17.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ei ihan niin neutraali – Kia Ceed 1.4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Kia Ceed jatkaa ehkä liiankin tasavahvaa korealaislinjaa. Hyvää: ajoasento, ergonomia. Huonoa: pintakova alusta, nahkeahko suorituskyky, epätarkka vakionopeudensäädin. Kia Ceed, joka aiemmin tunnettiin kirjoitusasusta Cee’d, oli oikeastaan ensimmäinen suomalaisten sydämiin uinut korealaisauto. Suosiota ei tarvinnut ihmetellä, sillä ominaisuudet olivat eurotasoa, muotoilu miellytti ja pitkä takuu hoiti loput.Nyt, kolmanteen sukupolveen siirryttäessä, heittomerkin ohella osa asiallisuudesta on pyritty heivaamaan historiaan. Edellismallien suoranselkeät linjat on korvattu pullistelevammilla muodoilla, joista löytää yhtymäkohtia jopa merkin Stinger-sporttisedaniin.Tavalliselle autoilijalle tärkeämpää ovat kuitenkin käyttöominaisuudet. Niitä lähdimme haarukoimaan malliston yläpäätä edustavalla versiolla. Myöhemmin otamme syvemmät vaikutelmat myös yksilitraisesta bensaperusmallista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeää ja tukevaaTies monennenko kerran on aihetta kehua korealaisohjaamon selkeyttä: kaikki löytyy Ceedistäkin juuri mistä pitää. Kiiltävät materiaalit pyrkivät tuomaan premium-henkeä, mitä tämän malliversion nahkaverhoillut istuimet korostavat.Niille on myös ilo asettautua, sillä ajoasennon saa säädettyä erinomaiseksi. Niin mittasuhteet kuin säätövarat ovat todella hyvät, ja istuin asettuu ainakin sähkösäätöisenä oikeaoppiseen takakenoon, mikä luo muhkean reisituen.Takatilat edustavat luokan tavanomaista tasoa: pitkät henkilöt joutuvat hivenen ahtaalle, keskimittaisemmat viihtyvät. Niin ikään normikokoisessa, 395-litraisessa tavaratilassa ilahduttaa mahdollisuus säätää välipohja kahteen eri tasoon. Ei mukavuushuippujaKaikki siis tähän asti hyvin – ja jos tila ei riitä, sitä tulee pian tarjolle Ceed Sportswagon -farmarimallissa. Mutta kun lähdetään liikkeelle, ainakin tämän malliversion kulkua leimaa ei-odotettu nahkeus.Paitsi, että ohjaus on jätetty keinotekoisen jäykäksi, kaasua pitää polkea aika syvään, jotta konehuoneessa tapahtuisi mitään erityisempää. Arkiajossa tämäkin toki riittää, mutta 1,4-litraiselta turbolta odotettu voimahyöky jää kaksoiskytkinvaihteiston kera uupumaan. Sport-ajotilassa kulkupuoleen saa tietysti lisää aktiivisuutta. Samalla alkaa kuitenkin turha pienellä vaihteella huudattaminen, vaikkei siihen olisi tasanopeudella tarvetta.Maantiellä aistii muutenkin, että nyt ei ylletä aivan nappisuoritukseen.Alusta on viritetty yllättävän pintakovaksi, ja rengasmelua löytyy alemman keskiluokan perustyyliin. Edullisempien versioiden 205/55 R16 -pyörät saattaisivat sopia alle tätä 225/45 R17 -kokoa paremmin.Suuntavakavuus ei myöskään vaikuttanut parhaalta mahdolliselta, sillä ohjauksen keskialueen epätarkkuus saa aikaan lievää mutta havaittavaa hakemista. Matka-ajon leppoisuutta vähentää myös muutaman kilometrin suuntaansa sahaava vakionopeudensäädin.Ceed on sikäli hankala auto arvostella, että tavallinen käyttäjä ei välttämättä huomaa siinä erikoista moitittavaa. Mutta kun ratin taakse istuu vaateliaampi kuski, epäkohtia löytyy yllättävän paljon.Valtaosa näistä lienee kuitenkin juuri tämän version ominaispiirteitä: uskallan väittää, että se karvalakkimalli litran koneella tarjoaa harmittomamman ajokokemuksen, alkaen reilun 20 000 euron hintaan. Tämähän vielä nähdään.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.kia.com/ceed-cd Kia Ceed 1.4 T-GDI ISG Business Premium DCT A/t Hinta alkaen 30 242 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4310 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman km-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa