17.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Monster 1200 S – Harmaa väriltään, värikäs ominaisuuksiltaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi iso Ducati Monster 1200 S yhdistää ison sportin voimavarat, 600-kuutioisen ketteryyden ja ratapyörän alustan ja jarrut. Hyvää: Ketteryys, ajoasento, urheilulliset jarrut ja jousitus. Huonoa: pintakaasulla hieman kulmikkaasti toimiva vaihdeavustin. Enemmän tehoa ja elektroniikkaa, vähemmän kokoa ja painoa. Ducatin ison Monsterin päivitys noudattaa tuttua kaavaa.Tehokas ja iskutilavuudeltaan 1 200-kuutioinen moottori kuljettaa kevyttä Monsteria vaivattomasti. Erityisesti kierrosluvun keskialueella se on selvästi vahvempi kuin tuhatkuutioiset kilpailijansa.Käyttökelpoinen kierroslukualue alkaa 2 500 kierroksesta ja jatkuu aina punarajalle asti. Parhaimmillaan Monster on vaihtelevilla mutkateillä, jossa kierrosluku ja käytettävä vaihde vaihtelevat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme valintaaKuljettaja voi valita kolmesta eri tehokartasta sopivimman: Sport, Touring ja Urban.Kahdessa ensimmäisessä on tehoa täydet 150 hevosvoimaa, kun taas Urban-asetuksessa maksimiteho on rajoitettu 100 hevosvoimaan.Kun tehoasetusta vaihdetaan, säätyvät samalla myös lukkiutumattomien jarrujen, luiston- ja keulimiseneston asetukset ajomoodin edellyttämälle tasolle.Kaarre-ABS-jarrut mahdollistavat tehokkaan jarrutuksen myös pyörän ollessa kallistettuna. Vaihteiden vaihto isommalle onnistuu ilman kytkintä vaihdeavustimen avulla. Myöskään pienemmälle vaihtamiseen ei tarvita kytkintä, sillä ”blipper” antaa automaattisen välikaasun kun kuljettaja polkaisee vaihdepoljinta alaspäin.Kaupunkiajossa ja pintakaasulla ajaessa näiden avustimien käyttö aiheuttaa pieniä nykäisyjä. Kun päästään tositoimiin mutkateille, niin silloin ne toimivat sujuvasti ja parantavat ajonautintoa selvästi.Eteen nojaava asentoAjoasentoa on muokattu enemmän eteen nojaavaksi. Kun lisäksi tankki on muotoiltu pari senttiä kapeammaksi, tuntuu asento urheilulliselta ja painoa on helppo siirtää sisäkaarteen puolelle. Jarrutuksissa tankin sivuista saa hyvän otteen polvilla.Uudella TFT-värinäytöllä varustetun mittariston luettavuus on hyvä. Lisäksi kuljettaja voi valita kuinka paljon informaatiota on kerralla näkyvissä. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäätö.Harmaa väri on yllättävä valinta Ducatilta. Valmistajan mukaan kyseessä on sportti-Audeista ja Lamborghineista peräisin oleva muotiväri. Parannetuista ominaisuuksista huolimatta Monsterissa on säilytetty sen tyypilliset piirteet: puristinen muotoilu, urheilullinen asenne ja tehokas moottori. Eikä mitään tarpeetonta.Jos hinta tuntuu korkealta, niin tarjolla on myös 4 000 euroa edullisempi perusmalli hieman säyseämmällä jousituksella ja jarrulla.Ducati Monster 1200 STeksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro Ducati Monster 1200 S Hinta alkaen 23 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 198 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 110 kW (150 hv), 9250 r/min Vääntö 126 Nm (7750 r/min) Vääntö 126 Nm (7750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 795/820 mm, paino tankattuna 211 kg, akseliväli 1 485 mm, tankin tilavuus 16,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli: 15 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija