27.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford E-Transit – Jäähyväiset dieselille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen voimalinja pukee klassikkopakettiautoa mainiosti. Hyvää: voimalinjan toiminta, käytön helppous, moderni tunnelma Huonoa: pienehkö toimintasäde Vielä viisi vuotta sitten sähköinen pakettiauto tuntui monesta pyhäinhäväistykseltä ja utopialta. Kuinka ihmeessä sähköinen voimalinja voisi toimia hyötyajoneuvossa? Uusi e-Transit osoittaa, että sähkö sopii isoon pakuun kuin nyrkki silmään.Heti ensimetristä alkaen on selvää, että karkeaa dieselin raksutusta ja manuaalivaihteiston hämmentämistä ei todella tule Transitin ohjaimissa ikävä. Sähkö tekee ajamisesta helpompaa, sulavampaa ja kaikin tavoin mukavampaa.Fordin voimanlähde on joko 135 kW (184 hv) tai 200 kW (269 hv) tuottava sähkömoottori. Molemmissa tehoversioissa vääntöä on 430 Nm. Akku on 68 kWh ja toimintamatka yhdellä latauksella on WLTP-vertailuarvon mukaan 317 km. Todellisuudessa se on paljon pienempi.Akku on sijoitettu tavaratilan pohjan alle ja tämän vuoksi lastauskorkeus vaikuttaa olevan polttomoottorimallia korkeampi. Mittojen tarkastelu osoittaa kuitenkin, että lastauskorkeus on sama kuin polttomoottoriversiossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiin hieno kuin paku voi ollaUlkoisesti sähköversio ei juuri poikkea polttomoottorisesta. Keulassa suurin eroavaisuus on siniset etusäleikön vaakaviivat ja takana teksti e-Transit. Poissaolollaan loistaa toki myös pakoputki ja diesel–myllyn louskutus.Transit on moderninsoinut mallistoaan mukavasti ja pakettiautoksi se on varsin viileän oloinen. E-Transit näyttää ja tuntuu niin hyvältä kuin pakettiauto yleensä voikaan. LED-valot kruunaavat tyylikkään ilmeen.Ajettavuus on kohdillaan, voimalinja reagoi kaasunpainallukseen ja kyseessä lienee suorituskykyisin Transit koskaan. Risteyksestä märällä kelillä lähdettäessä takarenkaat lyövät joutavaa, sillä tehoa on reippaasti. Autolla on helppoa pysyä liikennevirran mukana ja autojonojen kärjessä. Voimantunne on suorastaan huumaava.Hallintalaitteet muistuttavat pitkälti henkilöautopuolta ja ohjaamon 12” keskikonsolin näyttö osoittaa, ettei pakettiautossa enää tarvitse tinkiä elektroniikasta ja liitettävyydestä. Näyttöön saa yhdistettyä Apple ja Android -laitteet, mikä nostaa matkustusmukavuutta.Vakionopeudensäädin on mukautuva ja turvallisuus- ja mukavuusvarusteet ovat vastaavat kuin henkilöautopuolella. Istuimen saa säädettyä yllättävän mukavaksi, joten kaikki on ohjaamossa hyvin. Mutta miten on pakettiauto-ominaisuuksien laita?Tilaa ja tehoa piisaaLyhyesti sanottuna hyvä. Koska perusratkaisut ovat samat kuin polttomoottoriversiossa, ei niiden kanssa tarvitse ihmetellä. Takaseinän pariovet aukeavat kylkiin kiinni, joten tavaratilaan käsiksi pääseminen on helppoa. Sivuoven aukko on leveä ja toimii sähköllä.Lastattuna e-Transit hoitaa tonttinsa hienosti. Muuttokuorma kyydissä meno on aivan yhtä vaivatonta kuin tyhjällä tavaratilalla. Vaikka autossa on kuormaa reilustikin, ei sähkövoimalinja ole asiasta moksiskaan. Koeajetun L3H2-version kantavuus on 964 kiloa.Pakettiauto vaatii etenemiseensä reippaasti energiaa, sillä otsapinta-alaa on henkilöautoa reippaammin ja omamassa lähentelee kolmea tonnia. Nämä tosiasiat huomion ottaen keskikulutus on kohtuullinen. Koeajolla Ford nielaisi keskimäärin 28 kWh energiaa sadalla kilometrillä.Kulutuksen saa säästeliäästi ajamalla selvästi alemmaksikin, mutta sen suurempia ajattelematta ja säästämättä toimintamatka on yli 200 kilometriä. Se saattaa tuntua tuhannen kilometrin käyttösäteeseen verrattuna pieneltä ja sitä se onkin. Toki kovin paljon yli 200 kilometrin siivuja pakettiautolla ei kyllä tee mieli kerrallaan huristella.E-Transitissa ei ole akun esilämmitystä, mutta latausnopeus on siitäkin huolimatta kohdillaan ainakin syksykeleillä. Lyhyen ajolenkin päätteeksi latausnopeus on 80 kW laturilla 74 kW, mitä voidaan pitää hyvänä lukemana. Maksimi latausnopeus on nimittäin 80 kW. Sisäinen laturi on 11 kW ja sillä akun saa täyteen kuudessa tunnissa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Ford E-Transit 350 BEV L3H2 Hinta alkaen 72 615 € Moottori Sähköauto, takaveto, 135 kW (184 hv) Teho 135 kW (184 hv) Vääntö 430 Nm Vääntö 430 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 75 kWh, käytössä oleva 68 kWh. Toimintamatka 258 km Mitat pituus 5981 mm, leveys 2059 mm, korkeus 2443 mm, akseliväli 3750 mm Omamassa: 2536 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista