22.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: DS 3 E-tense – Rohkeammin ylähyllylle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3 E-tense pudottaa sisarmallinsa tavoin Crossback-nimen kasvopesun yhteydessä. Samalla autoa on parannettu hiukan joka saralla aina akusta materiaaleihin. Hyvää: materiaalit, tyyli. Huonoa: metrihinta. Ranskalaisen DS:n mallistourakka on jatkunut jo tovin, mutta nyt merkki on ylpeä neljän erilaisen auton valikoimastaan. Joukon vanhimmat, DS 3 ja DS 7, ennättivät jo kasvojenkohotukseenkin ja samalla ne luopuivat hankalasta Crossback-lisänimestä. E-tense puolestaan tarkoittaa sähköistettyä, DS 3:n tapauksessa täyssähköä, ja se onkin ainut Suomessa nähtävä versio premiumin kanssa flirttailevasta kompaktiautosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuimempaan tyyliinDS 3 E-tense on kasvopesun yhteydessä saanut uudet ajovalot, joissa ledit ovat aina vakiovaruste, matriisien ollessa lisävarustelistalla. Samalla keulailmettä on tietoisesti tehty tuimemmaksi hiukan hämmästyneen alkuperäisen jälkeen. DS Wings -somisteita on muokattu, uudet hammasmaiset päiväajovalot ovat komeat ja keulamaski on vaihtoehtoisesti väriltään krominen tai musta.Sivuprofiilissa erottuu edelleen hainevä ovien välissä ja ovipintojen muotoilussa jättimäistä pukkimerkkiä muistuttava pokkaus. Takana muutokset ovat keulaa maltillisempia, mutta uudella spoilerilla ja takapuskurilla on haettu parempaa aerodynaamisuutta. Takaluukun Crossback-teksti on sekin vaihtunut DS Automobiles -tekstilogoksi. Maavaraa on madallettu 10 mm aerodynaamisuussyistä ja uudet vannevaihtoehdot tasapainoilevat näyttävyyden ja ilmanvastuksen välillä. Auton ilmanvastus on parantunut tehtaan mukaan 7,6 prosenttia edeltäjään verrattuna. Sisällä matkustamossa materiaali- ja värivaihtoehtoja on päivitetty. DS 3:n sisätilat ovatkin nyt löytäneet hiukan sitä jotain erityistä, mitä merkki tavoittelee. Uusi 10,3-tuumainen kosketusnäyttö on sangen kiiltoisa ja DS Iris -tietoviihdejärjestelmä ovat perustoimiva. Ohjauspyörän takana lisäviiksessä olleet vakionopeudensäätimen painikkeet on tuotu ratin puolaan. Viilattua virrankäyttöäDS 3 E-tense on saanut pientä hiontaa myös sähkövoimalinjansa osalta. Stellantiksen tekniikkatiimi on pakannut akun uudelleen, joten rakenteiden tyhjää tilaa on saatu minimoitua. Kapasiteetti on nyt 54 kilowattituntia, josta käytössä on hiukan alle 51 kWh. Latausteho on edelleen 100 kW ja 0-80% lataus onnistuu noin 25 minuutissa. Type 2 AC-laturin teho on 11 kW ja ideaalinen latausaika tuolloin on viisi tuntia. Myös auton sähkömoottori on päivitetty, joten sen tehoa ja hyötysuhdetta on saatu parannettua. Uusitun moottorin teho on 115 kW ja vääntö kirjoitetaan muotoon 260 Nm. DS 3 E-tensen yhdistetty WLTP-toimintamatka kirjoitetaan nyt muotoon 402 km. Lämpöpumppu on vakiovaruste, mutta akussa ei ole esilämmitystoimintoa. Akku kuitenkin pyrkii pitämään itsensä yli –10°C lämpötilassa talvikeleillä, joten pitkien pakkaspysäköintien kanssa kannattaa harkita myös latausjohdon kiinnittämistä.Aalto ja liikePaikoin kunnianhimoisilla mutkatieosuuksilla järjestetty koeajo paljasti, että DS 3 on ajettavuudeltaan peruspätevä kompaktiauto. Edes urheilullisemmassa ajotilassa tehoa tai intoa ei ole yltiöpäisesti, mutta arkiliikenteessä voimavarat riittävät hyvin. Alustan säädössä on tavoiteltu premium-henkistä pehmeyttä, mutta lopputuloksesta puuttuu tietty taikamattoefekti. Samalla se on myös turhan pehmeä korin liikkeiden kunnolliseen hallintaan. Aaltoilevalla moottoritieosuudella DS 3 jääkin helposti keinumaan kuin aallokossa. Pehmeyttä on haettu myös panostamalla istuinten pehmustukseen hiukan sisarmerkki Citroënin tapaan.Palaamme kulutuslukemiin ja käytettävyyteen tarkemmin kotimaan koeajossa.Uudistunut DS 3 E-tense on ennakkomyynnissä ja ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen vielä ennen kevättä. Malliston hinnat alkavat 45 390 eurosta (Performance Line) ja väliaskeleena ennen Operaa on vielä Rivoliin rinnastuva Performance Line+. Hinta on kompaktille autolle tuntuva, mutta DS 3 E-tense houkutellee ostajia heistä, jotka tietävät haluavansa pienemmän auton ja ovat valmiita panostamaan siihen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen DS 3 E-tense Performance Line+ Hinta alkaen 47 390 € Moottori Etuakseli: kestomagnetoitu synkronimoottori. Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 402 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4118 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2558 mm Tavaratila: 350–1050 l Omamassa: 1600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan