Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä

Kuva Petri Munukka

Cupra Leon lataushybridi on saanut lisää tehoa ja toimintamatkaa

Cupra Leon on ottanut uudistuneella ulkonäöllä hajurakoa kaksoissiskoonsa Seat Leoniin. Keulan ilme on kokonaan uusi, muista suunnista erottaminen on vaikeampaa. Sisällä urheilulliseksi premiummerkiksi janoava Cupra erottautuu sporttipenkeillä ja prameammalla verhoilulla, vaikka kojelauta heepeleineen ei paljoa eroa muista emokonsernin kompaktimalleista.

Samalla moottorivalikoimaa on tuunattu kolmeen tarkoitukseen, järkevä 1,5-litrainen kevythybridi (150 hv), niille, joita konepellin alus ei kiinnosta, nelivetoinen kaksilitrainen (333 hv) niille, joille kierrosajalla on merkitystä ja lataushybridi (272 hv) niille, jotka haluavat kerryttää päästöttömiä sähkökilometrejä. Koeajoon valikoitui lataushybridi myös, koska sen tekniikka on eniten uudistunut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sporttinen perheauto

Leon on edelleen tilava perheauto, vaikka Cupran versio viekin mielikuvaa urheilulliseen suuntaan. Paksummat sporttipenkkien selkänojat nipistävät hitusen takapenkkiläisten polvitilaa, mutta sitä jää silti runsaasti. Ajoasento on luonteva ja matalalla istuminen tuo mukavaa vaihtelua sähköautouutuuksien akun päällä istumisen sijaan. Leonissa akusto vie sen sijaan tavaratilan alapuolisen tilan lähes kokonaan, mutta kontti on silti riittävän kookas. Takaluukun avausnappula on piilotettu oikean takavalon alle.

Ohjaamojärjestely ja hallintalaitteet ovat tuttuja konsernin muista uutuuksista. Materiaaleilla ja yksityiskohdilla on saatu kuitenkin ylellisempi vaikutelma. Seat ja Cupra taisivat välttää Volkswagenin saamat pahimmat nurinat pitäytymällä koko ajan tavallisissa painikkeissa hipaisukytkimien sijaan. Kosketusnäytössä on ilmastoinnin säädöille varattu alarivi ja ylärivi puolestaan personoitaville pikakuvakkeille.

Ratin Cupra-painikkeella säädetään ajotilaa. Erot ovat aika pieniä, suurin ero on dynamicin lisäämä moottoriääni, jota ei kauaa viitsi kuunnella. Ohjaus on nopea ja tarkka jo perusasetuksella, tunto ei juuri lisäänny dynamicillä. Napakka alusta ja mukautuva iskunvaimennus pitävät otteen tiestä hyvin onnistuen olemaan välittämättä kaikkia epätasaisuuksia autoon.

Tehokas lataushybridi

Leonin lataushybridivoimalinja on koettu jo muissa saman perusrakenteen jakavissa Volkswageneissa, Skodissa ja Seateissa. Tehokkaammassa VZ-versiossa puolitoistalitrainen bensiinimoottori on 177-hevosvoimainen ja kuusivaihteisessa kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä olevassa sähkömoottorissa polleja on 116. Yhteislukema on kuitenkin ”vain” 272, suorituskyky on joka tapauksessa riittävä molempien moottorien ollessa käytössä. Pelkällä sähköllä tai akusto tyhjänä bensiinillä ajettaessa potkua on vähemmän. Koko tehoreservin käytössä pitäminen onnistuu joko dynamic-ajotilavalinnalla tai käyttämällä päämäärää navigaattorilla hybridiajotilassa. Vähänkin liukkaammalla pinnalla jää kaipaamaan nelivetoa, mutta sitä ei saa lataushybridiin saa. Osansa sutaisuista aiheuttaa painava akusto taka-akselin takapuolella.

Talvikeli paljastaa bensiinimoottorin valttikortin sähköön verrattuna. Valmistaja kertoo Leonin WLTP-kulutuslukemiksi joko 17 kWh/100km tai 5,6 l/100km. Akuston tyhjennyttyä bensiinimoottorilla on melko helppo päästä tuohon ilmoitettuun lukemaan, mutta vastaavassa pikkupakkasessa sähköajon keskikulutus on yli 21 kWh/100km. Siinä missä bensiinimoottori lämmittää matkustamoa hukkalämmöllä, sähkövastuksilla sisäilman lämmittäminen vie 4 kWh. Silti talvellakin pääsee noin 90 km sähköllä. Vaihtovirtalatauksen (11 kW) lisäksi Leonissa on tasavirtalataus (40 kW), jolla akun (19,7 kWh) saa täyteen lounaan aikana.

Hyvät ja huonot puolet

  • tilat
  • ajoasento
  • istuimet
  • ajettavuus
  • sähköinen toimintamatka
  • ei nelivetoa lataushybridinä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat