22.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: DS 3 E-tense – Rohkeammin ylähyllylle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3 E-tense pudottaa sisarmallinsa tavoin Crossback-nimen kasvopesun yhteydessä. Samalla autoa on parannettu hiukan joka saralla aina akusta materiaaleihin. Hyvää: materiaalit, tyyli. Huonoa: metrihinta. Ranskalaisen DS:n mallistourakka on jatkunut jo tovin, mutta nyt merkki on ylpeä neljän erilaisen auton valikoimastaan. Joukon vanhimmat, DS 3 ja DS 7, ennättivät jo kasvojenkohotukseenkin ja samalla ne luopuivat hankalasta Crossback-lisänimestä. E-tense puolestaan tarkoittaa sähköistettyä, DS 3:n tapauksessa täyssähköä, ja se onkin ainut Suomessa nähtävä versio premiumin kanssa flirttailevasta kompaktiautosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuimempaan tyyliin DS 3 E-tense on kasvopesun yhteydessä saanut uudet ajovalot, joissa ledit ovat aina vakiovaruste, matriisien ollessa lisävarustelistalla. Samalla keulailmettä on tietoisesti tehty tuimemmaksi hiukan hämmästyneen alkuperäisen jälkeen. DS Wings -somisteita on muokattu, uudet hammasmaiset päiväajovalot ovat komeat ja keulamaski on vaihtoehtoisesti väriltään krominen tai musta. Sivuprofiilissa erottuu edelleen hainevä ovien välissä ja ovipintojen muotoilussa jättimäistä pukkimerkkiä muistuttava pokkaus. Takana muutokset ovat keulaa maltillisempia, mutta uudella spoilerilla ja takapuskurilla on haettu parempaa aerodynaamisuutta. Takaluukun Crossback-teksti on sekin vaihtunut DS Automobiles -tekstilogoksi. Maavaraa on madallettu 10 mm aerodynaamisuussyistä ja uudet vannevaihtoehdot tasapainoilevat näyttävyyden ja ilmanvastuksen välillä. Auton ilmanvastus on parantunut tehtaan mukaan 7,6 prosenttia edeltäjään verrattuna. Sisällä matkustamossa materiaali- ja värivaihtoehtoja on päivitetty. DS 3:n sisätilat ovatkin nyt löytäneet hiukan sitä jotain erityistä, mitä merkki tavoittelee. Uusi 10,3-tuumainen kosketusnäyttö on sangen kiiltoisa ja DS Iris -tietoviihdejärjestelmä ovat perustoimiva. Ohjauspyörän takana lisäviiksessä olleet vakionopeudensäätimen painikkeet on tuotu ratin puolaan. Viilattua virrankäyttöä DS 3 E-tense on saanut pientä hiontaa myös sähkövoimalinjansa osalta. Stellantiksen tekniikkatiimi on pakannut akun uudelleen, joten rakenteiden tyhjää tilaa on saatu minimoitua. Kapasiteetti on nyt 54 kilowattituntia, josta käytössä on hiukan alle 51 kWh. Latausteho on edelleen 100 kW ja 0-80% lataus onnistuu noin 25 minuutissa. Type 2 AC-laturin teho on 11 kW ja ideaalinen latausaika tuolloin on viisi tuntia. Myös auton sähkömoottori on päivitetty, joten sen tehoa ja hyötysuhdetta on saatu parannettua. Uusitun moottorin teho on 115 kW ja vääntö kirjoitetaan muotoon 260 Nm. DS 3 E-tensen yhdistetty WLTP-toimintamatka kirjoitetaan nyt muotoon 402 km. Lämpöpumppu on vakiovaruste, mutta akussa ei ole esilämmitystoimintoa. Akku kuitenkin pyrkii pitämään itsensä yli –10°C lämpötilassa talvikeleillä, joten pitkien pakkaspysäköintien kanssa kannattaa harkita myös latausjohdon kiinnittämistä. Aalto ja liike Paikoin kunnianhimoisilla mutkatieosuuksilla järjestetty koeajo paljasti, että DS 3 on ajettavuudeltaan peruspätevä kompaktiauto. Edes urheilullisemmassa ajotilassa tehoa tai intoa ei ole yltiöpäisesti, mutta arkiliikenteessä voimavarat riittävät hyvin. Alustan säädössä on tavoiteltu premium-henkistä pehmeyttä, mutta lopputuloksesta puuttuu tietty taikamattoefekti. Samalla se on myös turhan pehmeä korin liikkeiden kunnolliseen hallintaan. Aaltoilevalla moottoritieosuudella DS 3 jääkin helposti keinumaan kuin aallokossa. Pehmeyttä on haettu myös panostamalla istuinten pehmustukseen hiukan sisarmerkki Citroënin tapaan. Palaamme kulutuslukemiin ja käytettävyyteen tarkemmin kotimaan koeajossa. Uudistunut DS 3 E-tense on ennakkomyynnissä ja ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen vielä ennen kevättä. Malliston hinnat alkavat 45 390 eurosta (Performance Line) ja väliaskeleena ennen Operaa on vielä Rivoliin rinnastuva Performance Line+. Hinta on kompaktille autolle tuntuva, mutta DS 3 E-tense houkutellee ostajia heistä, jotka tietävät haluavansa pienemmän auton ja ovat valmiita panostamaan siihen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen DS 3 E-tense Performance Line+ Hinta alkaen 47 390 € Moottori Etuakseli: kestomagnetoitu synkronimoottori. Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 402 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4118 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2558 mm Tavaratila: 350–1050 l Omamassa: 1600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan