25.1.2025

Koeajo: Cupra Terramar – persoonallinen oma itsensä

Kuva Manu Tuppurainen

Volkswagen-konserni on lähtenyt vahvasti brändäämään Cupraa omaksi houkuttelevaksi automerkiksi. Siinä on kyllä onnistuttu.

Volkswagen-konserni lähti vuosia sitten tekemään Seatin Cupra-malleista omaa Cupra-brändiä. Nyt Cupra-mallisto on laajentunut peräti kahdella uudella automallilla, täyssähkö-Tavascanilla sekä polttomoottoripohjaisella Terramar-mallilla.

Cupra oli ollessaan vielä osa Seatia sen urheilullinen mallisto ja sama teema jatkuu hyvin voimakkaasti Cupran ollessa nyt oma brändi. Brändäystyötä voi myös pitää varsin onnistuneena, Cupra on edelleen – tai oikeastaan vieläkin enemmän hyvin urheilullista, mutta samalla myös omaperäisestä mallistoa edustava automerkki. Se on tullut selvästi jäädäkseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huomiota herättävää muotoilua

Cupralle leimaavaa on hyvin persoonallinen ja huomiota herättävä muotoilu. Terramar-mallissa on jopa paljon samaa kuin esimerkiksi niin ikään konserniin kuuluvan Lamborghini Uruksen muotoilussa. Terramarilla kosiskellaan samoista asioista pitäviä kuluttajia kuin Uruksellakin, tosin eri hintaluokassa.

Terramaria on tarjolla alkaen hieman päälle 40 000 euroon. Silloin kysymyksessä on kevythybridi. Kun Terramarin hankkii ladattavana hybridinä, alkaen hinta on reilu 46 000 euroa. Tällöin voimalinja on 150 kilowatin tehoinen. Kun voimaa haluaa enemmän eli koeajetun auton 200 kilowattia, silloin alkaen hinta on vajaa 50 000 euroa.

Koeajetussa ladattavassa hybridi -versiossa oli vielä lisävarusteita lähes 7 000 eurolla, joista Matrix Led Ultra -ajovalot ovat ne oleellisimmat.

Lisäksi tarjolla on myös 2-litraista bensiiniversiota, jonka saa nelivetoisena. Tämä onkin suuri miinus, neliveto on tarjolla vain bensiinimoottorin yhteyteen ja hybridi-mallit ovat etuvetoisia. Kun pellin alta riuhdotaan reilu 200 kilowattia tehoa (272 hv), kuten koeajetun auton tapauksessa, neliveto olisi myös poikaa.

Myös pikalataus vakiona

Ladattavat hybridit alkavat monet olla jo niin sanottuja ”puolisähköautoja”. Sähköajoon tarkoitetun akun koko on jo kymmeniä kilowattitunteja, puolet pienempien sähköautojen akkukapasiteetistä ja niitä voi ladata hitaamman type 2 -latauksen lisäksi myös pikalaturilla, joka on myös noin puolet pienempien sähköautojen pikalatauskapasiteetista. 

Terramarkin ottaa optimiolosuhteissa sähköä vastaan parhaimmillaan jopa 50 kilowatin teholla, joka tarkoittaa sitä, että pidempää siivua taittaessa akun saa täyteen lounastauon aikana – ja taas mennään pieni siivu pelkällä sähköllä, eikä bensiiniä juurikaan kulu. Normaalissa arkiajossa Cupra menee siis käytännössä pelkällä sähköllä, jos esimerkiksi kotona tai työpaikalla on lataus tarjolla.

Polttomoottori Terramarin ladattavassa hybridissä käy siis hyvin harvakseltaan, jollei sitä erikseen halua käyttää. Kun voimaa pyytää kaasupolkimella, pienen viiveen jälkeen bensiinimoottori käynnistyy, ja sen äänimaailma on varsin hiljainen eikä ajo oleellisesti äänimaailman suhteen muutu.

Voimalinja kehittää 200 kilowatin tehon ja vääntöä se tarjoaa 400 newtonmetriä. Nämä arvot tarjoavat varsin miellyttävää ja auton luonteeseen sopivaa menoa, aiemmon mainittu neliveto on se, mitä tässä jää kaipaamaan.

Pysäytysvoimaakin riittää, VZ-mallien isommat jarrut takaavat, että vauhti hiljenee, kun jarrupoljinta painaa, tosin poljinvoimaa joutuu käyttämään hyvin määrätietoisesti. Poljin on jäykkä ja se vaatii voimaa.

Terramarin alusta on urheilullinen ja napakka, se suodattaa tien epätasaisuudet täsmällisesti.

Holhoavat ajoavustimet

Ajettavuudessa Terramarin suurin miinus on sen holhoava käytös. Auton vakionopeudensäädin lukee automaattisesti liikennemerkkejä ja säätää nopeutta myös havaitsemansa mukaan. Se säätää nopeuden joko liikennemerkkitunnistuksen antaman informaation tai karttapohjan tiedon kautta, ja tämä aiheuttaa paljon tilanteita ohjauspyörän takana. 

Keravalla moottoritiellä paikassa, jossa on talvella satasen rajoitus ja kesällä 120 kilometriä tunnissa, Terramar päättääkin yllättäen alkaa noudattaa levähdysaluelle johtavan kaistan varressa olevaan 60 kilometrin rajoitusta. 

Lusin suoralla Heinolassa auto löytää jostain tiedon nopeusrajoituksesta, jollaista Suomessa ei ole edes olemassa ja alkaa yhtä äkkiä kiihdyttää 130 kilometrin tuntinopeuteen. Länsiväylältä Espoon ja Helsingin rajalta auto löytää 120 kilometrin nopeusrajoituksen – moottoritieltä, jossa on aina 80 kilometrin nopeusrajoitus. Näitä virheellisestä informaatiosta johtuvia kiihdytyksiä ja hidastuksia tuli vajaan tuhannen kilometrin koeajon aikana useita, arviolta noin parikymmentä kappaletta.

Lisäksi Terramarin kaistavahti aiheuttaa talvikelissä sellaisia ohjauksen yllättäviä liikkeitä, kun se menee sekaisin tiellä olevasta lumesta, että se pitää muistaa napsauttaa joka kerta liikkeelle lähtiessään pois päältä, että yllättäviä tilanteita ei tule. 

Informaatiovirheet sekä kaistavahdin käytökseen talvikelissä liittyvät asiat ovat tietysti sellaisia, että niihin on mahdollista saada ajan saatossa ohjelmistopäivitysten myötä korjauksia, mutta koeajon aikana ne aiheuttivat pienoisia yllätyksiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isompi kuin Formentor

Kooltaan ja tiloiltaan Terramar on asemoitu jo kolmisen vuotta sitten lanseerattua Cupra Formentoria suuremmaksi veljeksi. Se on Volkswagen Tiguanin kanssa saman kokoluokan edustaja, Tiguanin edustaessa konservatiivisempaa koulukuntaa.

Terramarissa istutaan edessä syvissä poteroissa kuten urheilullisissa autoissa on tapana, korkea keskikonsoli halkoo etumatkustajan tiloja. Istuimet ovat auton luonteeseen sopivan urheilulliset ja ne tarjoavat hyvää tukea joka suuntaan. 

Sisätilojen jotkut elementit ovat Terramarissa hieman muovisen oloisia, esimerkiksi keskikonsolissa on sitä fiilistä.

Takamatkustajilla tilat ovat perheautolle tyypilliset, tilavat ja avarat. Tavaratila vetää perusmuodossa satoja litroja ja se on auton kokoluokan huomioiden varsin tilava.

Sisätiloissa on kojelaudan yläosaa kiertävä led-nauha, joka toimii myös kuolleen kulman varoituksena. Pieni pätkä ohjaamoa kiertävää led-nauhaa muuttaa väriään, kun auto havaitsee kuolleessa kulmassa toisen ajoneuvon.

Ovista löytyy myös led-valoelementit, jotka sopivat auton tyyliin ja tunnelmaan. Sitähän Terramarissa riittää, se on hyvin pitkälle oma persoonallinen itsensä, vaikka kaikki tietävät kuinka autoja nykypäivänä tehdään – monistetaan samaa mallista toiseen.

Hyvää ja huonoa

  • Tehokas voimalinja
  • Tyylikäs ulkomuoto
  • Pikalatausmahdollisuus
  • Ei nelivetoa
  • Tietoviihdejärjestelmän virheet
  • Kaistavahti talvikelissä

Cupra Terramar VZ 1.5 TSI e-Hybrid 200 kW 6-v. DSG

LATAUSHYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm 3

6-v. automaattivaihteisto

200 kW (272 hv), 400 Nm

Akku brutto / netto 25,7 / 19,7 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 40 kW

WLTP-kulutus 0,4 l/100km

CO 2 -päästöt 10 g/km

toimintamatka sähköllä 121 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,3 s

huippunopeus 215 km/h

Mitat

Pituus 4 519 mm

Leveys 1 863 mm

Korkeus 1 584 mm

Akseliväli 2 681 mm

Tavaratila 400 l

Omamassa 1 829 kg

perävaunu 2 000 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2024)

Takuu 5 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 46 916 €

koeajoauto 56 020 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat