22.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: DS 3 E-tense – Rohkeammin ylähyllylle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3 E-tense pudottaa sisarmallinsa tavoin Crossback-nimen kasvopesun yhteydessä. Samalla autoa on parannettu hiukan joka saralla aina akusta materiaaleihin. Hyvää: materiaalit, tyyli. Huonoa: metrihinta. Ranskalaisen DS:n mallistourakka on jatkunut jo tovin, mutta nyt merkki on ylpeä neljän erilaisen auton valikoimastaan. Joukon vanhimmat, DS 3 ja DS 7, ennättivät jo kasvojenkohotukseenkin ja samalla ne luopuivat hankalasta Crossback-lisänimestä. E-tense puolestaan tarkoittaa sähköistettyä, DS 3:n tapauksessa täyssähköä, ja se onkin ainut Suomessa nähtävä versio premiumin kanssa flirttailevasta kompaktiautosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuimempaan tyyliin DS 3 E-tense on kasvopesun yhteydessä saanut uudet ajovalot, joissa ledit ovat aina vakiovaruste, matriisien ollessa lisävarustelistalla. Samalla keulailmettä on tietoisesti tehty tuimemmaksi hiukan hämmästyneen alkuperäisen jälkeen. DS Wings -somisteita on muokattu, uudet hammasmaiset päiväajovalot ovat komeat ja keulamaski on vaihtoehtoisesti väriltään krominen tai musta. Sivuprofiilissa erottuu edelleen hainevä ovien välissä ja ovipintojen muotoilussa jättimäistä pukkimerkkiä muistuttava pokkaus. Takana muutokset ovat keulaa maltillisempia, mutta uudella spoilerilla ja takapuskurilla on haettu parempaa aerodynaamisuutta. Takaluukun Crossback-teksti on sekin vaihtunut DS Automobiles -tekstilogoksi. Maavaraa on madallettu 10 mm aerodynaamisuussyistä ja uudet vannevaihtoehdot tasapainoilevat näyttävyyden ja ilmanvastuksen välillä. Auton ilmanvastus on parantunut tehtaan mukaan 7,6 prosenttia edeltäjään verrattuna. Sisällä matkustamossa materiaali- ja värivaihtoehtoja on päivitetty. DS 3:n sisätilat ovatkin nyt löytäneet hiukan sitä jotain erityistä, mitä merkki tavoittelee. Uusi 10,3-tuumainen kosketusnäyttö on sangen kiiltoisa ja DS Iris -tietoviihdejärjestelmä ovat perustoimiva. Ohjauspyörän takana lisäviiksessä olleet vakionopeudensäätimen painikkeet on tuotu ratin puolaan. Viilattua virrankäyttöä DS 3 E-tense on saanut pientä hiontaa myös sähkövoimalinjansa osalta. Stellantiksen tekniikkatiimi on pakannut akun uudelleen, joten rakenteiden tyhjää tilaa on saatu minimoitua. Kapasiteetti on nyt 54 kilowattituntia, josta käytössä on hiukan alle 51 kWh. Latausteho on edelleen 100 kW ja 0-80% lataus onnistuu noin 25 minuutissa. Type 2 AC-laturin teho on 11 kW ja ideaalinen latausaika tuolloin on viisi tuntia. Myös auton sähkömoottori on päivitetty, joten sen tehoa ja hyötysuhdetta on saatu parannettua. Uusitun moottorin teho on 115 kW ja vääntö kirjoitetaan muotoon 260 Nm. DS 3 E-tensen yhdistetty WLTP-toimintamatka kirjoitetaan nyt muotoon 402 km. Lämpöpumppu on vakiovaruste, mutta akussa ei ole esilämmitystoimintoa. Akku kuitenkin pyrkii pitämään itsensä yli –10°C lämpötilassa talvikeleillä, joten pitkien pakkaspysäköintien kanssa kannattaa harkita myös latausjohdon kiinnittämistä. Aalto ja liike Paikoin kunnianhimoisilla mutkatieosuuksilla järjestetty koeajo paljasti, että DS 3 on ajettavuudeltaan peruspätevä kompaktiauto. Edes urheilullisemmassa ajotilassa tehoa tai intoa ei ole yltiöpäisesti, mutta arkiliikenteessä voimavarat riittävät hyvin. Alustan säädössä on tavoiteltu premium-henkistä pehmeyttä, mutta lopputuloksesta puuttuu tietty taikamattoefekti. Samalla se on myös turhan pehmeä korin liikkeiden kunnolliseen hallintaan. Aaltoilevalla moottoritieosuudella DS 3 jääkin helposti keinumaan kuin aallokossa. Pehmeyttä on haettu myös panostamalla istuinten pehmustukseen hiukan sisarmerkki Citroënin tapaan. Palaamme kulutuslukemiin ja käytettävyyteen tarkemmin kotimaan koeajossa. Uudistunut DS 3 E-tense on ennakkomyynnissä ja ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen vielä ennen kevättä. Malliston hinnat alkavat 45 390 eurosta (Performance Line) ja väliaskeleena ennen Operaa on vielä Rivoliin rinnastuva Performance Line+. Hinta on kompaktille autolle tuntuva, mutta DS 3 E-tense houkutellee ostajia heistä, jotka tietävät haluavansa pienemmän auton ja ovat valmiita panostamaan siihen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen DS 3 E-tense Performance Line+ Hinta alkaen 47 390 € Moottori Etuakseli: kestomagnetoitu synkronimoottori. Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 402 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4118 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2558 mm Tavaratila: 350–1050 l Omamassa: 1600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Sähköautot Lisää sähköautoja Suomen teille – mutta kovin kasvu laantui 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe