikelissä olisi hyötyä nelivedosta, joka ylläpitäisi suorituskyvyn myös liukkaalla kelillä. Sellainen löytyy kaksilitraisella bensakoneella varustetusta VZ-mallista.

Brembot pysäyttävät ja vinkuvat

Cuprassa on panostettu osittain hieman hassuihin paikkoihin suorituskykymielessä. Esimerkiksi jarrut ovat jollain tapaa ylimitoitetut suorituskykyyn nähden. Vanteiden sisälle on piilotettu Brembon järeät jarrut, jotka tuovat mukanaan järkyttävän jarrutehon, mutta myös aiheuttavat pahaa vinkumista. Toki se on motorsportia, joten vinkuminen kuuluu asiaan.

Toinen erikoinen yksityiskohta ovat kuppimalliset etujakkarat, jotka eivät ainakaan etupenkillä olleiden kyytiläisten mielestä olleet maailman mukavin valinta. Kuskin näkökulmasta ne kyllä toimivat erinomaisesti, vaikkakin tuntuvat hieman liioitelluilta.

Formentorissa on mukavasti tilaa neljälle matkustajalle, ja viideskin mahtuu mukaan, mikäli moiselle on tarvetta. Jalkatilaa on molemmilla penkkiriveillä riittävästi, mutta tavaratila jää hieman pieneksi. 345 litraa ei meinaa oikein riittää, jos mukaan pitää mahduttaa vaikkapa joululoman tarvikkeet.

Ainakaan koeajon aikana Cupraa ei myöskään vaivannut kiusalliset keskikonsolin näytön haasteet, joita on tullut vastaan vähän turhankin usein. Sinänsä tyylikäs ja parhaimmillaan toimiva näyttö on hyvä ja intuitiivinen. Alalaidan kosketusliukurit ovat tosin kamalat. Onneksi ratin kosketusnäppäimet ovat Cupran kohdalla korvattu oikeilla painikkeilla. Luvassa ei siis ole vikapainalluksia, joita kosketusnäppäimien kanssa tulee tuon tuostakin.

Cupra Formentor on tyylikäs ja toimiva valinta pienen perheen käyttöautoksi, etenkin jos toiveissa on suorituskykyinen malli. VZ tuo mukanaan tehoa, tyyliä ja varusteita. Ja pitkä sähköinen toimintamatka laskee autoilun kustannuksia mukavasti.

Cupra Formentor VZ 1.5 PHEV 200 kW e-HYBRID DSG

LATAUSHYBRIDI, neliveto

4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3

6-v. kaksoiskytkinvaihteisto

200 kW (272 hv), 400 Nm

Akku netto 19,7 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 40 kW

WLTP-kulutus 0,5 l/100km

CO2-päästöt 11 g/km

toimintamatka sähköllä 125 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s

huippunopeus 229 km/h

Mitat

Pituus 4 451 mm

Leveys 1 839 mm

Korkeus 1 537 mm

Akseliväli     2 680 mm

Tavaratila    345–420 l

Omamassa      1 681 kg

perävaunu     1 700 / 750 kg

Euro NCAP     5 tähteä (2020)

Takuu  5 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä    8 v / 160 000 km

Hinta alkaen  48 580 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat