27.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford E-Transit – Jäähyväiset dieselille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen voimalinja pukee klassikkopakettiautoa mainiosti. Hyvää: voimalinjan toiminta, käytön helppous, moderni tunnelma Huonoa: pienehkö toimintasäde Vielä viisi vuotta sitten sähköinen pakettiauto tuntui monesta pyhäinhäväistykseltä ja utopialta. Kuinka ihmeessä sähköinen voimalinja voisi toimia hyötyajoneuvossa? Uusi e-Transit osoittaa, että sähkö sopii isoon pakuun kuin nyrkki silmään.Heti ensimetristä alkaen on selvää, että karkeaa dieselin raksutusta ja manuaalivaihteiston hämmentämistä ei todella tule Transitin ohjaimissa ikävä. Sähkö tekee ajamisesta helpompaa, sulavampaa ja kaikin tavoin mukavampaa.Fordin voimanlähde on joko 135 kW (184 hv) tai 200 kW (269 hv) tuottava sähkömoottori. Molemmissa tehoversioissa vääntöä on 430 Nm. Akku on 68 kWh ja toimintamatka yhdellä latauksella on WLTP-vertailuarvon mukaan 317 km. Todellisuudessa se on paljon pienempi.Akku on sijoitettu tavaratilan pohjan alle ja tämän vuoksi lastauskorkeus vaikuttaa olevan polttomoottorimallia korkeampi. Mittojen tarkastelu osoittaa kuitenkin, että lastauskorkeus on sama kuin polttomoottoriversiossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiin hieno kuin paku voi ollaUlkoisesti sähköversio ei juuri poikkea polttomoottorisesta. Keulassa suurin eroavaisuus on siniset etusäleikön vaakaviivat ja takana teksti e-Transit. Poissaolollaan loistaa toki myös pakoputki ja diesel–myllyn louskutus.Transit on moderninsoinut mallistoaan mukavasti ja pakettiautoksi se on varsin viileän oloinen. E-Transit näyttää ja tuntuu niin hyvältä kuin pakettiauto yleensä voikaan. LED-valot kruunaavat tyylikkään ilmeen.Ajettavuus on kohdillaan, voimalinja reagoi kaasunpainallukseen ja kyseessä lienee suorituskykyisin Transit koskaan. Risteyksestä märällä kelillä lähdettäessä takarenkaat lyövät joutavaa, sillä tehoa on reippaasti. Autolla on helppoa pysyä liikennevirran mukana ja autojonojen kärjessä. Voimantunne on suorastaan huumaava.Hallintalaitteet muistuttavat pitkälti henkilöautopuolta ja ohjaamon 12” keskikonsolin näyttö osoittaa, ettei pakettiautossa enää tarvitse tinkiä elektroniikasta ja liitettävyydestä. Näyttöön saa yhdistettyä Apple ja Android -laitteet, mikä nostaa matkustusmukavuutta.Vakionopeudensäädin on mukautuva ja turvallisuus- ja mukavuusvarusteet ovat vastaavat kuin henkilöautopuolella. Istuimen saa säädettyä yllättävän mukavaksi, joten kaikki on ohjaamossa hyvin. Mutta miten on pakettiauto-ominaisuuksien laita?Tilaa ja tehoa piisaaLyhyesti sanottuna hyvä. Koska perusratkaisut ovat samat kuin polttomoottoriversiossa, ei niiden kanssa tarvitse ihmetellä. Takaseinän pariovet aukeavat kylkiin kiinni, joten tavaratilaan käsiksi pääseminen on helppoa. Sivuoven aukko on leveä ja toimii sähköllä.Lastattuna e-Transit hoitaa tonttinsa hienosti. Muuttokuorma kyydissä meno on aivan yhtä vaivatonta kuin tyhjällä tavaratilalla. Vaikka autossa on kuormaa reilustikin, ei sähkövoimalinja ole asiasta moksiskaan. Koeajetun L3H2-version kantavuus on 964 kiloa.Pakettiauto vaatii etenemiseensä reippaasti energiaa, sillä otsapinta-alaa on henkilöautoa reippaammin ja omamassa lähentelee kolmea tonnia. Nämä tosiasiat huomion ottaen keskikulutus on kohtuullinen. Koeajolla Ford nielaisi keskimäärin 28 kWh energiaa sadalla kilometrillä.Kulutuksen saa säästeliäästi ajamalla selvästi alemmaksikin, mutta sen suurempia ajattelematta ja säästämättä toimintamatka on yli 200 kilometriä. Se saattaa tuntua tuhannen kilometrin käyttösäteeseen verrattuna pieneltä ja sitä se onkin. Toki kovin paljon yli 200 kilometrin siivuja pakettiautolla ei kyllä tee mieli kerrallaan huristella.E-Transitissa ei ole akun esilämmitystä, mutta latausnopeus on siitäkin huolimatta kohdillaan ainakin syksykeleillä. Lyhyen ajolenkin päätteeksi latausnopeus on 80 kW laturilla 74 kW, mitä voidaan pitää hyvänä lukemana. Maksimi latausnopeus on nimittäin 80 kW. Sisäinen laturi on 11 kW ja sillä akun saa täyteen kuudessa tunnissa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Ford E-Transit 350 BEV L3H2 Hinta alkaen 72 615 € Moottori Sähköauto, takaveto, 135 kW (184 hv) Teho 135 kW (184 hv) Vääntö 430 Nm Vääntö 430 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 75 kWh, käytössä oleva 68 kWh. Toimintamatka 258 km Mitat pituus 5981 mm, leveys 2059 mm, korkeus 2443 mm, akseliväli 3750 mm Omamassa: 2536 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin