22.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: DS 3 E-tense – Rohkeammin ylähyllylle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3 E-tense pudottaa sisarmallinsa tavoin Crossback-nimen kasvopesun yhteydessä. Samalla autoa on parannettu hiukan joka saralla aina akusta materiaaleihin. Hyvää: materiaalit, tyyli. Huonoa: metrihinta. Ranskalaisen DS:n mallistourakka on jatkunut jo tovin, mutta nyt merkki on ylpeä neljän erilaisen auton valikoimastaan. Joukon vanhimmat, DS 3 ja DS 7, ennättivät jo kasvojenkohotukseenkin ja samalla ne luopuivat hankalasta Crossback-lisänimestä. E-tense puolestaan tarkoittaa sähköistettyä, DS 3:n tapauksessa täyssähköä, ja se onkin ainut Suomessa nähtävä versio premiumin kanssa flirttailevasta kompaktiautosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuimempaan tyyliinDS 3 E-tense on kasvopesun yhteydessä saanut uudet ajovalot, joissa ledit ovat aina vakiovaruste, matriisien ollessa lisävarustelistalla. Samalla keulailmettä on tietoisesti tehty tuimemmaksi hiukan hämmästyneen alkuperäisen jälkeen. DS Wings -somisteita on muokattu, uudet hammasmaiset päiväajovalot ovat komeat ja keulamaski on vaihtoehtoisesti väriltään krominen tai musta.Sivuprofiilissa erottuu edelleen hainevä ovien välissä ja ovipintojen muotoilussa jättimäistä pukkimerkkiä muistuttava pokkaus. Takana muutokset ovat keulaa maltillisempia, mutta uudella spoilerilla ja takapuskurilla on haettu parempaa aerodynaamisuutta. Takaluukun Crossback-teksti on sekin vaihtunut DS Automobiles -tekstilogoksi. Maavaraa on madallettu 10 mm aerodynaamisuussyistä ja uudet vannevaihtoehdot tasapainoilevat näyttävyyden ja ilmanvastuksen välillä. Auton ilmanvastus on parantunut tehtaan mukaan 7,6 prosenttia edeltäjään verrattuna. Sisällä matkustamossa materiaali- ja värivaihtoehtoja on päivitetty. DS 3:n sisätilat ovatkin nyt löytäneet hiukan sitä jotain erityistä, mitä merkki tavoittelee. Uusi 10,3-tuumainen kosketusnäyttö on sangen kiiltoisa ja DS Iris -tietoviihdejärjestelmä ovat perustoimiva. Ohjauspyörän takana lisäviiksessä olleet vakionopeudensäätimen painikkeet on tuotu ratin puolaan. Viilattua virrankäyttöäDS 3 E-tense on saanut pientä hiontaa myös sähkövoimalinjansa osalta. Stellantiksen tekniikkatiimi on pakannut akun uudelleen, joten rakenteiden tyhjää tilaa on saatu minimoitua. Kapasiteetti on nyt 54 kilowattituntia, josta käytössä on hiukan alle 51 kWh. Latausteho on edelleen 100 kW ja 0-80% lataus onnistuu noin 25 minuutissa. Type 2 AC-laturin teho on 11 kW ja ideaalinen latausaika tuolloin on viisi tuntia. Myös auton sähkömoottori on päivitetty, joten sen tehoa ja hyötysuhdetta on saatu parannettua. Uusitun moottorin teho on 115 kW ja vääntö kirjoitetaan muotoon 260 Nm. DS 3 E-tensen yhdistetty WLTP-toimintamatka kirjoitetaan nyt muotoon 402 km. Lämpöpumppu on vakiovaruste, mutta akussa ei ole esilämmitystoimintoa. Akku kuitenkin pyrkii pitämään itsensä yli –10°C lämpötilassa talvikeleillä, joten pitkien pakkaspysäköintien kanssa kannattaa harkita myös latausjohdon kiinnittämistä.Aalto ja liikePaikoin kunnianhimoisilla mutkatieosuuksilla järjestetty koeajo paljasti, että DS 3 on ajettavuudeltaan peruspätevä kompaktiauto. Edes urheilullisemmassa ajotilassa tehoa tai intoa ei ole yltiöpäisesti, mutta arkiliikenteessä voimavarat riittävät hyvin. Alustan säädössä on tavoiteltu premium-henkistä pehmeyttä, mutta lopputuloksesta puuttuu tietty taikamattoefekti. Samalla se on myös turhan pehmeä korin liikkeiden kunnolliseen hallintaan. Aaltoilevalla moottoritieosuudella DS 3 jääkin helposti keinumaan kuin aallokossa. Pehmeyttä on haettu myös panostamalla istuinten pehmustukseen hiukan sisarmerkki Citroënin tapaan.Palaamme kulutuslukemiin ja käytettävyyteen tarkemmin kotimaan koeajossa.Uudistunut DS 3 E-tense on ennakkomyynnissä ja ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen vielä ennen kevättä. Malliston hinnat alkavat 45 390 eurosta (Performance Line) ja väliaskeleena ennen Operaa on vielä Rivoliin rinnastuva Performance Line+. Hinta on kompaktille autolle tuntuva, mutta DS 3 E-tense houkutellee ostajia heistä, jotka tietävät haluavansa pienemmän auton ja ovat valmiita panostamaan siihen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen DS 3 E-tense Performance Line+ Hinta alkaen 47 390 € Moottori Etuakseli: kestomagnetoitu synkronimoottori. Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 402 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4118 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2558 mm Tavaratila: 350–1050 l Omamassa: 1600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan